Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy MaArek77
»
Kupujemy felgi aluminiowe - dobór opon do felg – kilka faktów
Wpis w blogu użytkownika
MaArek77
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 19570 razy
Data wydarzenia: 20.03.2012
Kupujemy felgi aluminiowe - dobór opon do felg – kilka faktów
Kategoria: inne
Niektóre osoby mają problem z doborem alufelg do swojego auta-pomocne będą tu konfiguratory, dostępne na stronach firm handlujących felgami i oponami ale nie każdy z nich jest dobry co ostatnio sprawdzili dziennikarze popularnego pisma samochodowego
http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dobrac-felgi-ranking-konfiguratorow.
Ameryki nie odkryję ale chcę zebrać kilka ważnych rad dotyczących tego tematu, bo być może przydadzą się wielu osobom.
Pierwszym ważnym parametrem jest średnica obręczy – tu wspomnę że według mnie nie jest najlepszym wyborem zakładanie do auta klasy Opla Corsy czy Kii Rio alufelg o rozmiarze 17 cali. Powód, auta tego rozmiaru jeśli posiadają seryjnie koła w tym rozmiarze to mają również inne, nieco sztywniejsze i wytrzymalsze zawieszenie. To samo dotyczy klasy kompakt, w której 17 i 18 cali to obniżane i usztywniane zawieszenie.
Poza spadkiem komfortu jazdy powoduje to lepsze trzymanie się drogi ale auta w których przechodzimy z 15 cali na 17 nie mają takich zawieszeń, złożenie dużych felg spowoduje że elementy zawieszenia mogą się szybciej zużywać, bardziej odczujemy drgania przechodzące z układu jezdnego na kierownicę, mogą pogorszyć się właściwości trakcyjne auta.
Przy 17 calach wysokość/profil opony to jedynie 45 lub 40 milimetrów, więc niewielki kawałek gumy amortyzuje auto od drogi.
Dalej dobierając felgę musimy znać rozstaw śrub naszego auta (średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona między środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie). W naszych autach występuje 4 lub 5 otworów mocujących o różnych rozstawach, np.: 4 x 100 czy 5 x 112.
Kolejny ważny parametr to średnica otworu centrującego, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.
Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, że dana felga z założoną przez nas oponą będzie do niego pasować w 100%.
Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET (Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzną jej styku z piastą (w mm).
Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z oponą musimy sprawdzić, czy dane koło nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, część błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.
Dobór opon do felg (lub odwrotnie)
Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.
Często zadajemy sobie pytanie jaka szerokość opony jest najlepsza do danej szerokości felgi w calach. Tu pomoże tabela – ja wybierałbym zazwyczaj „szerokość zalecaną”.
Problem tkwi w tym że na opony o rozmiarze 205/55 R16 producent auta zazwyczaj zaleca obręcz o szerokości 6,5 cala a większość firm produkujących felgi nie oferuje 16 calowych w innej szerokości niż 7 cali.
Powoduje to że opona mniej wystaje od płaszczyzny felgi. Może to i lepiej wygląda ale łatwiej o uszkodzenie felgi gdy parkujemy wzdłuż krawężnika a zdarza się to czasami.
O czym piszę przedstawia rysunek
A przytarcie felg polerowanych na wysoki połysk to koniec, z tego co wiem nie jest możliwa ich naprawa. Felgi malowane możemy pomalować ale przy mocnym uszkodzeniu (wytarciu części struktury felgi, trzeba nadlać aluminium).
Co do samych felg, są różne opinie-ja uznaję że aluminiowych spawać nie wolno, a na giełdach i znanym serwisie aukcyjnym roi się od wyglądających jak nowe felg, które przeszły zabieg renowacji. Czy były spawane tego nikt nie wie, Ważniejsze jest także czy oferowany towar jest bezpieczny. Felga musi być prosta i nie powinna mieć tzw: „bicia” czego nie sprawdzimy kupując na giełdzie lub w serwisie aukcyjnym.
Sam kupiłem używane ale każda miła po jednej małej rysce co wskazywało że jest używana a nie malowana i przed założeniem na auto każdą felgę bez opony sprawdziłem na wyważarce.
Przestrzegam również przed tanimi alufelgami chińskimi – (oferenci piszą że są niby produkcji włoskiej) ale bez atestów (pewnie nie prześwietlane), słabe (ulegają odkształceniom, mogą pęknąć) jeśli komuś życie niemiłe…
To samo dotyczy opon produkcji chińskiej, poza tym że sa nietrwałe (czasem nie da się ich wyważyć) to droga hamowania wydłuża się nawet o ponad 50% w stosunku do innych opon (nawet najgorszych polskich).
Poczytajcie w prasie motoryzacyjnej i internecie.
Powodzenia przy zakupie felg!
I jeszcze jedno. Kupując firmowe alusy np Opla, Forda będziesz miał pewność ze za 5 lat jak uszkodzisz felgę dokupisz taka sama nową u dealera (za cenę z kosmosu) lub poszukasz używanej w serwisie aukcyjnym) a jak kupisz innej firmy tez markowej to po 3 latach zmienia się oferta i może się okazać ze dany wzór juz został wycofany z oferty.
Wtedy pozostaje zakup nowego kompletu
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2012 11:00:33
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 15 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
A latem hulam na oryginalnych Lincolna
No i dla mnie najlepszy trend to "kryte śruby" ale to nie jest modne
target=_blank rel=nofollow>http://img638.imageshack.us/i/imag0075zm.jpg" alt=""/>/
Felgi i opony dobrałem wymiarami dokładnie takie same jakie daje fabryka. Jest tylko jedna różnica, muszę zakładać centrujący krążek aby felga równo siadła na piaście.
?psid=1" alt=""/>
Może ktoś chce się pochwalić jakie zakupił lub ma wątpliwości jakie może założyć
A takowe testy robiło wiele czasopism, poza dłuższą o połowę drogą hamowania bardzo się ścierają.
http://www.serwismotoryzacyjny.com.pl/index.php?k=aktualnosci&nrs=217&wydanie=18&strona=S&PHPSESSID=7dbbd20c219
dziennikarze brytyjscy z Autocar
http://moto.wp.pl/kat,106078,title,Zabojcze-opony-z-Chin,wid,10925589,wiadomosc.html?ticaid=1e1ff&_ticrsn=3
kolejny przykład
http://www.auto-swiat.pl/1-jakie-opony-na-lato
Chyba że jak mówię od 2-3 lat zmieniło się to na korzyść.
Problemów z wyważeniem nie było żadnych. Wyważały się tak samo dobrze jak nowe Bridgestone z przodu. Zauważyłem tylko jeden minus, a mianowicie są bardziej miękkie niż inne i na przód nie bardzo by mi się nadawały, bo wyglądało by jak by cały czas były kapcie...
Dla zainteresowanych opony firmy ROTEX
Ciekawi jesteśmy też ile wytrzymają tys km i czy nie było problemów z wyważeniem
Wyjątek od reguły? Dwa lata temu było tak jak pisałem, teraz z chińskimi oponami może być już inaczej.
Pozytywna opinia może cieszyć!
http://www.kilometr.com/naprawiam-t-3.html