Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Daewoo Tico SX
»
Daewoo TICO - centralny zamek, pilot scyzoryk, bagażnik otwierany pilotem, oświetlenie bagażnika, głośniki, dioda LED alarmu, siłowniki, gaśnica.
Wpis w blogu auta
Daewoo Tico
Dodano: 11 lat temu
Blog odwiedzono 7000 razy
Data wydarzenia: 01.03.2013
Daewoo TICO - centralny zamek, pilot scyzoryk, bagażnik otwierany pilotem, oświetlenie bagażnika, głośniki, dioda LED alarmu, siłowniki, gaśnica.
Kategoria: zmiany w aucie
Dziś chciałbym podzielić się z Wami tym jak zamontować centralny zamek w TICO
Moje Tico posiada fabryczny centralny zamek który otwierany poprzez przekręcenie kluczyka w drzwiach kierowcy.
Wiele osób w internecie pisze, że znajduje się tam stycznik który powoduje wysłanie impulsu do centralki i zamknięcie pozostałych 3 drzwi przy czym drzwi kierowcy zamykamy sami siłą przekręcenia kluczyka.
W moim przypadku (Tico 2000r, SX) zamontowany został fabrycznie zamek, który w drzwiach kierowcy działał na tej samej zasadzie co stycznik (po przekręceniu kluczyka zamykał pozostałe drzwi), lecz zamiast stycznika mamy siłownik MASTER który tak na prawdę nie był wykorzystywany (ponieważ i tak ręcznie go przesuwaliśmy).
^^^^^Jak sprawdzić czy mam siłownik master czy stycznik?
Wejdź do samochodu (od strony kierowcy) i delikatnie powoli wciskaj ten plastik który służy do zamykania drzwi od środka, w pewnym momencie powinien zadziałać stycznik i zamknąć pozostałe drzwi, jeśli w tym momencie wyskoczy Ci on z palców oraz lekko odbije do góry to znajduje się tam siłownik. Dodatkowo możesz sprawdzić ilość przewodów które wychodzą z drzwi (powinno być ich 5). Oczywiście w ostateczności można rozebrać drzwi...
Gdy już sprawdzimy to:
//// Gdy nie mamy siłownika MASTER w drzwiach musimy je rozebrać (zdjąć tapicerkę która jest na zatrzaskach, można nie zdejmując korbki - pociągamy lekko do siebie i obracamy całość, gorzej jak mamy sterowanie szybami w drzwiach). Następnie należy zamontować siłownik SLAVE, który będzie podłączony poprzez dołączone do zestawu łączniki z oryginalnym cięgnem zamka. Siłownik podpinamy według schematu (sterownie odbywa się poprzez zamianę biegunów).
//// Gdy mamy jednak siłownik MASTER to nie musimy nic zmieniać w drzwiach, podpinamy się do przewodów brązowego i białego które widać po zdjęciu plastiku (na dwóch zatrzaskach) znajdującego się po lewej od sprzęgła, tam idą przewody od drzwi kierowcy.
W Tico sterowanie odbywa się MASĄ, oznacza to, że gdy mamy te dwa przewody biały i brązowy to na jednym z nich zależnie od położenia siłownika pojawia się stały impuls masy. Gdy na np. brązowym przewodzie mamy masę (przy otwartych drzwiach) i dotkniemy masą do białego przewodu masa "przeskoczy" nam na biały przewód, a brązowy masę straci jednocześnie zamykając drzwi. (w zdjęciach zamieszczam schemat sterowania masą dla sterownika stig bloker 60).
Gdy już uda nam się podpiąć odpowiednie przewody sterowania zamkiem (do siłownika SLAVE lub do naszego fabrycznego MASTER) to musimy skądś wziąć masę dla naszego sterownika. Najlepszym miejscem na montaż sterownika jest miejsce za zegarami na wsporniku kolumny kierowniczej (po odkręceniu 4 śrubek zdejmujemy plastik i odkręcamy 4 kolejne, następnie ręką sięgamy od dołu z drugiej strony i przekręcając mocowanie linki obrotomierza w prawo wyciągamy go z licznika - dodatkowo musimy go lekko ciągnąć). Po lewej i prawej znajdują się dwa złącza elektroniki (poziom paliwa, zasilanie itp). Pod kolumną kierownicy znajduje się śrubka z masą - tam możemy się podpiąć. Ja osobiście wykorzystałem nagwintowane miejsce na śrubkę 10 za prędkościomierzem (oczyszczamy papierem ściernym miejsce masy, robimy oczko z cyny na przewodzie i przykręcamy).
