Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy brzozzhems » Il Mostro. Ćwierć wieku potwora z Mediolanu.







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika brzozzhems
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 920 razy
Data wydarzenia: 05.12.2014
Il Mostro. Ćwierć wieku potwora z Mediolanu.
Kategoria: inne
Gdy w latach 80' koncern Fiata przejął Alfa Romeo, wśród Alfisti zapanował niepokój o los ukochanej marki.

Wizja linii modelowej opartej o technikę Fiata Ritmo, zmrażała krew w żyłach skuteczniej niż wyciek ciekłego azotu z rosyjskiego kontenerowca w porcie we Władyswostoku.

By uspokoić zaniepokojonych fanów, Alfa Romeo wespół z zarządem nowego właściciela zatwierdzili projekt samochodu, który miał upewnić Alfisti iż ich ukochana marka zachowa własną tożsamość i charakter.

Tak powstał pomysł na pojazd ekstremalny.

Połączenie kosmicznych technologii z tradycyjną, pozbawioną elektroniki bestią do pożerania kolejnych zakrętów.

Świat ujrzał Alfę Romeo Sprint Zagato.

Mimo członu "Zagato" w nazwie, projekt nadwozia nie był stricte autorstwa carrozzerii z Mediolanu.

Stylistyka to owoc pracy Centro Stile Alfa Romeo pod dowództwem supergwiazdy tej branży Waltera da Silvy, centrum stylistycznego Fiata i wspomnianego Zagato.

Ten ostatni zajął się jednak głównie produkcją Alfy SZ.

W 19 miesięcy powstał jeden z najciekawszych samochodów lat 90'.

Było to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu zawansowanych technologii projektowych.

SZ od samego początku powstawało przy wykorzystaniu CAM/CAD.

Pod nadwoziem wykonanym z materiałów kompozytowych połączonym ze stalową ramą za pomocą spoiwa bazującego na żywicy (technologia znana z lotnictwa) kryło się wszystko co najlepsze w Alfa Romeo w ostatnich dekadach XX wieku.

Silnik to oczywiście cudowne dziecko Giuseppe Busso, czyli 3.0 V6 "Busso" - najlepsze V6 jakie kiedykolwiek powstało.

Jednostka była dopieszczana pod kątem idealnego przebiegu krzywych mocy i momentu obrotowego.

Dlatego pozostano przy układzie dwóch zaworów na cylinder, koncentrując się na dopracowaniu faz pracy silnika i materiałów wykorzystanych przy jego produkcji.

Pięcioprzełożeniowa skrzynia biegów, wzorem Bugatti Type 46 i Lancii Aurelii znalazła się oczywiście przy tylnej osi dając korzyści płynące z posiadania układu transaxle.

Oficjalnie silnik osiągał 210 koni mechanicznych i 245 Nm, prawdziwe wartości były jednak dużo wyższe.

Jakie?

Nie wiadomo, ale mimo homologowanej prędkości 245 km/h Sprint Zagato bez problemu osiąga 275km/h.

Zatem różnica musi być spora.

Z ciekawych rozwiązań technicznych warto wspomnieć o hydraulicznie ragulowanym zawieszeniu, którego zadaniem było...ułatwianie przejazdu przez progi zwalniające.

SZ "wisiało" zaledwie 8 cm nad ziemią.

Gdy samochód pokazano publiczności, włoska prasa niemalże od razu nadała Alfie przydomek "Il Mostro" - z włoskiego Potwór.

Rzeczywiście SZ jest jednym z tych aut, które określa się jako "hate it or love it" - nikogo nie pozostawia obojętnym.

Powstało jedynie 738 egzemplarzy Alfy SZ.

737 czerwonych z ciemnoszarym dachem i jeden czarny.

Dodatkowo w 1992 roku wprowadzono wersję roadster nazwaną RZ (Roadster Zagato), co zwiększyło wolumen produkcji o kolejne 278 sztuk.

Wersja do jazdy pod gołym niebem miała już więcej opcji kolorystycznych.

Produkcję zakończono w 1993 roku.

Na kolejną Alfę od Zagato trzeba było czekać aż 17 lat - Zagato TZ3 Corsa napędzana 4.2 litrowym V8 powstała na setne urodziny marki.

Rok później dołączyła do niej TZ3 Stradale napędzana V10 o pojemności 8.4 litra - powstała seria limitowana do 9 egzemplarzy.

Dziś, ćwierć wieku od rynkowego debiutu "Potwora" paleta Alfa Romeo zawiera trzy modele. Supermni Mito, kompaktową Giuliettę i superlekkie 4C.

Sergio Marchionne zapowiada przyszłe sukcesy marki i szeroką paletę modeli, jednak póki co na obietnicach się kończy.

Czasem nachodzą mnie myśli, że FCA mogło jednak sprzedać Alfa Romeo koncernowi VAG, jednak po chwili namysłu wolałbym jednak Alfę bazująja na Fiacie Ritmo niż Passata ze Scudetto na masce.

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2014 04:49:58
Dodano: 9 lat temu
Do giernal: No cóż, nie jest to odtwórczy Volkswagen czy miałkie Audi.

Zresztą Zagato nigdy nie miał aspiracji by projektować pospolite (czyt. popularne) wozy.

Jak zwykle, sprawa klaryfikuje się po latach i dziś SZ jest bardzo poszukiwane, jak każdy wóz musnięty ręką misztrzów spod znaku stylizowanego "Z".
Dodano: 9 lat temu
Jak dla mnie to auto nie ma nic wspólnego z włoską pięknością nadwozia - jest kanciate i trochę nawet pokraczne. Ale w końcu jak sam napisałeś: "hate it or love it". ;)
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: Jeżeli o mnie chodzi, to akurat "Julka" jest zbyt... No powiedzmy damska ;-) A jeżeli chodzi o moje Megane to szkoda czasu na zawracanie sobie nim głowy...
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP: No dobra ale są odstępstwa od reguły, Twoja renówka jest nieco pechowa.
Ale zgodzę sie że przy moim dbaniu od nowości i Fiat byłby idealny i bezawaryjny ( o ile nie miałbym pecha na egzemplarz).

Ale sam nie wiem, może przyjadę sie kiedyś tą Gulietta, taka 170 konna w dieslu, warto spróbować
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Samochodo-podobny i na dodatek "plasticzany"
Dodano: 10 lat temu
Do brzozzhems:
I jeszcze silnik "wylata"
Dodano: 10 lat temu
Do brzozzhems: Żebyś wiedział...
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Nie zaliczaj do aut wyrobów samochodo-podobnych ;-)
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Franca to Franca, łamie i swędzi. Nic nie poradzisz
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Oczywiście poza Francą
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: Alfa nie ma więcej wad niż inne auta. Emocje za to daje gratis. Nie ulegaj stereotypom. Jak dbasz tak masz i marka nie ma tu większego znaczenia.
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Standard, jak zwykle
Dodano: 10 lat temu
Do brzozzhems: No ja też czekam na odrodzenie Fiata i alfy, w końcu Polakowi to bliskie sercu firmy.
No i tu chyba jest różnica ze ja kocham swoje auto za wszystkie zalety i wad nie widzę wielu.
Jestem praktyczny, rzeczowy, po niemiecku.
A alfę kocha się za nic ze wszystkimi jej wadami
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: A to nie nowina...
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Wczoraj z Nim gadałem - jak zwykle zarobiony
Dodano: 10 lat temu
Do RAKUS1:
Tego nie wiem i nawet nie chcę sprawdzać
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP: na to wychodzi.
Dodano: 10 lat temu
Do wildpolish: Jednak? [totalszok]
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP: bo się do ukeju pakuje
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Coś ostatnio mało go tu widać, muszę do niego zadzwonić w weekend i zapytać co tam słychać, bo to trochę podejrzane... ;-)
Dodano: 10 lat temu
Do RAKUS1: Widoczna tylko w googlu, a jeździ gdzieś koło Kielc.
Dodano: 10 lat temu
Do brzozzhems: Dokladnie Alfe się kocha za to coś jak czarus w 13 posterunku swoją "koleżankę"
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Hehehe Skąd wiesz że rozbójnika
Dodano: 10 lat temu
Do RAKUS1:
Nie wiem co On za rozbójnika ma w pokrowcu, ale na pewno nie nazywa się to Alfa Trzeba by zapytać Anety
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Racja, bo nam Qchar wyjdzie z wprawy
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Alfista z zamiłowania ;) Chyba, że ma na niej specjalny pokrowiec i jest niewidoczna
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Jarkowa nie jest wirtualna tak jak moja więc myślę, że powinniśmy na testy wybrać się do Sandomierza ;-)
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
OK,ok, już dobrze, no to wpadnę się nią katnąć, bo mam jakąś taką nieodpartą potrzebę
Dodano: 10 lat temu
Do mucko1: Według Google Street View nadal moja Lalunia stoi jeszcze przed domem więc się nie czepiaj. Sprawdź! ;-)
Dodano: 10 lat temu
Do MarcinGP:
Ty Alfista, gdzie Twoja Alfa??? może byś jakąś postawił pod domem?
Najnowsze blogi
Dodano: 13 dni temu, przez niki129
Z racji tego że od ponad roku mieszkam pod lasem, od samego początku chodziło mi po głowie jakieś uterenowione auto. Padło na Daihatsu Terios-a, za tym modelem auta przemawiały małe wymiary ...
17 komentarzy
Dodano: 13 dni temu, przez niki129
Kiedyś zawsze przychodzi ten czas. Audi zostało wystawione na sprzedaż. Było z nami od 2018 roku. fajne, wbrew pozorom proste auto. Myślę że nowy właściciel będzie zadowolony. ...
8 komentarzy
Dodano: 15 dni temu, przez CeZaR83
Przyszły dziś do mnie fotki z zabezpieczenia... Proces zabezpieczenia podwozia wraz z profilami zamkniętymi, oparty o produkty szwajcarskiej firmy WAXOYL Ponad 20 zdjęć, na zdjęciach może sie ...
27 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl