Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy humvee5 » Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika humvee5
Dodano: 8 lat temu
Blog odwiedzono 793 razy
Data wydarzenia: 02.04.2016
Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...
Kategoria: obserwacja
W motoryzacyjnym mikrokosmosie szczęśliwie się składa, że możliwy jest taki scenariusz: pojawia się nowy model samochodu, którego fanem zostajesz z miejsca. Tak po prostu. I bez obwarowań, że auto musi być crossoverem, a jego cennik wystartuje od zaporowych 100 tysięcy złotych. Bo tak się stało z najnowszym Hyundaiem Tucsonem, który wcale nie wydawał się oczekiwany przez naszych rodaków, a nagle na drogach wydaje się najczęściej spotykaną nowością tego sezonu. Jednak nie będzie tu o Hyundaiu, a o pewnym pojeździe klasy pamiętającej czasy rzymskie. Tej, do której rodzice zapisali ucznia imieniem Golf. Do tej właśnie kompaktowej klasy szkoły podstawowej chodził dziadek omawianego auta i nazywał się Fiat Tipo. Niedawno do tej samej szkoły zapisał się jego wnuk, o tym samym imieniu i nazwisku.

Złośliwi twierdzą, że skoro nie pochodził z zacnej rodziny "pięćsetek", to i nie objął go rządowy pakiet 500+. Co postaram się wykazać w dalszej części bloga, choć nie było to moim zamiarem. A wyszło, że mimo naturalnego uroku i wrodzonych predyspozycji nowemu uczniowi sporo brakuje - nie stać go na smartfona ani na drogie ciuchy.


Jazdy próbne mają tę zaletę, że w przypadku gdy faktycznie z miejsca zostałeś fanem jakiegoś samochodu, to możesz pokusić się o wstępne. Skoro więc nadspodziewanie dobrze wyglądający Fiat Tipo z łokciami i buciorami wdarł się do salonów sprzedaży, należało odwiedzić dealera. I powiedzieć tytułowe: "dzień dobry, chciałbym odbyć jazdę próbną" (w języku z kraju Tarkana i kebabów dosłownie: chciałbym wypożyczyć samochód). I to się właśnie udało.

Na początek briefing w postaci wymiany uprzejmości, spisania danych z prawa jazdy i podpis na formularzu. W międzyczasie udało się "obwąchać" stojący w salonie egzemplarz z większym benzyniakiem 1.6, oczywiście sprzężony z automatem. Jak zwykle u Fiata, udaje się znaleźć małą niedoróbkę w środku - tym razem ozdobna nakładka z plastiku na kierownicy mocno trzeszczy pod kciukiem. Hm.

Wreszcie można udać się do egzemplarza przeznaczonego do jazd próbnych. Wytaczamy się z parkingu, a ja zajmuję miejsce za kierownicą. Regulacja w dwóch płaszczyznach pomaga; fotel w wersji Opening Edition wędruje maksymalnie w dół. Wciskam ulubioną bejsbolówkę głęboko na oczy (to żart). Już przy ruszaniu z miejsca czuję wysoko łapiące sprzęgło (wymaga przyzwyczajenia); nie spodziewałem się również bardzo krótkich dwóch pierwszych biegów. Być może ma to sens przy jednostce napędowej o 10 KM mocniejszej od używanego u mnie silnika i momencie obrotowym niższym (!) niż w Skodzie 1.4 MPI w stosunku 127:132 na korzyść Fabii (co o silniku FIRE 1.4 świadczy nieszczególnie dobrze - że właśnie ognia brakuje mu najbardziej). Daje się jednak do tego przyzwyczaić - szczególnie po wyjeździe w drogę powrotną ze stacji benzynowej, gdy jesteśmy popędzani światłami przez kierowcę ciężarowego Volvo. Na testowym odcinku największym zaskoczeniem na plus była praca zawieszenia - znam parę droższych aut, które nie wybierają tak dobrze nierówności. I na pewno nie ma wśród nich żadnego crossovera, tak szumnie nazywanego z definicji "autem na nasze drogi". Wybaczcie, ale to mitologia.

