Wpis w blogu użytkownika
KarolaKrk
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 3433 razy
Data wydarzenia: 30.03.2011
10 sposobów na niższe spalanie
Kategoria: inne
W chwili rozpoczęcia hamowania wielu kierowców wciska sprzęgło i przestawia dźwignię zmiany biegów w środkowe położenie. To błąd! Podczas pracy na biegu jałowym motor zużywa paliwo. Gdy noga zostanie zdjęta z pedału gazu, a silnik pozostaje na biegu elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W efekcie silnik nie zużyje ani grama benzyny lub oleju napędowego. Sprzęgło należy wcisnąć w chwili zatrzymywania się pod sygnalizatorem.
2. Zredukuj masę
Bagażniki i schowki wielu samochodów są wypchane przeróżnymi drobiazgami. Ile z nich przyda się podczas jazdy? Zazwyczaj okazuje się, że nieliczne. Warto pamiętać, że oszczędności można poczynić w każdym aucie. Czy warto wozić pięciolitrową butlę płynu do spryskiwaczy? Czy jeżdżąc wyłącznie po mieście i dysponując garażem nie moglibyśmy wyjąć koła zapasowego, zastępując je zestawem naprawczym, co jest coraz częściej stosowaną praktyką w nowych autach?
Warto pozbyć się niepotrzebnego bagażu, gdyż dodatkowe kilogramy zmuszają silnik do bardziej wytężonej pracy za co płacimy pod dystrybutorem. Eksperci szacują, że zwiększenie masy pojazdu o 100 kilogramów zwiększa spalanie o 0,5 l/100km.
3. Sprawdzaj ciśnienie
Kierowcy bardzo często zapominają o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w oponach. To błąd. Zbyt słabo napompowane ogumienie szybciej się zużywa, jak również zwiększa średnie spalanie nawet o kilka procent. Warto zadbać, by ciśnienie było zgodne z zalecanym przez producenta. Niektóre szkoły ecodrivingu sugerują jego zwiększenie o 0,5 bara ponad zalecane, co pozwala na uzyskanie kilkuprocentowej oszczędności kosztem komfortu jazdy, rzadziej - właściwości jezdnych.
4. Noga z gazu, włącz myślenie!
Sposób na uzyskanie największych oszczędności jest banalnie prosty. Noga z gazu! Ograniczenie dynamiki jazdy oraz zmniejszenie prędkości podróżnych - szczególnie na autostradach - pozwala na zmniejszenie spalania o 20-50 proc.! Warto analizować sytuację na drodze. Unikajmy niepotrzebnego wciskania pedału hamulca oraz zbędnego przyśpieszania. Zwiększenie płynności jazdy to najkrótsza droga do oszczędności.
5. Używaj wysokich biegów
Podczas jazdy ze stałą prędkością silnik pracuje pod niewielkim obciążeniem. Warto wówczas włączyć wyższy bieg. Który moment jest najlepszy na zmianę przełożenia? Według wielu szkół oszczędnej jazdy nie należy przekraczać 2000 obr./min. w samochodach z silnikami Diesla oraz 2500 obr./min. w przypadku aut z motorami na benzynę. Pamiętajmy, że oszczędna jazda nie jest tożsama z powolną jazdą! Oszczędności przynosi możliwie szybkie osiągnięcie pożądanej prędkości i jej późniejsze utrzymywanie. W tym celu przyśpieszamy z pedałem gazu wciśniętym do 3/4, szybko włączamy kolejne przełożenia, a później - na możliwie wysokim biegu - jedziemy ze stałą prędkością.
6. Zadbaj o kondycję samochodu
Rozregulowana zbieżność kół, zanieczyszczony filtr powietrza, zużyte świece i zapieczone hamulce zwiększają apetyt samochodu na paliwo. Wizyty u mechanika warto więc traktować nie tylko jako przykrą konieczność. Istnieje spora szansa, że dzięki nim unikniemy niepotrzebnych wydatków.
7. Wyłączaj silnik na postoju
W celu obniżenia zużycia paliwa coraz większa grupa nowoczesnych samochodów jest wyposażona w system wyłączający motor po zatrzymaniu pojazdu. W autach starszej generacji warto pamiętać o wyłączaniu jednostki napędowej podczas postoju albo po zatrzymaniu przed przejazdem kolejowym. Oszczędzimy w ten sposób paliwo, które zostałoby bezproduktywnie zużyte. Jeżeli planowany postój jest krótszy niż 30-45 sekund silnika gasić nie warto. Ewentualne zyski zostaną zmarnowane na jego ponowne uruchomienie i późniejsze doładowanie akumulatora.
8. Korzystaj z tempomatu
Utrzymanie stałego tempa jazdy jest niezwykle ważne na długich trasach - szczególnie gdy jedziemy drogami szybkiego ruchu lub autostradami. Wyeliminowanie zmian prędkości oznacza brak konieczności rozpędzania pojazdu w trakcie którego zużycia paliwa jest największe.
9. Zadbaj o aerodynamikę
Niewidoczne powietrze stawia olbrzymi opór podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Aby praca silnika nie szła na marne warto zdjąć wszelkie niepotrzebne relingi, bagażniki i boksy dachowe oraz uchwyty na rowery. Warto pamiętać także o zamykaniu szyb. Ich otwarcie zwiększa zawirowania powietrza wokół pędzącego samochodu. Zamknięcie okien – szczególnie przy szybkiej jeździe – może zmniejszyć spalanie. Troska o aerodynamikę pojazdu pozwala w sumie na obniżenie spalania nawet o kilkanaście procent.
10. Wyłącz klimatyzację
Klimatyzacja zwiększa komfort jazdy. Warto pamiętać, że godzina niepotrzebnej pracy urządzenia kosztuje przynajmniej pół litra paliwa. Dlatego warto zastanowić się, czy włączona "klima" jest nam potrzebna po schłodzeniu wnętrza albo usunięciu pary wodnej z szyb. Zużycie paliwa zwiększa także włączenie podgrzewania foteli lub szyb. W obu przypadkach zapotrzebowanie na prąd jest duże, więc silnik musi wykonać dodatkową pracę, by doładować akumulator.
http://moto.onet.pl/222979,7970106,1,zdjecie.html?node=27
Ostatnia aktualizacja: 31.03.2011 17:20:24
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 15 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Mnie też nie, tak tylko pytałem, bo ładnie napisane. Wolę przeczytać tekst skopiowany i mądrze napisany niż, nie szukając daleko: http://www.autocentrum.pl/awc/dzienniki-pokladowe/nissan-qashqai/moj-sposob-na-ograniczenie-spalania--11562/
...ale mi to nie przeszkadza, że skopiowane.
Dobre są jeszcze wpisy typu "Już rok razem", "Pierwsze 10 tyś. za nami". :/
http://moto.onet.pl/222979,7970106,1,zdjecie.html?node=27
No ale ad rem.
Pkt 5 wymaga doprecyzowania: Tak jak pisze kubakocoj, podane wartości obrotów traktujemy jako mocno uśrednione. W każdym razie w "typowym" aucie należy przy przyśpieszaniu wkręcać silnik na jakieś 2000 rpm (diesel) i 2500 rpm (benzyna) i dopiero włączać bieg. Zmiany biegów przy obrotach w okolicach 1200-1500 rpm nie są wskazane. Poza tym udowodnione naukowo, że najbardziej oszczędne przyśpieszanie to w miarę żwawe wkręcanie na obroty ok. 2500 (diesel) wzgl. 3000-3500 (benzyna). Oczywiście przy założeniu, że motor jest już odpowiednio rozgrzany i "pozwala" na takie obroty. Sam podczas przyśpieszania, np. spod świateł, wkręcam motor na ok. 3500 rpm i mam zadowalające spalanie w mieście na poziomie 8,6l/100, w trasie auto jeździ dość dynamicznie, więc wychodzi ok 7l na drogach lokalnych (przy eko-drajwie da się bez problemu 6,5l/100).
Pkt 7 również zbyt ogólnikowy. Każdy start zimnego lub słabo rozgrzanego silnika benzynowego (do jako takiego rozgrzania potrzeba zimą jakieś 7-10 km jazdy) to dodatkowa dawka paliwa w oleju. Jak ktoś jeździ dużo po mieście, notorycznie wyłącza silnik na światłach czy przejazdach kolejowych, to on tego paliwa w oleju nie przepali, zwłaszcza jeśli w trasie jeździ eko-stylem...
Pkt 8. Sam rzadko włączam tempomat (mało jazdy po autostradach), ale znam kilka osób, które twierdzą, że jazda na autostradzie z tempomatem jest mniej oszczędna niż płynna jazda bez tempomatu.
pkt. 8 - wyeliminowanie zmian prędkości nie zawsze równa się mniejszemu spalaniu, bo tempomat nie wie, że auto jedzie pod górkę, z której da się potem zjechać za darmo. Tempomat będzie trzymał prędkość więc w tym przypadku będzie "wciskał gaz". To tak jak ze wszystkimi cudami techniki, trzeba używać z głową bo komputer za człowieka nie pomyśli.
A tak w ogóle to gdzieś już to czytałem
Nie marudź
Wreszcie coś innego, choć było ze 123.333 razy , niż:
Przyszła wiosna
zmieniłem opony
umyłem auto po zimie
Mamba, z tym rowerem tez mi znajomo wyglada Komentarz na samym dole w dzienniku, ktory wkleilem
A poza tym widze, ze rosnie nam kolejna gwiaza blogow i dziennikow
Co jesli wyłączę klimatyzację a bedzie +40 na zewnątrz? otwarcie okna też nie jest najlepszym sposobem bo zwiększy się opór powietrza i ot mamy spalanie większe o ok.15%
Gdzieś ten artykuł czytałem, tylko nie pamiętam gdzie.
Uszanuj, proszę czyjąś pracę. Wskazanie autora/źródła w momencie cytatu wydaje się nieodzowną częścią tekstu.
Zamierzenia słuszne, warto szerzyć eko-jazdę. Dla mnie EKO oznacza ekonomię. Nie utożsamiam tego z ekologią, bo prawdziwą oszczędność dla środowiska osiągniemy idąc do pobliskiego sklepu po przysłowiową bułkę, zamiast uruchamiania silnika dla 200m.
Warto promować oszczędną jazdę. Pomimo drożejącej w oczach benzyny, ceny oleju napędowego na granicy 5zł, gro kierowców pędzi z pod świateł slalomem, aby za chwilę znów stać. Przyznaję się - mnie na to nie stać.
Porady ok, ale raczej dla laików motoryzacyjnych. Pozdrawiam
http://www.autocentrum.pl/awc/klub/jezdze-eco-drivingiem/