Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta BMW Seria 5 530iT, My 4th Beemer
»
Historia kontroli stabilności/trakcji w BMW, ASC, ASC+T, DSC
Wpis w blogu auta
BMW Seria 5
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 17130 razy
Data wydarzenia: 28.01.2014
Historia kontroli stabilności/trakcji w BMW, ASC, ASC+T, DSC
Kategoria: inne
Postanowiłem podzielić się z wami swoimi wykopaliskami znalezionymi na jednej ze stron dot BMW gdzie Dość ładnie i obrazowo to opisano, do rzeczy:
BMW jest niewątpliwie jedną z pierwszych marek która zaczęła stosować kontrolę trakcji w swoich pojazdach. Zapewne powodem takiego stanu rzeczy był fakt, że klienci obawiają się tylnego napędu - zwłaszcza w dość mocnych samochodach i zwłaszcza w krajach w których zimą drogi są oblodzone.
Nie każdy mający auto z tylnym napędem trenuje przed zimą poślizgi... nie mniej jednak pokaz z jakąkolwiek kontrolą trakcji przy dużej prędkości jest znacznie bezpieczniejszy niż bez niej w warunkach w których łatwo o naglą zmianę przyczepności. Nie zawsze kierowca jest w super formie, trzyma kierownicę dwoma rękami i patrzy na drogę a kałuża oleju w lecie albo lód w zimie zawsze może się przydarzyć... podczas każdego przyśpieszania i zdejmowania nogi z gazu. Podsumowując warto mieć samochód z kontrolą trakcji.
ASC (Automatic Stability Control), automatyczne kontrola stabilności to najstarszy ze stosowanych w BMW systemów kontroli trakcji. System ten najczęściej był stosowany w BMW E31 oraz BMW E32. Już na początku produkcji BMW E32, jeszcze w latach 80-tych można było zamówić ten system jako opcję w tych modelach. ASC występował również w E34, zazwyczaj w wersjach z mocniejszymi silnikami oraz w modelu E36 w drugiej edycji tego pojazdu. ASC występował także w późniejszych modelach tj. E46, E39 oraz E38. Działanie systemu polega na zdławieniu przepływu powietrza w przepustnicy. Przepustnica w wersjach silnikowych z systemem ASC jest inna niż bez niego. W E31, E32 oraz E34 z silnikami M30 oraz M70 jeśli istnieje ten system jest zastosowana przepustnica elektroniczna. System jedynie dławi przepływ powietrza, działa na zasadzie "zdjęcia nogi z gazu", nie hamuje kół. W modelach z elektroniczną przepustnicą ASC potrafi także dodać trochę gazu w przypadku gdy noga z pedału gazu została zbyt energetycznie zdjęta i wskutek tego doszło do ich poślizgu. ASC nie steruje w żaden sposób kołami przednimi jednakże korzysta z ich czujników (bo wykorzystuje wszystkie 4 czujniki przy kołach ABS). System ASC porównuje prędkość kół przednich z tylnymi i w razie potrzeby zmniejsza prędkość kół tylnych. Nie ma możliwości przyhamowania tylnego jednego koła.
ASC+T (Automatic Stability Control plus Traction), automatyczna kontrola stabilności i trakcji to system który posiada takie możliwości i elementy składowe jak ASC lecz dodatkowo jeszcze posiada możliwość przyhamowania tylnych kół za pomocą hamulców tylnych. Ta dodatkowa funkcja systemu ASC+T pozwala przyhamować tylko jedno koło. Dodatkowo reakcja systemu jest szybsza. Przy próbie ruszenia na bardzo śliskiej nawierzchni gdy jedno koło wpada w poślizg a drugie ma przyczepność i samochód nie jedzie do przodu ASC+T działa jak mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. szpera) przyhamowując jedno koło które kręci się szybciej i pozwalając mechanizmowi różnicowemu przekazać moment na drugie. System ASC+T występował w modelach BMW E31, E32, E34, E36, E39, E38.
DSC Dynamic Stability Control to najbardziej rozwinięty system kontroli trakcji w samochodach BMW. Oprócz możliwości jakie posiadają systemy ASC+T (i automatycznie ASC) posiada także czujnik położenia kierownicy oraz posiada możliwość przyhamowania wewnętrznych kół podczas jazdy po łuku gdy pojazd wpada w poślizg. DSC jest odpowiednikiem systemu ESP w innych markach.
Przy wszystkich systemach kontroli stabilności/trakcji musimy pamiętać o identycznej średnicy kół z tyłu lub z przodu, gdyż nawet niewielka różnica może powodować problemy.
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 15 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Człowiek wchodzi w zakręt i zaraz potem jest za zakrętem a nie w rowie
Co do roznic miedzy ASC a ASC+T Bonkalski juz zdaje sie wyjasnil
Z samym ASC miałbyś tylko niskie obroty, tył wciąż by uciekał.
Z mojego doświadczenia, zauważyłem że kontrola trakcji w BMW E32 750il działała bardzo dyskretnie, wręcz niezauważalnie. Natomiast w E46 316i, działała brutalnie, wręcz czasami irytowała mnie, ponieważ potrafiła mi dotego stopnia "zmulić" auto na skrzyżowaniu, że było to niebezpieczne.
W E39 520i natomiast działa bardzo podobnie, do tej z siódemki.