No dobrze, dlaczego więc w tytule nie ma użytego języka, który pięknie brzmi w kraju Berlusconiego i Sophii Loren? Bo na koniec pojawi się największy zarzut do Tipo, wręcz fundamentalny. Chodzi o różną jakość tworzyw użytych w kabinie - w testowym nic wprawdzie nie skrzypiało i nie pukało, ale kolor, twardość i faktura momentami przypominała lata osiemdziesiąte z katastrofalnym Fordem Escortem w roli głównej. Gdyby na Tipo przesiadał się długoletni właściciel takiego np. Seata Alhambry z 2001 roku, długo musiałby utyskiwać, dlaczego w jego nowym aucie fabryka zamontowała coś takiego.

Stąd moje spojrzenie na Fiata Tipo przechodzi przez pryzmat czegoś bardziej tureckiego niż włoskiej motoryzacji. Trochę szkoda. Bezspornie, za wygląd, zawieszenie i wygodę wnętrza Tipo stoi znacznie wyżej od droższego Rapida, dynamiką silnika 1.4 nie bardzo jest w stanie nawiązać z nim walki, ale się broni; natomiast wrażenia estetyczne są chwilami równie złe jak przy Skodzie i Citroenie C-Elysee.

Czy odpowiadając na tytułowe Iyi günler, chciałbym wypożyczyć ten samochód? "Chcem, ale nie mogem", jak mawiał nasz najsłynniejszy ostatnio noblista

Zdjęcia: ze strony autocentrum.pl i moto3m.pl/google; autor
Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 06:52:04
Dodano: 4 lata temu
Ale dyskusja się rozwinęła. Czyżby wszyscy tak się nudzili jak ja? ;-)
Dodano: 4 lata temu
Do FranzMaurer: i dobrze, bo jest dobry. ;)
Dodano: 4 lata temu
Do Maarten73:
Czyli jeszcze pożyje ;)
Dodano: 4 lata temu
Do Maarten73: dali radę💪
Dodano: 4 lata temu
Do FranzMaurer: spełnia EURO6D_TEMP. Tak podaje Fiat na stronie. ;)
Dodano: 4 lata temu
Do FranzMaurer: jesteśmy zgodni
Dodano: 4 lata temu
Do humvee5:
Obawiam się, że FireFly mogą być za drogie do Tipo...
Dodano: 4 lata temu
Do FranzMaurer: przekonamy się, czy Fiat przeszczepi silniki FireFly. Np. karton mleka 🐄 oraz 1.3 w prawidłowej liczbie czterech cylindrów. I co dalej z Dieslami...
Dodano: 4 lata temu
Do Maarten73: ruszy, ale sprzedaż polifta zapewne koło czerwca
Dodano: 4 lata temu
Do Maarten73:
Kwestia czy spełnia Euro6...
Dodano: 4 lata temu
Do FranzMaurer: pewnie niedługo T-Jeta przestaną oferować...
Dodano: 4 lata temu
Do Maarten73:
Jak wolno chodzi, to najpewniej pracują nad aktualizacją/zmianami. Przerabiałem już to ;)
Dodano: 4 lata temu
Do humvee5:
Wersja zegarów a la Ritmo odchodzi [chytry]?
Dodano: 4 lata temu
Do humvee5: cennik na luty 2020, dostępne silniki: 1.4 wolnossący, 1.4 T-Jet (nie jest oferowany w sedanie), diesle Multijet 1.3 oraz 1.6. Ten ostatni występuje również ze skrzynią dwusprzęgłową DDCT (oprócz sedana).

