Wpis w blogu użytkownika
humvee5
Dodano: 9 lat temu
Blog odwiedzono 1167 razy
Data wydarzenia: 22.12.2015
Gdzie się podziały te cudne wieczory...
Kategoria: inne
Skupię się jednak tym razem na ciekawej epoce w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy pojawienie się nowego modelu poprzedzało jego studium - prototyp, który sam z siebie był przełomowy. Auto (w jednym egzemplarzu!) szokowało na stoisku marki, dostawało jakąś nazwę zaszyfrowaną niczym przez ewolucję ENIGMY, a dwa - trzy lata później pojawiała się wersja seryjna. Gdy większość ludzi zapominała o prototypie, on nagle stawał się samochodem gotowym do produkcji, sprzedaży i zakochania się w nim.
Celowo wybrałem w tym motoblogu dwa auta, które pojawiły się jako prototypy równocześnie na wystawie Geneva Motor Show w 1996 roku: Ford Lynx, z nadwoziem bliższym typowi TARGA oraz Honda SSM z wnętrzem a'la podwójny monocoque. Rok później z Lynxa wylęgła się Puma (warto było poczekać), a w 1999 roku Honda S2000 zaszokowała ostatecznym stadium. Patrząc na prototypy łatwo stwierdzić, co musiało się zmienić w seryjnym samochodzie i jak kultowy roadster oraz ponętne coupe niedaleko padły od swojej jabłoni, czyli deski kreślarskiej genialnego projektanta.
Gdzie zatem się podziały te cudne wieczory? Dziś wiele marek chyba nie inwestuje w publiczność i opracowanie prototypów w starym, dobrym stylu. Bo są za drogie? A może taniej jest zareklamować się w jakimś tygodniku motoryzacyjnym, który rysuje kolejne BMW, Volkswagena na bazie zamaskowanych egzemplarzy? Szkoda, że ewolucja stylistyczna nie jest obecnie aż tak romantyczna i widowiskowa, przyjazna entuzjastom motoryzacji. Osobiście wolę tamtą starą drogę niż dowiadywanie się o wyglądzie nowych generacji ze spyshotów czy fragmencików auta uwieńczonych na zdjęciach w nader niestrawnej formie puzzli.
Ostatnia aktualizacja: 22.12.2015 23:40:34
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Z ciekawych konceptów Citroena: Xanae ("coś pomiędzy" Xsarą Picasso i Xsarą 3-d.; oba seryjne samochody czerpią z niego garściami, "pampersowóz" Picasso zwłaszcza kokpit) i Activa (potencjalny rywal Calibry i późniejszego 406 Coupe, ale nic z tego nie wyszło...)
http://magazynauto.interia.pl/rozrywka/motor-z-przeszlosci/news-citroen-xm-najlepszy-w-europie,nId,984420
Nie wiem czy u nas, ale podobno już można zamawiać .
Teraz francuskie oraz fordowskie koncepty na targach pełnią zbliżoną rolę i tutaj możemy poszukać tych zagubionych cudnych wieczorów .
Pozdrawiam cię bardzo serdecznie
I życzę wesołych świąt
Sporo firm też jest połączonych w duże grupy produkcyjne.
Dlatego też sporo różnych aut jest bardzo podobnych do siebie.
Jeśli się trafi jakiś inny "okaz" wtedy jest duże zainteresowanie takim autem i zdobywa wyróżnienia.
POZDRAWIAM
P.S. Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życzę wszystkim obecnym na aWc zdrowych, spokojnych i szczęśliwych świat.
Teraz prototyp mógłby być tylko jeden, przecież wszystkie auta jednakie trzeba tylko zmieniać logo firmy i nic więcej. Na dodatek są to wszystko jednorazówki, pięć lat i na szrot, bo jak zacznie się sypać ta elektronika, to nikt się w tym nie połapie, a tylko właściciel zostanie puszczony w skarpetach.
Tu wstawiłem zdjęcia tylko dwóch aut koncepcyjnych, które przełamywały szarą rzeczywistość stoisk okupowanych przez pojazdy tak bezpłciowe, jak Ford Escort, Daewoo Tico i Nexia, VW Golf III i Opel Astra. Nota bene wyliczam obok nich pojazdy produkcji, które powstawały jeszcze w latach 80., i straszące dziś na złomowiskach i pod blokami znacznie bardziej niż Multipla.
A że Pumę i Hondę S2000 bardzo lubię...
P.S. Poprosimy o bloga z galerią zdjęć z tamtego okresu. Może być na święta
W kulturze i motoryzacji lata 90 jak dla mnie to totalny chlam. I nie zgodze sie, ze teraz jest gorzej. Jezdze na wystawy i imprezy motoryzacyjne gdy tylko moge. W latach 90 rowniez odwiedzalem salony, i wcale nie widze zmiany na gorsze, pod wzgledem ilosci prototypow.
Obecnie, w obliczu globalnej konkurencji koncerny musza redukowac koszty, ale wcale nie oznacza to ze robia to kosztem jakosci. Mamy zdecydowanie bardziej zaawansowana technologie projektowania jak i bardziej skuteczne techniki marketingowe. A wszystko to sluzy sprostaniu wymogow klienta, ktory dzisiaj jest bardziej niz kiedykolwiek wymagajacy.
Zreszta chyba kiedys zrobie o tym wpis. W polowie lat 90 mialem okazje pojechac na salon NAAS do Detroit. Do tej pory mam gdzies cale pudelko zdjec, miedzy innymi z Vectorem V8, Lamborghini Diablo, Corvette Grand Sport C4, widzialem na zywo prototyp pierwszego Audi TT, Cadillaca Catery, pierwsze modele GPS, nowego Chevroleta Cavalier, wyscigowe wersje Corvetty i perelke – dwudrzwiowego Oldsmobila Aurora IMSA. Na folderze z programem salonu sa pierwsze szkice mojego Intrepida, ktory byl wowczas jakies 3 lata przed premiera (i 12 lat zanim kupilem swoj egzemplarz ).
I ja nie lubię "tanim koszem", na zasadzie "tniem i paczę, co ucionem"
Nasze modele Skody i konkretne generacje są najlepszym przykładem tej nie najlepszej drogi: epoki zdjęć szpiegowskich, zakamuflowanych prototypów i tak dalej. Skoda i tak się poprawiła - pierwszym poważnym autem koncepcyjnym był u niej dopiero Tudor, a wcześniej Montreux - zapowiadający Superba. Fabię II poprzedziły eksperymenty z Roomsterem, znanym jako drugi ważny concept car tej marki w XXI wieku (2003 r.; seryjny pod koniec 2005 r., a Fabia druga od 2007). Vision C zapowiadał wygląd Rapidów i zbliżoną postać Fabii, a ostatni z Visionów - miętowozielony - dał wyobrażenie najnowszego Superba. Był też oczywiście również Yeti i Joyster, a Citigo było concept-carem u... Volkswagena jako up!-ek
Pozdrawiam i wesołych świąt....