Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Seat Ibiza Srebrny Hiszpan
»
Wymiana poduszki amortyzatora i łożyska oporowego(bez odkręcania śrub zwrotnicy)
Wpis w blogu auta
Seat Ibiza
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 29066 razy
Data wydarzenia: 30.12.2011
Wymiana poduszki amortyzatora i łożyska oporowego(bez odkręcania śrub zwrotnicy)
Kategoria: serwis
Do wykonania prac przy moim aucie(Seat Ibiza 6k-'99) potrzebne są następujące narzedzia:
-klucz do kół,
-podnośnik ręczny(popularnie lewarek

-jakieś podpórki pod samochód-ja użyłem klocek i deske
-odrdzewiacz
-smar,tawot
-śrubokręt płaski i krzyżakowy
-grzechotka
-klucz 8mm,
-klucz 10 mm
-klucz 21mm
-klucz 24mm
-klucz imbusowy
-2 ścigacze(ściski) do sprężyn, ja użyłem własnej roboty ale dostępne są w sklepach,ściągacze są przedstawione na rys.1. Pragnę zaznaczyć, że to kluczowe narzędzie, bez solidnej konstrukcji nie mamy co zabierać się za wymianę.
Poduszki amoryzatora i łożyska wymienia się parami ( prawy i lewy amortyzator).
Na rysunku 2 przedstawiony jest zewnętrzny talerz który wskazuje na zużycie właśnie poduszek amortyzatora(widać luz jaki znajduje się między krawędzią talerzyka a poduszką), rysunek 3 przedstawia prawidłowy luz.
Rysunek 4 przedstawia nową poduszkę i łożysko oraz te same podzespoły-zużyte.
Pracę zaczynamy od zabezpieczenia pojazdu, przed samoistnym przemieszczeniem się, w tym celu pod koło najbardziej oddalone od tego przy którym będziemy robić podkładmy kliny.
Gdy zabezpieczyliśmy pojazd podnosimy pokrywę silnika(maskę) pojazdu i lokalizujemy zaślepke talerzyka amortyzatora(jeśli jest). Zdejmujemy ją, naszym oczom ukazuje się talerzyk górny przykręcony śrubą na klucz 21mm(w przypadku mojej ibizy). Jeśli mamy odrdzewiacz, warto go teraz zastosować gdyż ułatwi nam pracę i oszczędzi nerwów.
Teraz należy użyć klucza rozm 21mm przystrzymując przy tym imbusem tłoczysko amortyzatora.(rys. 5).
Po odkręceniu wyjmujemy talerzyk i śrubę(rys.6)
Następnym krokiem jest poluzowanie śrub koła i podniesienie pojazdu, używamy do tego lewarka.
Gdy podniesiemy auto na wymaganą wyskość, podkładamy klocek i deskę które zabezpieczą samochód gdyby podnośnik w jakiś sposób zawiódł.
Teraz zdejmujemy koło i naszym oczom ukazuje się nic innego jak piasta kołą za którą do zwrotnicy przykręcony jest amortyzator(rys. 7, rys. 8).
W przypadku mojego auta wymagany był demontaż nadkola, co zwiększyło mi otwór roboczy, a zarazem oszczedziło nerwów z niewygodnym manewrowaniem przy wyjmowaniu poduszki a także przed ewentualnym połamaniem nadkola(rys. 9).
Kolejnym krokiem jest założenie ściągaczy a więc odpowienio je rozkręcamy i zakładamy na spręzynę, tak aby "łapy" ściągacza objeły jak najwięcej ogniw sprężyny, ściągacze zakładamy tak, aby były jak najdalej od siebie, a więc po przeciwnych stronach(rys. 10)
WAŻNE:SPRĘŻYNY SĄ DOŚĆ NIEBEZPIECZNYMI ELEMENTAMI, DLATEGO PRZY ZAŁOŻENIU ŚCIĄGACZY(SOLIDNEJ KONSTRUCKCJI JAK WCZEŚNIEJ WSPOMNIAŁEM),SKONTROLUJMY CZY SĄ DOBRZE OSADZONE.
Następnie kręcimy(u mnie klucz 24mm-najlepiej nasadka na grzechotce) śrubami tak, aby ściągacze się usztywniły i lekko zaczeły ściskać sprężyny.(rys. 11)
Teraz należy odkręcić kluczem 21mm śrubę która mocuje łożysko i poduszkę do amortyzatora(śruba z góry pod maską samochodu), (rys. 12)
Śrubę odkręcamy do mementu gdy równa się górną krawędzią z tłoczyskiem(rys. 13), jest to zabezpieczenie gdyby ściągacze puściły sprężyne.
Kolejny krok to ściśnięcie sprężyn tak, aby u góry poduszka się dość mocno zluzowała, aby to umożliwić skręcamy śruby na ściągaczach( rys. 14).
Gdy poduszka jest już w miarę luźna a amortyzator chodzi na boki możemy odkręcić do końca nakrętke mocującą poduszkę i łożysko amortyzatora( rys. 15)
Teraz naciskamy nogą lub łomem na piastę koła, amortyzator schodzi jeszcze bardziej w dół, umożliwia to zdjęcie poduszki i łożyska, oczywiście zdejmujemy je ściągając z gwintu tłoczyska i wyjęcie dołem.
Następnym krokiem jest założenie nowych podzespołów, łożysko należy posmarować smarem.
Złożenie elementów polega na wykonaniu czynności od tyłu, dodam że warto nakrętki smarować smarem.
Należy ustawić spręzyny miej więcej w takim położeniu jak były(chodzi mi o punkty zaparcia sprężyn), miej więcej gdyż i tak wszystko się ułoży po wykonaniu jazdy próbnej. Po jeździe próbnej należy skontrolować dokręcenie nakrętek na talerzykach zewnętrznych.
Mam nadzieje, że komuś pomoże mój tutorial, nie mam pewności co do tego czy we wszystkich autach można dokonać naprawy w ten sposób. Pozdrawiam wojthaso92.