sedan (wersje TIPO, POP, STREET, MIRROR, LOUNGE)
Benzyna od 49.500 do 67.000
Diesle od 61.500 do 85.000

hatch (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN, SPORT)
Benzyna od 58.000 do 82.000
T-Jet od 66.500 do 87.500
Diesle od 70.000 do 106.500

sw (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN)
Benzyna od 61.500 do 78.500
T-Jet od 70.000 do 83.500
Diesle od 73.500 do 102.500

Konfigurator na stronie Fiata nieintuicyjny, wolno działa. Brak niektórych wersji do wyboru.
Dodano: 4 lata temu
Do pafka: po 4 latach u nas Fiatowi Tipo dobrze się wiedzie, a na dniach dostanie lifting. Cyfrowe zegary, lepszą stację multimedialną i wielką atrapę typu "japa" z retro-napisem FIAT zamiast czerwonego znaczka.
Dodano: 6 lat temu
Do humvee5:
Jestem na bieżąco, choć o nowych komentach pod tamtym blogiem nie dostaję powiadomień...[boshe]
Dodano: 6 lat temu
Do FranzMaurer: to potrwa, aż oblatam Stingera i Dustera. O samej Vitarze wiesz, gdzie przeczytać, więc... wiesz [hihi]
Dodano: 6 lat temu
Do humvee5:
Czekam zatem [hihi].
Dodano: 6 lat temu
Do FranzMaurer: tak zrobię ;)
Dodano: 6 lat temu
Do humvee5:
No, no...[bajer]

Planujesz podzielić się doświadczeniami :)?
Dodano: 6 lat temu
Do FranzMaurer: dziś oblatałem Vitarę. I obejrzałem Kię Stonic. Posiedziałem też w Dusterze...
Dodano: 6 lat temu
Do humvee5:
Cóż, zdarza się [hihi].
Dodano: 6 lat temu
Do FranzMaurer: i tak sobie przypomniałem, ile blogów nie zostało napisanych ;)
Dodano: 7 lat temu
Do humvee5:
Wiesz, wiem ;). Tym bardziej ciekaw jestem Twojej decyzji i motywów [hihi].
Dodano: 7 lat temu
Do humvee5: druga porownywalna opcja z agresywnym cennikiem to ceed:)
Dodano: 7 lat temu
Do luckyboy: Rzecz warta przemyślenia (w prywatnym, nie w służbowym) ;-)

No ale do Celiny LPG nie wstawię nawet za darmo...
Dodano: 7 lat temu
Do kstilger: [hehe] gdyby to było takie proste...
Dodano: 7 lat temu
Do humvee5: my tu juz mamy ostro poobstawiane:) musisz cos wybrac zebysmy mogli roztrzygnac zaklady:) a potem musisz powiedziec dlaczego wybrales wlasnie tipo:)
Dodano: 7 lat temu
Do FranzMaurer: jak pewnie wiesz, waham się między używanym z pewnego źródła a nowym, więc wiesz... [hihi]

Do kstilger: bylibyście zaskoczeni, co ja teraz sądzę, więc nie wiecie
Dodano: 7 lat temu
Do kstilger:
Co nie [hihi]?
Najnowsze blogi
Dodano: 8 dni temu, przez niki129
Z racji tego że od ponad roku mieszkam pod lasem, od samego początku chodziło mi po głowie jakieś uterenowione auto. Padło na Daihatsu Terios-a, za tym modelem auta przemawiały małe wymiary ...
12 komentarzy
Dodano: 8 dni temu, przez niki129
Kiedyś zawsze przychodzi ten czas. Audi zostało wystawione na sprzedaż. Było z nami od 2018 roku. fajne, wbrew pozorom proste auto. Myślę że nowy właściciel będzie zadowolony. ...
8 komentarzy
Dodano: 11 dni temu, przez CeZaR83
Przyszły dziś do mnie fotki z zabezpieczenia... Proces zabezpieczenia podwozia wraz z profilami zamkniętymi, oparty o produkty szwajcarskiej firmy WAXOYL Ponad 20 zdjęć, na zdjęciach może sie ...
27 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl