Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy odszkodowania
»
Cywilizowane zasady likwidacji szkód komunikacyjnych
Wpis w blogu użytkownika
odszkodowania
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 734 razy
Data wydarzenia: 13.07.2014
Cywilizowane zasady likwidacji szkód komunikacyjnych
Kategoria: inne
W czwartek (10 lipca) Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała na swojej stronie projekt "Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych", celem przeprowadzenia konsultacji. Wytycznych jest 21.
Jak wskazuje KNF konieczność zajęcia stanowiska wynika z nieprawidłowości stwierdzonych w toku nadzoru oraz sygnalizowanych przez inne instytucje rynku ubezpieczeń, w tym Rzecznika Ubezpieczonych,dotyczących w szczególności:
– nieterminowego wypłacania świadczeń,
– wypłacania świadczeń z uchybieniem zasady pełnego odszkodowania,
– uchybień w wypełnianiu obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód,
– wadliwej organizacji procesu likwidacji szkód,w szczególności jego niedostatecznej transparentności
– niejasnych, niepełnych, nieaktualnych procedur wewnętrznych zakładów ubezpieczeń regulujących postępowanie likwidacyjne,
Dla przeciętnego Kowalskiego najistotniejsze z odszkodowawczego punktu widzenia są wytyczne dotyczące sposób ustalania wysokości świadczenia. KNF zwrócił uwagę na następujące kwestie:
Wytyczna 15
W przypadku wystąpienia szkody częściowej zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie
z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w wartości, która zapewni uprawnionemu przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę.
Wytyczna 16
Zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, uwzględniające celowo i ekonomicznie uzasadnioną wartość nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli zakład ubezpieczeń wykaże, że dokonana naprawa doprowadziła
do wzrostu wartości pojazdu, w stosunku do jego wartości sprzed zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego objętego umową,
może on pomniejszyć wartość świadczeni a o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi.
Wytyczna 17
Zakład ubezpieczeń, ustalając wartość świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, powinien uwzględniać wartość części zakwalifikowanych do wymiany,biorąc pod uwagę
obowiązek przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę.
Wytyczna 18
Świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
ustalane metodą kosztorysową powinno być ustalone w oparciu o
wartość dostępnych części.
Wytyczna 19
Zakład ubezpieczeń nie powinien ograniczać uprawnionemu z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów możliwości naprawy
pojazdu, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. Zakład ubezpieczeń powinien stosować identyczne kryteria ustalania
wartości świadczenia niezależnie od faktu, czy wystąpiła szkoda całkowita, czy też częściowa.
Wytyczna 20
Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów za uszkodzenie albo zniszczenie pojazdu niesłużącego do prowadzenia
działalności gospodarczej obejmuje celowe i ekonomicznie uzasadnione wydatki na najem pojazdu zastępczego.
Wytyczna 21
Zakład ubezpieczeń powinien, przy ustalaniu świadczenia
z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów,uwzględniać
utratę wartości handlowej pojazdu, w przypadkach,w których utrata taka nastąpiła.
Z drugiej strony same zakłady ubezpieczeń zorientowały się, że trzeba zacząć walczyć o klienta i dwa z nich (tj. PZU i UNIQA) wprowadziły bezpośrednią likwidację szkód. W ramach tej usługi posiadacze polis OC zawartych w w/w zakładach ubezpieczeń, w sytuacji powstania szkody komunikacyjnej z winy innego kierującego mogą zgłosić szkodę do własnego zakładu ubezpieczeń i otrzymać odszkodowanie.
Jak dla mnie idea bezpośredniej likwidacji to najlepsze panaceum na problem likwidacji szkód z ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Zakłady ubezpieczeń zaczynają walczyć jakością serwisu likwidacyjnego a nie tylko niższą ceną za polisę OC ppm. To rozwiązanie wydaje się nieuniknione dla innych zakładów ubezpieczeń bo inaczej zostaną w tyle za prekursorami.
Jakie jest Wasze zdanie o bezpośredniej likwidacji szkód? Jakie wrażenia? Jaka jakość i sprawność serwisu likwidacyjnego?
Najnowsze blogi
Dodano: 4 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
2
komentarze
Dodano: 6 dni temu, przez Egontar
Zima za pasem, śnieżyć ma od 1 listopada, więc na początek przyszłego tygodnia zaplanowałem zamianę kół! Jednak felgi „zimowe” pozostawiały wiele do życzenia. Brałem pod uwagę ...
17
komentarzy
Dodano: 7 dni temu, przez JacK
T-roc, Sportsvan i i-10 wymiana kół na koła zimowe.
T-roc i Sportsvan w zakładzie wulkanizacyjnym i tam zostaną koła letnie a i-10 zajmę się osobiście :-)
Dla Sportsvana to będzie ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Jak dla mnie największą wartością jest możliwość pokazania, że jakością likwidacji szkody można przekonać klienta aby ubezpieczał się dalej (OC/AC) a może i ubezpieczył dom i kupił polisę na życie. A jak zakład ubezpieczeń pokpi sprawę raz to klienta już pewnie nie zobaczy.