Plus możemy wziąć z grubego białego przewodu z zielonym paskiem - znajduje się on pod kierownicą, należy się do niego dolutować.
Gdy mamy już zasilanie sterownika i zamek nam się zamyka i otwiera pora na podpięcie kierunkowskazów.
To jest już trudniejsza czynność, gdyż przewody kierunkowskazów są ciężko dostępne. Ja podpiąłem się pod przewody idące na tył pojazdu - wiązka znajduje się obok pedału gazu, tam mamy przewody ZIELONY Z CZERWONYM PASKIEM ORAZ ZIELONY Z ŻÓŁTYM PASKIEM. UWAGA w Tico mamy kilka przewodów zielonych, niektóre mają nawet czerwony pasek ALE NIE SĄ kierunkowskazami. Musimy użyć miernika, aby sprawdzić czy po włączeniu kierunkowskazu na przewodzie mamy impulsy plusowe. Dodatkowo (jak na zdjęciu) możemy wyjąć kierunkowskaz boczny i zobaczyć jaki mamy pasek na przewodzie Kierunkowskaz wyjmujemy przesuwając go w bok i pociągając do siebie.
Gdy uporamy się z kierunkowskazami możemy podpiąć diodę LED, która będzie odstraszała złodziei. Wiertarką z wiertłem o średnicy diody robimy dziurkę w plastiku w miejscu gdzie chcemy mieć diodę (według uznania i dostępu), a następnie (jeśli posiadamy) to lutownicą oporową lekko formujemy dziurkę, gdyż plastik po wierceniu robi się biały, a delikatne dotknięcie lutownicą przywraca mu kolor. Następnie wkładamy diodę od drugiej strony (powinna ciasno siedzieć).
Otwieranie klapy bagażnika z pilota.
Po naciśnięciu przycisku na pilocie przez ok. 3 sekundy zostaje wysłany impuls plusowy (1s) otwierający bagażnik. Należy przeciągnąć od przodu auta na tył 1 przewód (możemy go schować za plastikami i boczkami, bez problemu każdy sobie z tym poradzi). UWAGA na zatrzaski, są stare i lubią pękać, nowy taki wciskany grzybek to ok. 40gr. Następnie odkręcamy (bardzo mocno przykręcony) zamek klapy bagażnika, aby móc wywiercić dziurę na cięgno. Najpierw wiercimy małym, a następnie dużym wiertłem (aby nam nie objechało). Pod zamkiem możemy zamontować masę siłownika - tak samo jak w przypadku zamka papier ścierny, cyna, oczko na śrubę i przykręcamy z całej siły. Siłownik (firmy STIG 4kg) bez problemu wystarczy, zmierzyłem, że nawet 2kg otworzą zamek także mamy spory zapas. Co ciekawe NIE MUSIMY wiercić żadnych dziurek pod siłownik. Wchodzi on na wcisk w boku bagażnika (patrz zdjęcie). Mocujemy ścięgno z żyłki do sprężynki (do oczka) na wyciągniętym ramieniu siłownika i podpinamy + do siłownika (oczywiście zgodnie z zamierzeniem ma się chować po naciśnięciu przycisku i wysuwać dzięki naszej sprężynce więc podpinamy go tak, aby się chował).
Oświetlenie bagażnika.