marcin_bor
Dodano: 12 lat temu



And1WT
Dodano: 13 lat temu
Profeska pełną gębą. Gratuluję wspaniałej roboty i opisu



lysy1233
Dodano: 13 lat temu
Jeden z najlepszych dzienników
A do tego dobra robota
![[up] [up]](/imgs/emoticons/thumbup.gif)



kurcok
Dodano: 13 lat temu
Tak wszystko super zrobiłes i szacun,że dałeś radę,Kiedyś też maiałem do czynienia z łozyskami amortyzatora,ale ja mimo wszystko pojechałem na ustawienie kątów.Pozdrawiam


wojthaso92
Dodano: 13 lat temu
Tak na początku zastanawiałem się nad Twoim sposobem NOE-ANGEL tyle, że tak jak wspomniałeś wiąze się to z demontażem:końcówki drążka kierowniczego, końcówki sworznia wachacza,oraz półosi.


NOE-ANGEL
Dodano: 13 lat temu
Aby nie ustawiać kątów wystarczy wykręcić mac-persona ze zwrotnicą
co wiąże się z odkręceniem półosi i w zależności od modelu z demontażem wahacza. No ale jeśli dałeś radę to metoda jest dobra.Mój sposób jest na wypadek grubszego remontu to znaczy gdybyś musiał wymienić sprężynę lub amortyzator




Dodano: 13 lat temu
super to zrobiłeś
pozdrawiam



debrek3
Dodano: 13 lat temu
jak w podręczniku
![[up] [up]](/imgs/emoticons/thumbup.gif)



V-Power
Dodano: 13 lat temu
Dobra robota i opis konkretny, może komuś posłuży jako pomoc
![[up] [up]](/imgs/emoticons/thumbup.gif)


wojthaso92
Dodano: 13 lat temu
Sory za pomieszane zdjęcia były ładnie po kolei ułożone ale się przemieszały po dodaniu

Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez MaArek77
Dawno nie pisałem nic bo jakos niewiele osób tutaj zagląda.
Ale z obowiązku informacyjno-kronikarskiego.
Sprzedałem Golfa dnia 7 maja, kupił znajomy (tez mechanik) który zna auto i ...
14
komentarzy
Dodano: 5 dni temu, przez niki129
Szukałem i szukałem , taniego dostawczaka w przyzwoitym stanie z klimatyzacją.
Nie jest to łatwe coś takiego znaleźć.
Znalazła się Dacia, bardzo fajny stan i mega dobrej cenie, nie ma co ...
22
komentarze
Dodano: 6 dni temu, przez yatsec
I znowu stajnia się rozrosła. Trochę niekontrolowanie bo dobiłem do 13 aut a mówiłem sobie, że będę ją zmniejszać a nie zwiększać.
Życie pokazuje jednak, że łatwiej kupić niż ...
11
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
