Wpis w blogu użytkownika
Farkas
Dodano: 9 lat temu
Blog odwiedzono 4412 razy
Data wydarzenia: 09.02.2015
Kultowe samochody cz.1 - Znikający Punkt
Kategoria: inne
Ale ja nie o filmie tylko o samochodzie. Pierwsza generacja tylnonapędowego coupe Challenger powstała na platformie chrysler E, dzieląc ją z Plymouthem Barracudą. Stylistą nadwozia był Carl Cameron, który wykorzystał swoje pomysły sprzed trzech lat, gdy projektował Chargera. W 1970 r. moda na sportowe "pony cars" (czyli takie trochę mniejsze "muscle cars" - dyskusja co jest a co nie jest zajęłaby osobny artykuł - np. Mustang 1964)powoli przemijała i Barracuda odstawała od Mustanga, Cougara i Chevy Camaro, Pontiaca Firebirda, z którymi miała konkurować. Asem miał być Challenger. Nie wszystko poszło dobrze. Challenger nie był zdecydowanie większy (486x193x129 cm)ani bardziej luksusowy. Dlatego po początkowym sukcesie (83 000 sprzedane z rocznika 1970) sprzedaż siadła. Potem drgnęła po sukcesie Vanishing Point i znów siadła. W niespełna 5 lat sprzedano 188 000 egzemplarzy. Zresztą prasa i tv zaczęły krytykować producentów aut, że ścigają się na moc silnika, a tu zbliża się kryzys paliwowy (konflikty na Bliskim Wschodzie).
Pierwszy Challenger miał 4 warianty: Six (z rzędową szóstka 3,7 litra, a le to nieporozumienie), V8 (słabsze ósemki o pojemności 5,2 - 6,3l i mocy 233-294 KM), T/A (Trans-Am z homologacją wyścigową)z podobnymi silnikami i wreszcie kultowa sportowa R/T (Road/Track) z silnikami V8 Magnum, V8 Six Pack i V8 HEMI o pojemności 7,2 l i mocy od 340 do 431 KM - a to w 1970 roku było naprawdę dużo.
Zasadniczo CH1 miał skrzynię 3-biegową, w opcji 4-biegową, a wersja V8 6,l 294 KM miała 3-biegowy automat. Więcej biegów nie było trzeba, bo zapas mocy...
Wnętrze Challengera nie powala. Zaskakuje prostotą. 4 zegary w rzędzie i dość dziwna dźwignia zmiany biegów przypominająca hamulec ręczny lub wajchę żniwiarki. Wybredni mogli sobie zamówić wersję SE (Special Edition) ze skórzaną tapicerką i winylowym dachem.
Ale przecież nie dla skór czy deski kupowało się Challengera. Podobnie mało istotne jest zużycie paliwa (20-30 litrów) i zwinność na zakrętach (niewielka). Liczyło się (i liczy) brzmienie silnika i linia karoserii. A pod tym względem Ch1 nie ma się czego wstydzić. Osiągi... Zaskakująco trudno dotrzeć do wiarygodnych źródeł. Właściciele raczej nie urządzają testów w jednym z nich Challenger osiąga 100 mil/h w 12 sekund, 120 mil (180 km)/h w 15 s. i zwalnia. Oficjalne dane są podobno niewiarygodne, bo były elementem konkurencji. Zresztą dla Amerykanów najważniejszy jest wyścig na ćwierć mili (trochę ponad 400m), w którym Challenger osiagnął 13,8 sek.
To na pewno piękny i "charakterny" samochód. Trochę "niedzisiejszy" (długie zwisy), troche niepraktyczny. Ale na pewno pociągający, inspirujący.
Chciałem zilustrować jakąś reklamą, ale wybrałem trailer filmu "Zanikajacy punkt".
RT 440 pojawił sie też w "Death proof" Quentina Tarrantino w 2007 roku (bohaterki chcą się przejechać kultowym dodge'em).
Był tez dość żałosny remake w 1997 r z Mortensenem/Aragornem, ale tam wykorzystano wersję HEMI... No i to tyle. Pozdrawiam
Ostatnia aktualizacja: 12.02.2015 17:51:19
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
swoja droga, na swojej polce modeli do sklejania mam rowniez challangera, ale nowa wersje, obok dodge'a magnum i camaro 3 gen.
Chcesz mu coś powiedzieć?
Klikaj tutaj...
Ale moim numerem 1 zawsze będzie Jaguar E-Type