Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Ford Mondeo FUTURA Black Panther
»
elektroniczny sterownik turbiny - naprawa
Wpis w blogu auta
Ford Mondeo
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 10517 razy
Data wydarzenia: 17.02.2010
elektroniczny sterownik turbiny - naprawa
Kategoria: awaria
Sprężynka zaczęła mrugać jak dodałem gazu i po kilku sekundach silnik jakby stracił moc, jakby turbo mu się wyłączyło.
Po zgaszeniu silnika i ponownym odpaleniu było ok. Aż do następnego "kopa".
Wytrzymałem tak miesiąc może dwa. Potem od razu się zapala przy odpaleniu silnika i niestety gaszenie silnika nic nie pomagło.
Myślałem, że to wtryskiwacze, albo coś z turbiną (coś z niewłaściwym ciśnieniem czy coś).
Okazało się, że padło sterowanie turbiną. Czyli zawór sterujący (elektroniczny) turbiny.
Niestety nie jest to część łatwo dostępna na rynku wtórnym.
Łatwiej kupić używaną turbinę niż to pieruństwo. Na allegro używany sterownik kosztuje 500zł. Niestety mam ten elektroniczny droższy. Mechaniczne (ciśnieniowe) są o połowę tańsze.
Mechanikowi, a raczej elektronikowi, udało się naprawić mój sterownik turbiny. POLECAM warsztat w Żorach na ul. Wodzisławskiej 98 - Marcin Śmietana.
Gościu jest naprawdę konkretny i zna się na rzeczy. Skasował za naprawę 400zł więc wcale nie tak dużo. Przy okazji sprawdził wtryski i jeszcze parę innych rzeczy. Mam również gwarancję na to, także jestem zadowolony.
Na razie przejechałem ok. 180km. Ale od razu czuć poprawę. Nawet lepiej odpala na zimno i chodzi jakby ciszej.
Ostatnia aktualizacja: 04.03.2010 16:45:16
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
--------------------------------------------------------------------------------
Witam,
Po kilkudniowej jezdzie z migajaca sprezynka oraz brakiem mocy przy jezdzie ponad 10km/h, dzis odwiedzilem serwis ASO. Serwisant po podlaczeniu do komputera zdiagnozowal przyczyne: blad P132A - brak cisnienia w turbinie, spowodowany awaria sterownika. Sterownik zintegrowany jest z turbina a wiec kupic moge jedynie calosc: 5800 PLN z robocizna.
Po wyjsciu z ASO zachowalem jednak zimna krew - i dzieki temu wlasnie wrocilem z przejazdzki Mondeo z pelna moca.
Ponizej opisze sposob naprawy sterownika.
1. Przed demontazem polecam sprawdzic, czy to rzeczywiscie sterownik nie dziala. W tym celu nalezy uruchomic silnik i dodajac gazu sprawdzac, czy dzwignia popychajaca porusza sie. Wydaje sie, ze prawidlowo, powinna wykonywac lekkie drgania w przod i w tyl. Jesli nie rusza sie, moga byc 3 przyczyny:
a) uszkodzona elektronika - jest raczej nienaprawialna
b) zablokowany silownik - do naprawienia
c) zanieczyszczony silnik
d) uszkodzone kable sygnalowe
Przed przystapieniem do akcji polecam sprawdzic kable
2. Sterownik zamocowany jest w gornej czesci silnika. Do demontazu potrzebujemy srubokret (do zdjecia nasadki przytrzymujacej dzwignie), klucz 10 (do odkrecenia 3 srub mocujcych), palce (do odpiecia kabli)
3. Po zdjeciu sterownika otwieramy go, zdejmujac srubokretem klamry na obwodzie
4. (IMG015) Po otwarciu sterownika, obudowa dzieli sie na dwie czesci: elektronike i mechaniczna. Czesc elektroniczna polecam przeczyscic spirytusem (ja użyłem Żubrówki - nic innego nie bylo pod ręką - choć barwiony alkohol to nie jest najlepsze rozwiązanie) i przedmuchac - szczegolnie czesc "okragla" na plytce - kontakt hallotronu. Jesli chodzi o czesc mechaniczna, polecam rowniez przeczyscic i sprawdzic czy dzwignia lewarka nie jest zablokowana w ktorejs ze skrajnych pozycji. Mysle, ze to jest najczestsza przyczyna awarii - silnik nie moze sie sam odblokowac. Pomagamy mu w tym krecac slimakiem. Aby zabezpieczyc przed podobnymi zdarzeniami w przyszlosci, polecam nadtopic czesc zebatki (zaznaczam miejsce czerwona strzalka). Dzieki temu zeby silnika uloza sie w innej pozycj przy krancowym polozeniu co moze zabezpieczyc przed blokada. Polecam nadtopic dol i gore zebatki, uwazajac jednak aby nie naruszyc zebow. Jesli to byla przyczyna i silnik jest sprawny (sprawdzamy zasilaczem 12 v czy sie obraca) polecam zlozyc sterownik i cieszyc sie z jazdy
5. Jesli koniecznym jest przeczyszczenie silnika, wyjmujemy go rozwiercajac srube (IMG019 oraz IMG01 i wykrecajac ja. Nastepnie zdejmujemy blaszke obejmujaca silnik (IMG017) i otwieramy go.
Po otworzeniu sprawdzamy czy jest sprawny - testujac omomierzem blaszki komutatora. Rezystancja pomiedzy nimi powinna wynosic okolo 4 [ohm]. Jezleli ktoras z blaszek nie dziala, oddajemi silnik do przewiniecia. Nie polecam robic tego samemu. Jesli zwoje nie sa przerwane, polecam przeczyscic i wyrownac komutator i szczotki (IMG020).
Po akcji, skladamy sterownik, montujemy ponownie w samochodzie i cieszymy sie znow pelna moca. Nie przejmujmy sie, ze slimak nie jest ustawiony w takiej pozycji w jakiej go zastalismy. Po podlaczeniu do samochodu, wroci on automatycznie do wlasciwej nastawy.
Mam nadzieje, ze to koniec moich problemow - po przejechaniu kilku tysiecy kilometrow dam Wam znac jak maszyna sie sprawuje.
Zaczerpnięte z
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=1336784#post1336784
P.S. Jedyny minus - zawalony robotą
Niestety w pobliżu mojego miejsca zamieszkania (Piła) Nie mogę znaleźć takiego fachowca