Postanowiłem zastosować listwę LED którą zakupiłem w sklepie za 10zł (1zł za 5cm, wodoodporna). Listwa LED posiada klej 3M dzięki czemu możemy ją przymocować do półki (do metalowego wspornika który ją przytrzymuje) i gdy podniesiemy półkę to światło ustawia się zgodnie z nią
Zasilanie listwy możemy wziąć z prawego boczku - w kostce zielony przewód to światło przeciwmgłowe i mamy tam stały + (pierwszy od prawej). Masę bierzemy zależnie od sposobu uruchomiania - albo montujemy przełącznik w boczku, albo możemy zamontować krańcówkę (Włącznik W2m) która będzie nam przypinała masę. Krańcówkę montujemy w miejscu w którym dobija nam odbojnik z klapy bagażnika (gumowy).
Montaż głośników w półce nie jest taki łatwy jaki mógłby się wydawać. Półka jest dość twarda i wycinanie nie jest łatwe.
Odrysowujemy kształt głośnika i w rogu obrysu wiercimy dziurkę, a następnie wyrzynarką wycinamy otwór. Jeśli nie mamy wyrzynarki to możemy odłamywać kawałki półki, jest na tyle twarda, że możemy ją dowolnie kształtować.
Do półki pasują głośniki 4"x6" w moim przypadku to PY-AQ462C, pasują idealnie z osłonami, po prawej mamy mniej miejsca na półce niż po lewej przez wytłoczkę.
Kluczyk do scyzoryka piłujemy pilnikiem tak aby miał mocowanie takie jak oryginalne groty dołączone w zestawie, trochę cierpliwości i da się zrobić tak jak oryginał, musimy wymierzyć jaka długość grotu jest potrzebna - wkładamy grot do stacyjki i punktakiem zaznaczamy gdzie grot ma się kończyć i zaczynać mocowanie, w stacyjce mamy wklęsłość więc musimy ją uwzględnić, zaznaczamy tak, aby grot kończył się równo lub z lekkim luzem w plastikiem ochronnym stacyjki. Dzięki temu grot ma odpowiednią długość do scyzoryka.
Plastik pilota scyzoryka przycinamy mini frezarką tak aby kluczy się zamykał (ok.1mm, TICO ma szeroki kluczyk), można wykonać to na tyle estetycznie, że nikt nie zauważy, że coś było docinane.
Niestety, firma STIG nie wyraża zgody na publikowanie ich poradnika montażu, ale zapewniam Was, że został całkiem przystępnie wykonany i Ci którzy mają małe pojęcie o elektronice dadzą sobie radę.
Trzecie światło stop, głośniki w półce oraz oświetlenie można podpiąć na jednej kostce (złącze 8-stykowe), dzięki temu w razie potrzeby można wyjąć półkę (patrz foto).
Wszelkie połączenia należy LUTOWAĆ, gdyż w trakcie jazdy kabelki tylko skręcone mogą się obluzować i zrobić kuku.
Przed przylutowaniem SPRAWDŹ MIERNIKIEM PRZEWÓD czy to na pewno ten.
Co nam się przyda:
- Wiertarka,
- Wiertła,
- Wyrzynarka,
- Taśma izolacyjna,
- Nożyczki,
- Nóż,
- Miernik uniwersalny,
- Rurki termokurczliwe (inaczej koszulki),
- Trytki,
- Lutownica,
- Wkrętaki
- Czas i cierpliwość.
Koszt:
Sterownik BLOKER 60MAX + siłownik + przesyłka = 98zł (stig.pl),
Rura termokurczliwa 1.35zł (nowyelektronik.pl),
Włącznik W2m 4.10zł (nowyelektronik.pl),
Złącze 8-stykowe 6.85zł (nowyelektronik.pl),
Przewód 1.50zł/metr,
Taśma LED do bagażnika 1zł/5cm (przesyłka za darmo - allegro),
Cynę, lutownicę itp. zapewne każdy posiada więc nie wliczam do kosztów.
W odpowiedzi na pytanie jednego z użytkowników w zdjęciach dodaję montaż gaśnicy w boczku. Lewy boczek zdejmujemy i przykręcamy mocowanie. NIE WOLNO używać długich śrubek, za boczkiem mamy wlew paliwa i odpowietrznik, możemy się w niego wwiercić przypadkiem. Lepiej zdjąć i zrobić coś porządnie spiłowując śrubki na szlifierce niż szkód narobić.
Do osób które są zawsze na nie (hejterzy):
Nie życzę sobie komentarzy typu "Warto montować coś takiego w TICO? Kto by chciał go ukraść", "Tico Tico, śmierć za friko" czy "Góffno, ja w moim matizie mam podświetlanie podłogi na zielono". Jeśli nie masz nic do powiedzenia, to lepiej nic nie mów. Wkurzają mnie komentarze osób, które nawet nie mają samochodu czy prawa jazdy, ale wiedzą wszystko o wszystkim i zawsze muszą w jakiś sposób komuś pokazać to światu.
Ostatnia aktualizacja: 21.08.2013 14:09:39
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Co do parkowania masz rację, że różnie z miejscami bywa, a i ryskę czy o obcierkę też nie trudno. Mniej serce boli przy takim takim aucie
Tak, samochodem mam zamiar jeździć jeszcze jakieś półtora roku, więc takie dodatki mi się przydadzą
Po za tym w Bielsku z parkingami jest tak, że ich nie ma. Tico się wszędzie wciśnie, i nie będzie mnie tak bardzo bolało jak jakiś debil porysuje go swoim superautem.
A czy się opłaca? Pewnie, bo to fajny i użyteczny bajer.
Opłaca Ci się w Tico tak inwestować?? Bo wiadomo frajda przy takim dłubaniu jest i ja też to lubię. Masz zamiar jakiś dłuższy czas eksploatować auto?
Tak jak i większość skuterów z tesco i rowerów które nie powinny być dopuszczone do ruchu. I większość gimnazjalistów którzy śmigają na skuterkach nie powinna poruszać się po drogach. Zginąć można i w drogim aucie
Po za tym bardzo ciekawy wpis, konkretny, spoko fotorelacja.
Tylko że skądś ja znam ten kluczyk typu scyzoryk...
Ale lanos jest bardziej komfortowy i większy niż Tico. Tico nie ma ani miejsca, ani silnika ani blachy do zgniatania.
A zginąć można nawet w dużym mercedesie.
Pomimo rozsądnej jazdy bo wypadki to nie zawsze nasza wina ale często innych użytkowników dróg
gratuluje wyróżnienia
Co do tego że Daewoo to auto jak na ciężkie czasy to sie zgadzam. Mamy Lanosa z LPG i złego słowa nie powiem na niego. Tani w naprawie i trwały.
Ale wybacz Tico to prawie jak auto.
Pomyśl ze brak ABS-u i poduszki i 100% prawdopodobieństwa że zginiesz w wypadku przy 40 km/h czyni ten samochód nieprzyszłościowym.
Już nie chodzi o wartość czy rocznik bo auto zadbane może nawet mieć te 12 lat.
Życzę koledze zadbanych prostych i tanich aut z odrobiną luksusu i bezpieczeństwa no i żeby były tanie w utrzymaniu.
Dla mnie ten ostatni aspekt równie ważny
Pozdrawiam
W opisie zawarłem koszt, wszystko gdy ktoś nie ma np. cyny wychodzi maksymalnie 130zł, oraz kilka godzin pracy - dostęp do przewodów jest utrudniony, ale za to satysfakcja spora.
Co do tego czy to nie jest przyszłościowe auto - zależy dla kogo. Tico mało pali, co przy rosnących cenach paliw jest dużą zaletą. Po za tym części do tico to grosze więc nawet jeśli coś się zepsuje to wymienisz tanio Większość w aucie możesz zrobić sam bez wizyty u mechanika. Silnik w Tico jest suzuki więc to ostatnia rzecz która się psuje. Głównym problemem jest rdzewiejąca karoseria, lecz na szczęście mnie to nie dopadło. Tico do miasta to dobry wybór Nie dość, że tanio wychodzi eksploatacja to po złożeniu foteli masz sporo miejsca w bagażniku. Dodatkowo wszędzie się wciśniesz tym autem.
Nie czytałem całości ale ciekawi mnie koszt modyfikacji.
Popieram takową jak najbardziej chociaż nie w takim "nieprzyszłościowym" samochodzie.
brawo za checi moze sie to tez komus przyda