Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta BMW Seria 5 530iT, My 4th Beemer » BMW E39 Touring - pęknięta poduszka zawieszenia Nivo







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta BMW Seria 5
Dodano: 11 lat temu
0
like
Blog odwiedzono 7329 razy
Data wydarzenia: 30.12.2013
BMW E39 Touring - pęknięta poduszka zawieszenia Nivo
Kategoria: awaria
Na wstępie wyjaśnienie. Dość dużo BMW e39 wyposażone jest w zawieszenie pneumatyczne tylnej osi, zwane potocznie Nivo, Nivomatem. Ma to na celu utrzymanie stałego prześwitu i utrzymania optymalnego komfortu. Generalnie jest to trwale rozwiązanie, ale poduchy maja tendencje do kończenia się po ok 10 latach.
A wiec do rzeczy, moja wzruszająca historia:):

Pomagałem koledze, holując jego auto (passata) do mechanika, który niestety znajdował się w odległości ok 20km, na że tak powiem dość dużym wygnajewie. Ostatnie kilka kilometrów to krotne, dziurawe i pełne wzniesień 3km.

Dojechaliśmy do mechanika i po wyjściu z auta usłyszałem syczenie z okolic tylnego kola, myślę sobie ooo dziura w oponie, ale po chwili przestało - wówczas pomyślałem ze pewnie Nivo spuściło nadmiar powietrza, dziwiąc się tylko ze nigdy wcześniej tego nie słyszałem. Zignorowałem to, wsiadłem w auto i ruszyłem w drogę powrotna. Po drodze słyszałem jak dość często włącza się pompa Nivo. Jako że następnego dnia był sylwek to podjechalem do marketu na zakupy. Wysiadając usłyszałem syczenie...ale tym razem auto opadło z jednej strony na glebe i tu widzialem ze to nie przelewki. Skoczyłem na zakupy a po powrocie odpaliłem auto. Nivo napompowało mi zawieszenie (na szczęście) i wróciłem do domu.
Diagnoza w kanału wskazała widoczne pękniecie poduchy. Wyglądało to jakby cos dostało się miedzy poduchę a plastikowy tłok (kamień) i podczas wpadania auta w nierówność kamień został wciśnięty w gumę poduchy no i ta puściła - ale to domysły, mogą paść ze starości.

Nie zdawałem sobie z tego początkowo sprawy, ale holując auto po wzniesieniach w momencie gdy moje auto było już na górce, podciągało za sobą 1,5t auto a to dla 12 letnich poduch spore wyzwanie.

Koszt ASO oryginal 760zl. Wymiana polaga na odkręceniu 1 nakrętki 13mm, zdjęciu dwóch zawleczek i odpięciu przewodu powietrza. Po 30 minutach auto stało z nowa poducha.

Po wymianie strona z nowa poducha podniosła sie do normalnie wysokości, natomiast druga strona podniosla sie o ok 10 cm wyzej niz zwykle wiec auto stalo krzywo. Wrzuciłem laptopa + interfejs do bagażnika i pojechałem na parking marketu (plaska i rowna powierzchnia) żeby skalibrować zawieszenie. Dojeżdżając na miejsce zauważyłem ze zawieszenie samo się ustawilo, no ale skoro już bylkem i miałem lapa to go podpiąłem żeby się pobawić. Sprawdzilem status wskaźników i był jeszcze minimalny rozjazd wiec wlaczylem po sobie dwa tryby, całkowite podniesienie i opuszczenie – po tym zabiegu auto się całkowicie skalibrowało.
Przy okazji znalazłem ciekawostkę, mianowicie w autach tych można sobie bez problemu zmienić prześwit zawieszenia na stale.

Podsumowując, operacja prosta jak wymiana kola, ale dość kosztowna (jeszcze tyle kasy na 1 czesc nigdy nie placilem;) . Na szczęście tego typu usterki zdarzają się raz w zywotnosci auta…pytanie tylko, na kogo trafia…


Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do gregbun: aha:) nie zajazylem
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do Erestes: to było oczywiscie w formie żartu....
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do gregbun: Nie bardzo rozumiem co masz na mysli tym twierdzeniem: "...a tak naprawde to do końca nikt nie zna dokładnie mechanizmu działania nivo-nawet sami konstruktorzy..."
Przecież wiadomo do czego to jest i jak dziala...dla mnie to jest fakt:)
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do piotr1988_17:prosta sprawa.ja też nie miałem pojęcia jak to jest zbudowane i działa dopóki nie kupiłem auta z tym ustrojstwem-dlatego pozwoliłem sobie na wymądrzanie się...a tak naprawde to do końca nikt nie zna dokładnie mechanizmu działania nivo-nawet sami konstruktorzy...takie są fakty
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do gregbun: A widzisz, człowiek całe życie się uczy:) dzięki za wyjaśnienie. Nie miałem tego patentu w żadnym aucie, to nie wiedziałem. Tylko się o tym słyszało;)
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do Erestes: U mnie nie ma takich bajerów, a i tak ciągle coś autu dolega mimo, że ma dopiero dwa lata... Strach pomyśleć co by było gdyby podokładali takich "udziwnień" [totalszok] Pewnie dlatego Laguna II nosi zaszczytny tytuł "królowej lawet", bo tam już sporo zaszaleli z dodatkami.
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do gregbun: Łapiesz mnie za brak słówek - oczywiście chodziło mi o nowoczene diesle... Stary diesel to pancerny silnik - wiem, bo mam w końcu SDI.
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do mrBean: a w moim starym dieslu combiaczku e39 nie wiem co to wydatki związane z wymianami we współczesnych dieslach.autko posiadam ponad 3 lata-robie spore przebiegi i poza naprawdę drobnicą w stylu:silniczek wycieraczki tył;czujnik poziomowania nivo czy czujnik abs-nie wiem co to awarie albo kosztowne wymiany w stylu:wtryski;turbo itd.,itp....może mi się trafił taki pancerny egzemplarz-ale naprawdę jestem mega zadowolony z tego diesla-będę go trzymał aż się rozpadnie-szkoda mi sprzedawac tego autka choć to stary grat-ale pracuje lepiej niż nie jeden 2-3 latek....może to zasługa oleum,który zciągam z rajchu-leje castrola 0W40 edge-wymieniam co 8-max 10 tysi-choc się ze mnie smieją...no i leje tylko diesla golda ze statoila-śmiech śmiechem a totalnie nie wiem co to problemy "współczesnego diesla"
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do piotr1988_17: tam z tyłu poza poduchami nivo też są amortyzatory...nivo nie spełnia roli amortyzatora-reguluje prześwit i "trzyma bude"-więc spełnia role sprężyn a nie amorów.
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
No fakt... dla kogoś z silnikiem benzynowym wydatek niecałego tysiaka to jest wydarzenie... Możemy się tylko cieszyć że nie mamy diesli [rotfl] bo wtedy to byłaby drobnostka ;)
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Do piotr1988_17: No wlasnie ta byla 12/13 letnia...i po drugiej stronie tez taka jest;)
Nastawiam sie juz psychicznie na taka ewentualnosc, juz prawie wymienilem obie na raz ale poki co odradzono mi podejmowanie pochopnych decyzji - wymienic zawsze mozna, nawet na trasie z wkretakiem i kluczem 13mm. Ale fakt - wygodnie jest.
0
like
Zgłoś nadużycie


Dodano: 11 lat temu
Jakby nie patrzeć to już była 13 letnia poducha;) czyli miało prawo odmówić posłuszeństwa. Wiadomo jednorazowo to spory wydatek, ale przypuszczam że przez ten czas trzeba było już drugi raz amory wymienić, no a minimum raz. A jakby nie patrzeć na nivo większy komfort jest.
0
like
Zgłoś nadużycie


Najnowsze blogi
Dodano: 7 dni temu, przez MaArek77
Może nie dysponuje sporym czasem ale wpis zrobię, jest niedziela a wczoraj odbyłem jazdy próbne: - Renault Captur 1.3 TCE Intens 130 koni EDC Automat MY ‘2022 - Seat Arona 1.0 TSI DSG ...
40 komentarzy
Dodano: 10 dni temu, przez Egontar
Miałem okazję przymierzyć się do nowego DS4 z napędem Plug-in Hybrid o łącznej mocy 225KM, który może przejechać w cyklu elektryczny do 65KM, na dodatek w wersji podwyższonej CROSS. Okazja ...
27 komentarzy
Dodano: 10 dni temu, przez Egontar
Wpis robię jako potencjalną przestrogę dla kierowców poruszających się drogą DK94 w Dąbrowie Górniczej, w rejonie stacji benzynowej Orlen ul.Katowicka 30 (stacja przy Kebab u Khuja ;) ) na ...
38 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl


Wyślij zaproszenie