Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy humvee5
»
Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...
Wpis w blogu użytkownika
humvee5
Dodano: 8 lat temu
Blog odwiedzono 801 razy
Data wydarzenia: 02.04.2016
Iyi günler, Araba kiralamak istiyorum...
Kategoria: obserwacja
Złośliwi twierdzą, że skoro nie pochodził z zacnej rodziny "pięćsetek", to i nie objął go rządowy pakiet 500+. Co postaram się wykazać w dalszej części bloga, choć nie było to moim zamiarem. A wyszło, że mimo naturalnego uroku i wrodzonych predyspozycji nowemu uczniowi sporo brakuje - nie stać go na smartfona ani na drogie ciuchy.
Jazdy próbne mają tę zaletę, że w przypadku gdy faktycznie z miejsca zostałeś fanem jakiegoś samochodu, to możesz pokusić się o wstępne. Skoro więc nadspodziewanie dobrze wyglądający Fiat Tipo z łokciami i buciorami wdarł się do salonów sprzedaży, należało odwiedzić dealera. I powiedzieć tytułowe: "dzień dobry, chciałbym odbyć jazdę próbną" (w języku z kraju Tarkana i kebabów dosłownie: chciałbym wypożyczyć samochód). I to się właśnie udało.
Na początek briefing w postaci wymiany uprzejmości, spisania danych z prawa jazdy i podpis na formularzu. W międzyczasie udało się "obwąchać" stojący w salonie egzemplarz z większym benzyniakiem 1.6, oczywiście sprzężony z automatem. Jak zwykle u Fiata, udaje się znaleźć małą niedoróbkę w środku - tym razem ozdobna nakładka z plastiku na kierownicy mocno trzeszczy pod kciukiem. Hm.
Wreszcie można udać się do egzemplarza przeznaczonego do jazd próbnych. Wytaczamy się z parkingu, a ja zajmuję miejsce za kierownicą. Regulacja w dwóch płaszczyznach pomaga; fotel w wersji Opening Edition wędruje maksymalnie w dół. Wciskam ulubioną bejsbolówkę głęboko na oczy (to żart). Już przy ruszaniu z miejsca czuję wysoko łapiące sprzęgło (wymaga przyzwyczajenia); nie spodziewałem się również bardzo krótkich dwóch pierwszych biegów. Być może ma to sens przy jednostce napędowej o 10 KM mocniejszej od używanego u mnie silnika i momencie obrotowym niższym (!) niż w Skodzie 1.4 MPI w stosunku 127:132 na korzyść Fabii (co o silniku FIRE 1.4 świadczy nieszczególnie dobrze - że właśnie ognia brakuje mu najbardziej). Daje się jednak do tego przyzwyczaić - szczególnie po wyjeździe w drogę powrotną ze stacji benzynowej, gdy jesteśmy popędzani światłami przez kierowcę ciężarowego Volvo. Na testowym odcinku największym zaskoczeniem na plus była praca zawieszenia - znam parę droższych aut, które nie wybierają tak dobrze nierówności. I na pewno nie ma wśród nich żadnego crossovera, tak szumnie nazywanego z definicji "autem na nasze drogi". Wybaczcie, ale to mitologia.
No dobrze, dlaczego więc w tytule nie ma użytego języka, który pięknie brzmi w kraju Berlusconiego i Sophii Loren? Bo na koniec pojawi się największy zarzut do Tipo, wręcz fundamentalny. Chodzi o różną jakość tworzyw użytych w kabinie - w testowym nic wprawdzie nie skrzypiało i nie pukało, ale kolor, twardość i faktura momentami przypominała lata osiemdziesiąte z katastrofalnym Fordem Escortem w roli głównej. Gdyby na Tipo przesiadał się długoletni właściciel takiego np. Seata Alhambry z 2001 roku, długo musiałby utyskiwać, dlaczego w jego nowym aucie fabryka zamontowała coś takiego.
Stąd moje spojrzenie na Fiata Tipo przechodzi przez pryzmat czegoś bardziej tureckiego niż włoskiej motoryzacji. Trochę szkoda. Bezspornie, za wygląd, zawieszenie i wygodę wnętrza Tipo stoi znacznie wyżej od droższego Rapida, dynamiką silnika 1.4 nie bardzo jest w stanie nawiązać z nim walki, ale się broni; natomiast wrażenia estetyczne są chwilami równie złe jak przy Skodzie i Citroenie C-Elysee.
Czy odpowiadając na tytułowe Iyi günler, chciałbym wypożyczyć ten samochód? "Chcem, ale nie mogem", jak mawiał nasz najsłynniejszy ostatnio noblista
Zdjęcia: ze strony autocentrum.pl i moto3m.pl/google; autor
Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 06:52:04
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Czyli jeszcze pożyje
Obawiam się, że FireFly mogą być za drogie do Tipo...
Kwestia czy spełnia Euro6...
Jak wolno chodzi, to najpewniej pracują nad aktualizacją/zmianami. Przerabiałem już to
Wersja zegarów a la Ritmo odchodzi ?
sedan (wersje TIPO, POP, STREET, MIRROR, LOUNGE)
Benzyna od 49.500 do 67.000
Diesle od 61.500 do 85.000
hatch (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN, SPORT)
Benzyna od 58.000 do 82.000
T-Jet od 66.500 do 87.500
Diesle od 70.000 do 106.500
sw (wersje POP, STREET, MIRROR, LOUNGE, S-DESIGN)
Benzyna od 61.500 do 78.500
T-Jet od 70.000 do 83.500
Diesle od 73.500 do 102.500
Konfigurator na stronie Fiata nieintuicyjny, wolno działa. Brak niektórych wersji do wyboru.
Jestem na bieżąco, choć o nowych komentach pod tamtym blogiem nie dostaję powiadomień...
Czekam zatem .
No, no...
Planujesz podzielić się doświadczeniami ?
Cóż, zdarza się .
Wiesz, wiem . Tym bardziej ciekaw jestem Twojej decyzji i motywów .
No ale do Celiny LPG nie wstawię nawet za darmo...
Do kstilger: bylibyście zaskoczeni, co ja teraz sądzę, więc nie wiecie
Co nie ?