Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy mechanik11 » Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika mechanik11
PKL
Wcześniej jeździł: Opel Vectra Viki;)
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 5388 razy
Data wydarzenia: 19.03.2012
Węzeł tłok – pierścień – cylinder (TPC)
Kategoria: inne
Jednym z podstawowych warunków poprawności funkcjonowania tłokowego silnika spalinowego jest bardzo szczelne oddzielenie komory spalania od skrzyni korbowej. Elementem rozdzielającym te przestrzenie, w których różnica ciśnień okresowo może wynosić kilkanaście MPa jest ruchomy tłok. Tłok pracuje w warunkach, które wykluczają wykonanie i pasowanie zapewniające wymaganą szczelność. W silnikach tłokowych wymaganą szczelność zapewnia zastosowanie sprężystych pierścieni tłokowych, które razem z tłokiem i cylindrem tworzą uszczelnienie labiryntowe.

Tłoki

Tłok w silniku spełnia następujące zadania. Ruchomą częścią komory spalania jest denko tłoka, które jest narażone na duże ciśnienie sięgające (7÷15) MPa oraz wysokie temperatury ok. (250÷500) °C. Tłoki kształtowane są w taki sposób, aby było zapewnione jak najlepsze odprowadzenie ciepła z denka oraz uchwycenie i prowadzenie pierścieni tłokowych. Tłok stanowi również ułożyskowanie sworznia tłokowego, który jest elementem prowadzącym łeb korbowodu. Tłok musi być również możliwie lekki, aby ułatwić wyrównoważenie układu korbowego i zmniejszyć obciążenie silnika siłami bezwładności. Tłok powinien być wykonany z materiału mającego duży współczynnik przewodnictwa ciepła, dostateczną wytrzymałość w podwyższonych temperaturach, dużą odporność na ścieranie, dobre właściwości ślizgowe i mały współczynnik rozszerzalności.

Pierścienie tłokowe

W tłokowych silnikach spalinowych stosuje się dwa rodzaje pierścieni:
- pierścienie uszczelniające,
- pierścienie zgarniające.
Pierścienie osadzone są z luzem w rowkach naciętych na obwodzie tłoka. Luz zapewnia swobodne sprężynowanie i doleganie pierścienia do gładzi cylindrowej.
Pierścienie uszczelniające zapewniają szczelność komory spalania. Wspomnianą szczelność uzyskuje się przez labiryntowe działanie kilku pierścieni osadzonych w rowkach tłoka. Dodatkowo pierścienie odprowadzają znaczną część ciepła z denka tłoka do ścianki cylindra i dalej do czynnika chłodzącego. Pomimo przytoczonych faktów ilość pierścieni nie może być jednak zbyt duża, ponieważ spowodowałoby to znaczne zmniejszenie sprawności mechanicznej silnika poprzez zwiększone tarcie.
Wymaganą współpracę pierścieni z gładzią cylindrową zapewnia właściwy materiał. Musi on spełniać następujące warunki:
- musi być dostatecznie sprężysty, aby pierścień przylegał do gładzi cylindrowej oraz dawał się rozchylić przy montażu,
- nie powinien być za bardzo twardy, aby nadmiernie nie ścierał gładzi,
- dodatkowo powinien mieć dobre właściwości ślizgowe, aby nie ulegał szybkiemu zużyciu.
Pierścień zgarniający ma za zadanie zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindrowej i zapobieganie przed przedostawaniem się nadmiaru oleju do komory spalania.

Tuleja cylindrowa

W silnikach chłodzonych cieczą są stosowane trzy rozwiązania wykonania cylindra:
- kadłub odlany razem z cylindrami,
- kadłub odlany razem z oprawami cylindrów, w których są osadzone na wcisk suche tuleje cylindrowe,
- kadłub, do którego wstawia się mokre tuleje cylindrowe, tzn. tuleje bezpośrednio omywane cieczą chłodzącą.
Ważne, aby tuleje miały wymaganą twardość i odporność na ścieranie.
Najnowsze blogi
Dodano: 14 godzin temu, przez powerTGS440
Renault Megane III 1.5DCI 95PS 6-gear MANUAL Ogólnie, w ten długi weekend przejechałem 903km, średnie spalanie 4.2litra (nie korzystałem z klimy), trasa ekspresowa S3 (tylko 30km na ...
1 komentarz
Dodano: 15 godzin temu, przez powerTGS440
Właśnie minęło 9 miesięcy od kupna P208, przejechane w tym czasie 10.000km, było by więcej, ale od czasu kiedy pojawiła się Meganka to autko jeździ trochę mniej i bliżej, trasy nie ...
1 komentarz
Dodano: 4 dni temu, przez darek-k
zdjęcie wykonane jeszcze u poprzedniego właściciela super autko jak na tylko Peugeota 207
4 komentarze
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl