Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy MaArek77 » Kup solidny klucz i podnośnik bo warto !







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika MaArek77
Dodano: 10 lat temu
Blog odwiedzono 7575 razy
Data wydarzenia: 14.04.2014
Kup solidny klucz i podnośnik bo warto !
Kategoria: inne
Wpis nieco z przymrużeniem oka, można powiedzieć że z cyklu: „zostań bohaterem w swoim garażu”.

Rzecz będzie o niby prostej czynności jaką jest zmiana koła bądź wymiana kół z zimowych na letnie bądź odwrotnie.

Z racji iż nie jeżdżę jednym z moich aut zbyt dużo zmiany kół dokonuje sam gdyż nie widzę potrzeby wyważania ich co sezon.

Aby było prościej zakupiłem podnośnik hydrauliczny z udźwigiem do ponad 2 ton (cena ok 80-120 zł).

Jednak zazwyczaj problemem jest odkręcenie zapieczonych śrub kół. Zapewne w warsztacie wymieniającym koła zostały one dokręcone kluczem pneumatycznym z „odpowiednią siła”. Jak widzę że ktoś tak dokręca w moim aucie to wszystkie zęby bym mu powybijał.
Takiego koła w razie awarii nie odkręcę za nic w świecie.
W domu już kombinowałem z użyciem rurki przedłużającej bo jak fizyka mówi „siła razy ramię…”
Czasem udawało się ale nigdy nie miałem okazji zaznać tego problemu z odkręceniem na drodze bo chyba bym nie podołał.
Z tego względu kupiłem solidny klucz do odkręcania kół.

Taki który możemy nazwać „solidnym” potrafi kosztować 150 zł ale ja nie prowadzę warsztatu, jako używający kilka razy w roku uznałem że produkt z ilustracji dostępny w sieci sklepów Lidl będzie odpowiedni.

I co dziwne w złodziejskiej Polsce kosztuje 79,90 zł a w Niemczech 14,99 euro czyli jakby nie patrzeć taniej.
Klucz posiada tzw „grzechotkę” czyli pokrętło zapadkowe ułatwiające prace. Można ustawić siłe dokręcania w niutonometrach według skali od 2-12.

Jak dla mnie rewelacja, długie ramie i odkręcania kół to dziecinna zabawa, jak mówią szło jak po maśle.
Z rozpędu wymieniłem koledze, hehe.

Naprawdę rewelacyjna sprawa, klucz od teraz wożę zawsze w aucie. Mała rzecz a cieszy i jak pomaga.
Już nigdy nie będę w strachu że połamie klucz do kół, że będę musiał kopać nogą, że nakładać rurkę.

Jedynie mam do Was pytanie z jaką silą należy przykręcać koła w aucie osobowym bo nie zgłębiłem tego tematu.

Dodatkowo wspomnę że śruby mocujące koła niektórzy smarują aby lepiej się wkręcały. To błąd gdyż przy wysokiej temperaturze smar topi się i wycieka na piastę, może dostać się na powierzchnię tarczy hamulcowej i nie będziemy wstanie zahamować.

W ekstremalnym przypadku przy dużej prędkości śruba może się poluzować.

Dlatego polecam stosowanie do śrub dwóch rodzajów smarów do tego przystosowanych (ceramicznego lub miedzianego).
Ja nie uznaję psikadełek w sprayu które mają w sobie połowę gazu więc za kilak złotych nabyłem tubkę pasty miedzianej.
Taka pasta chroni i smaruje części narażone na kontakt z wysoką temperaturą. Idealna do np. śrub mocujących koła i części hamulców.

To zmieniamy koła
Ostatnia aktualizacja: 14.04.2014 11:30:04
Dodano: 10 lat temu
Do elanski2: W Niemieckim, chyba ok 3 tygodnie temu.
W tym samym czasie był także oferowany w Polskim ale nie za ok. 60 zł (15 Euro) a za 80 zł
Dodano: 10 lat temu
Dobry podnośnik to podstawa - ja już się tego nauczyłem przy tej zmianie kół, jak 2x mi auto poleciało na koło pod progiem :P No i klucz po połamaniu taniego chińczyka będacego w aucie od "nowości"!
Dodano: 10 lat temu
Kiedy ów klucz nabyłeś ? W polskim czy niemieckim ?
Nie mam Lidla w pobliżu i z rzadka w nim bywam, ale porządny klucz za nieduże pieniądze warto.
Dodano: 10 lat temu
Aż mi się młodzieńcze lata przypomniały, bo miałem 10-letnią Megankę i dorobiłem sobie taką fajną rurę właśnie po to,zeby wydłużyć gryf klucza do odkrecania śrub w kołach - szło jak z płatka a dalszym przyłożeniem.

A i tak w zimie były wtedy mrozy i potrzeba było przywalić młotem,żeby tylne przebite koło zeszło z piasty....ech stare czasy.

Arek Wszystkiego Dobrego na Święta Wielkanocne!!!!
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: tak.jak nastawisz 120 niutów to dokrecisz dokładnie z taką siłą-dobry klucz dynamo nie przekroczy tej wartosci i po jej osiagnieciu jest stop.Natomiast kwestia odkrecenia-nie ważne czy jest dokrecone z siła 120 czy 200 nm-to juz kwestia Twojej siły i ewentualnych solidnych prostych kluczy o których pisałem wczesniej.Nie radze Ci odkrecac dynamometrem mocno dowalonych śrub-to jest klucz typowy do ustawiania siły docisku a nie siłowego odkrecania-szybko go popsujesz.
Dodano: 10 lat temu
Do matti5d: No taki jak kolega pokazał na ilustracji z gumową rączką mam, koszt 25 zł, właśnie taki pokrzywilismy i pękła nakładka
Dodano: 10 lat temu
Do matti5d: Nie będę ludziom robił wody z mózgu , klucz dynamometryczny służy tylko do dokręcania.
Podlega corocznej kontroli i regulacji tak jak inne przyrządy pomiarowe.
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: grunt, że się nie obrażasz na zwrócenie uwagi, to cenna cecha u rozmówcy.

Ja do odkręcania kół polecam (też z Lidla) klucz z przedłużką:

Dodano: 10 lat temu
Do matti5d: Dzięki, teraz sprawa jasna.
Widać nie znałem tematu ale od czego jest nasz portal i tacy użytkownicy jak kolega.
To trochę się wkurzyłem, dla mnie to idiotyczne, człowiek kupi za siedem dych czy więcej klucz solidny który chce wykorzystać do odkręcania bo to trudne jak śruby są mocno przykręcone i zapieczone i dowiaduje sie że musi kupić jeszcze jeden klucz.
Najwyżej go zniszczę
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: niestety nadal nie rozumiesz. Może warto jednak zapoznać się z instrukcją obsługi?
Ten klucz, który tu pokazujesz (Lidl) nie nadaje się do odkręcania. Przełącznik służy do zmiany kierunku przykręcania (lewy / prawy gwint).
Nie zaleca się używania kluczy dynamometrycznych do
odkręcania śrub ze względu na obciążenie mechanizmu pomiarowego w drugą
stronę (klucze jednokierunkowe) lub przekroczenie maksymalnego momentu,
na który został skonstruowany mechanizm pomiarowy (klucze lewo-prawo).
Dodano: 10 lat temu
Do kilex: jak w większości tzw grzechotek z nakładaną końcówką rożnego rozmiaru klucza mamy "przełącznik" decydujący czy odkręcamy czy przykręcamy.
Wtedy to chyba nie ma mowy o zniszczeniu klucza :)
Dodano: 10 lat temu
Do matti5d: Nie gniewam sie ale chyba kolega powyżej ma rację - klucz dwustronny
Dodano: 10 lat temu
Nawet czasopismo dla blondynek pt. Auto-Świat o tym pisze:

http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dziala-klucz-dynamometryczny

"Klucz dynamometryczny nadaje się wyłącznie do przykręcania śrub i nie wolno nim niczego odkręcać – odkręcając zapieczoną śrubę, możemy go zniszczyć."
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: To zależy czy ten klucz jest dwustronny, czy jedno. Chodzi o to żeby przy odkręcaniu nie obciążać mechanizmu/sprężyny która reguluje wartość momentu.
Do odkręcenia zawsze jest potrzebny większy moment niż ustawiony przy dokręceniu.
Jak dokręcisz z momentem 120Nm to powinieneś odkręcić koło fabrycznym kluczem z małą przedłużką, lub bez przedłużki stając na niego.
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: bez urazy, ale z takim poziomem świadomości technicznej, lepiej nie bierz się za żadne prace przy samochodzie wymagające odkręcania lub przykręcania śrub, a już na pewno nie doradzaj innym :)

