Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Fiat Siena Zielona Strzała
»
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Wpis w blogu auta
Fiat Siena
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 787 razy
Data wydarzenia: 26.02.2011
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Kategoria: serwis
Od dłuższego czasu mnie nieco irytował fakt, że przy jeździe Sieną na wprost muszę skręcać kierownicę lekko w prawo - działo się to od momentu wymiany przedniego zawieszenia (wahacze, tuleje i tak dalej) w lipcu ubiegłego roku, po ustawieniu, rzekomo dobrze, geometrii. Postanowiłem w końcu coś z tym zrobić
Wybrałem się na pierwszą znalezioną na zumi.pl stację naprawy zawieszeń i tam mechanik mi wyprostował fajerę, że teraz wszystko jest "prosciutto" Dodatkowo mechanik mi zdiagnozował te wycieki w silniku jako wyciek spod klawiatury zaworów, więc koszt usunęcia tej usterki nie będzie wielki (na szczęście). Podczas ustawiania kierownicy stwierdził, że mam raczej słabe amortyzatory.
Nie do końca mu wierzyłem (pamiętałem, że na przeglądzie w lipcu diagnosta stwierdził, że są jeszcze OK), więc podjechałem dzisiaj na stację diagnostyczną i diagnosta dokonał fachowego pomiaru zużycia amortyzatorów w Strzale, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Efekt? Z przodu amorki mają około 80% wytrzymałości (przy czym lewa strona jest lepsza), a z tyłu z obu stron około 65% mają, sprawdził też sprężyny zawieszenia, też są w porządku. Wg pracownika na takim stanie przejeżdzę jeszcze kilka dobrych lat (choć to zależy od jakości dróg głównie). Opatrzności chyba należy podziękować, że nie trzeba obecnie wymieniać amortyzatorów, bo to byłby kolejny duży koszt.
Jaki z tego wniosek? Lepiej pojechać raz na jakiś czas na stację diagnostyczną i dowiedzieć się prawdy (no, chyba że komputer się myli, w co wątpię), niż uwierzyć pierwszemu lepszemu "fachowcowi"), zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy bezpieczeństwa, od którego zależy nasze być albo nie być na drodze.
PS. Ile wg Was jeszcze mogą wytrzymać seryjne amortyzatory, skoro mają taką skuteczność jak wyżej napisałem? Przy jakich parametrach trzeba by już je wymienić na nowe?
Pozdrawiam, Thieru
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 18 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 27 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Będąc ostatnio na przeglądzie, diagnosta stwierdził, że moje amorki na tylnej osi wykazują już graniczne zużycie (około 40-45%) i wypadałoby je powoli zmienić.
Gdy rok wcześniej podjechałem na tę samą stacji nic mi nie mówił, a przecież w międzyczasie "zrobiłem" zaledwie 3 tys. km, więc ich żywotność nie mogła drastycznie spaść. Gdzie tkwi szkopuł? Szkopuł tkwi w tym, że w 2009 r. podczas przeglądu miałem w oponach ciśnienie ~2,0 Bara, a w 2010 r. - ~2,3 Bara.
Zatem jadąc w czerwcu na przegląd spuszczę nieco powietrza z tylnych kół i wszystko będzie "si".
Ale jak nie ma wycieków to spokojnie przy takich wartościach możesz jeszcze jeździć, a w zależności w ile dziur wpadniesz, to jeszcze mogą Ci starczyć na całkiem długo
Odnośnie pomiaru zużycia i wartości granicznych, to znalazłem tutaj: http://www.elstudento.org/articles.php?article_id=937 pewne opisy, mianowicie:
Kryterium oceny zawieszenia (amortyzatorów) ustalone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów jest następujące:
- 0...20% - niedostateczna skuteczność tłumienia,
- 21...40% - średnia,
- 41...60% - dobra,
- powyżej 60% - bardzo dobra.
Różnica między wartościami wskaźnika EUSAMA dla strony lewej i strony prawej jednej osi nie powinna być większa niż 20%.
oraz
. Na podstawie uzyskanego wykresu można ocenić, czy wartość współczynnika tłumienia znajduje się w strefie:
- zielon6j (powyżej 80%) - stan amortyzatora dobry,
- żółtej (50...80%) - średni,
- czerwonej (poniżej 50%) - zły.
Dlatego też mając obecnie na tyle około 65% sprawności amorków myślę, że jeszcze do lata spokojnie dojadę, pytanie, jak będzie te wykres wyglądać przed lipcem, bo wtedy mam mieć przegląd techniczny robiony
Pozdrawiam.