Klucz dynamometryczny służy WYŁĄCZNIE do przykręcania.
Dodano: 10 lat temu
Do belial: Znaczy ja rozumuję że jak nastawię siłę dokręcenia 120 niutków to tak dokręcę śrubę i tym samym kluczem jak będę odkręcał to dam rade odkręcić bo jest solidny i ma długie ramię.
A jak ktoś dokręci w warsztacie pneumatykiem 150 czy więcej to juz może być lipa.
Chociaż ten klucz na razie nie oparł sie żadnej śrubie.
Dodano: 10 lat temu
jak dla mojego golfa wystarczający jest zestaw fabryczny, koła zmieniam sam a jak mnie nie robi to warsztat. Zazwyczaj żona przestrzega ich że koła mają być dokręcone normalnie.
Do zmiany kół w A6,A4 które nie mają zestawów fabrycznych mam taki sam podnośnik jak ty i klucz do kół uniwersalny 17/19 z teleskopowym ramieniem.
W Audi zazwyczaj zmieniam sobie koła na warsztacie ,ale nie zawsze się chce i jak jest ładna pogoda to i pod domem można sobie pomalutku spokojnie zmienić.
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77:
To oburzaj się na Lidl'a, a nie na "złodziejską Polskę", bo jak już napisałem wcześniej kraj nie ma z tym nic wspólnego. Cło mamy takie same jak Niemcy (UE), podatki jako sieć na pewno u nas płacą mniejsze lub nie płacą wcale, a marże naliczają sobie sami. Dalej nie widzisz kto jest bardziej "złodziejski"?
I owszem, akurat cena tego klucza jest mi totalnie obojętna, bo nie jest on w kręgu moich zainteresowań. Jednocześnie nijak się ma do ogólnego poziomu cen w Polsce, który mimo wszystko jest ciągle niższy niż w Rzeszy.
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: zaraz zaraz-nie zrozumienlismy się-Ty myslisz że jak nastawisz w dynamie siłe 100 niutonków to on Ci taką siła odkreca? jak 150 to jest jeszcze silniejszy?hehe-to w tą strone nie działa....:0
pisałem poniżej-u nas w warsztacie mamy 2 takie fest kluczyska,które biorą wszystko.Ja lubie klucz proline z grzechotą-tylko on waży ze 3-4 kg-potęga.jak bede miał chwile wrzuce foty.jest długi na jakies 60 cm-stosujemy na niego redukcje do "normalnych"-standardowych śrub.nic się jeszcze temu nie oparło.Łysy z kolei używa prostszego narzędzia: klucz z długim ramieniem-też solidnym-wyposażony w przesuwną nasade bez grzechoty-z redukcją zdaje mi się że jest firmy YATO lub BETA(nie pamiętam-Łysy go najczęściej używa-to jego ulubiona zabawka).Te 2 klucze biorą praktycznie wszystkie zapieczone śruby.Jak jest jakiś gigant spiek to mozna nałozyc na nie przedłużki-ale zazwyczaj nie trzeba.Czasem jakaś śruba się nie podda i pęka-no wtedy jest sytuacja ciulowa ale są sposoby wykrecania takich megesów-kwestia narzędzi i zapału
Dodano: 10 lat temu
Do MaArek77: napewno nie kluczem dynamometrycznym bo jeszcze dwa trzy odkręcania i będzie się nadawał do śmieci
Dodano: 10 lat temu
Do belial: To czego ozywać do odkręcania jak jakiś idiota w wulkanizacji dokręca pneumatycznie że można się zesrać aby to odkręcić.
A jak ktoś nie ma klucza z odpowiednim momentem a siłę ma jak Pudzianowski to dokręci tak że...
I może takim kluczykiem co ma ramie 25 cm odkręcić, taki co producent daje w komplecie? Nie da rady
Dodano: 10 lat temu
Do matti5d: no własnie o tym mówie...kto używa dynamometru do siłowego odkręcania??? to tak jakby laptopa używać do wbijania gwoździ w ściane...na upartego tez można...
Dodano: 10 lat temu
Do autre2003: Dzięki, przyda się
Dodano: 10 lat temu
Klucza nie znam, więc się nie wypowiadam. Podnośnik taki mam, ale go nie używam, bo jest mi nieporęczny w eksploatacji wewnątrz garażu. ;)
Jeśli chodzi o fabryczne akcesoria będące na wyposażeniu aut, to bywa z tym różnie. Klucz z mojej "207-ki" mocno się zwichrował, ale dostałem od kuzyna inny, też rodem z PSA i ten jest niesamowicie pancerny. Fabryczny podnośnik "Peżoka" (tzw. trapezowy) jest o kant d... roztrzaść, zaś z "Polówki" służy wiernie do dziś. [zlosnik]
Dodano: 10 lat temu
Do belial: Najlepszy jest ten sztywniak na 3/4 z redukcją :) To jesyt kosior-bandzior, a nie popierdoołki z grechotkami :)
Dodano: 10 lat temu
Do wer1207: Ja całkiem niedawno sąsiadowi w CC pomagałem odkręcić koło. Pogiął zarówno fabryczny klucz do kół jak i krzyżakowy używając rurki.
Nawet moim kluczem, z rurką odkręciliśmy i to dopiero jak ja zacząłem na nim skakać, sąsiad okazał się za lekki.
Dodano: 10 lat temu
http://www.nakole.pl/tabela-momentow.php
Tu masz tabele momentów dokręcania kół ;)
Dodano: 10 lat temu
Co do podnośnika to mam taki sporo lat- jest OK. Natomiast takiego klucza bym nie kupił[szybko siadają], mam oryginalny klucz do kół oraz przedłużkę i nie miałem ani razu problemu z odkręceniem koła !
Dodano: 10 lat temu
Do sajeks: Chyba tak jest, o ile nie wpadło sie w jakaś przesadną dziurę lub nie zauważyło drżenia na kierownicy czy odpadniętego odważnika to co te 15 tysiaków powinno się wyważać.
Dodano: 10 lat temu
Klucz solidny, do obrony byłby super :P
Najnowsze blogi
Dodano: 10 dni temu, przez
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie. https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8 komentarzy
Dodano: 25 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl