Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy tofana » Łańcuchy śniegowe i inne możliwości...







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika tofana
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 3781 razy
Data wydarzenia: 17.01.2011
Łańcuchy śniegowe i inne możliwości...
Kategoria: inne
Czym są łańcuchy śniegowe?

Łańcuchy śniegowe to stalowa siatka zakładana na koła osi napędowej (dla aut z napędem 4x4 na obie osie). Konstrukcja ta wykonana jest ze splotu drutu wyprodukowanego na bazie niklu, chromu i manganu, czasem do stopu dodaje się tytan dla podniesienia trwałości produktu. Łańcuchy różnią się między sobą parametrami – inne łańcuchy przeznaczone są dla pojazdów osobowych o niskim zawieszeniu, inne dla standardowych, odmienne dla ciężarówek i pojazdów dostawczych. Budowa łańcucha zależy również od warunków użytkowania – gdy są one wyjątkowo ciężkie, stosuje się produkt odporniejszy na ścieranie.
Kiedy stosować łańcuchy śniegowe?
Łańcuchy śniegowe to produkt dedykowany do użytku zimowego, gdy podłoże jest zaśnieżone lub oblodzone. Warunki takie sprzyjają poślizgom i wypadkom, zastosowanie łańcuchów śniegowych poprawia przyczepność oraz kontrolę nad pojazdem. O obowiązku stosowania łańcuchów informują znaki – często spotyka się je na terenach podgórskich i w górach. Wtedy założenie łańcuchów jest bezwzględnie wymagane. W innych przypadkach należy posiadać w aucie komplet łańcuchów i stosować je wedle potrzeb, o ile prawo nie stanowi inaczej na danym terenie.
Polska i zagranica – kwestia łańcuchów
W polskich górach od 1999 roku spotkać można na niektórych trasach znaki drogowe, informujące o bezwzględnej konieczności założenia łańcuchów śniegowych. Warto posiadać w bagażniku komplet łańcuchów, aby pokonać zamierzone odcinki podgórskie i górskie. W wielu krajach również o obowiązku używania łańcuchów przypominają znaki. Dodatkowo np.: we Francji, Włoszech, w Austrii i Szwajcarii należy jeździć na łańcuchach w rejonach podgórskich, gdy podłoże pokrywa śnieg. Zapis ten obowiązuje obywateli i turystów.


Kupno łańcuchów śniegowych – o czym pamiętać?

Zakup łańcuchów śniegowych to inwestycja w bezpieczeństwo, na którym nie można oszczędzać. Dobre łańcuchy są drogie – tańsze modele wykonane z gorszych materiałów, nie posiadają certyfikatów jakości i znaków producenckich. Dlatego, decydując się na zakup należy skorzystać z oferty markowego producenta. Niesie to za sobą szereg korzyści. Markowe łańcuchy są godne zaufania, opatrzone certyfikatami i znakami jakości, produkowane ze znakomitych stopów stalowych. Ich budowa jest dostosowana do stawianych przed nimi wymagań. Sam kupujący musi znać rozmiar swoich opon. Informacje te są niezbędne, aby dobrać odpowiednie łańcuchy. Następnie, należy sprawdzić w instrukcji pojazdu auta, czy producent przewiduje do danego rozmiaru opony montaż łańcuchów. Dobrze jest też zorientować się, czy posiadamy felgę o fabrycznych rozmiarach. Może zdarzyć się sytuacja, że parametry naszych felg nie pozwolą nam na montaż łańcuchów. Danych tych można poszukać w instrukcji samochodu – często wyszczególnione są w niej informacje mówiące o tym, jakie akcesoria zimowe odpowiadają marce i które z nich mogą być stosowane w konkretnym pojeździe. Kierowca powinien też określić, w jakich warunkach zamierza korzystać z łańcuchów – lekkich, średnich, czy ekstremalnie ciężkich. Wszystkie te dane pomogą w dokonaniu udanego zakupu.
Montaż łańcuchów śniegowych
Łańcuchy śniegowe zakłada się na koła napędowe; gdy samochód posiada napęd na tylne koła zaleca się, aby łańcuchy zamontować też na kole kierowalnym dla poprawy panowania nad pojazdem. Dla aut z napędem na obie osie, zaleca się montaż łańcuchów na obie osie napędowe. Pierwszy montaż warto wykonać na własnym podjeździe, czy na parkingu – nie jest to trudne, ale wymaga pewnej wprawy. W montażu pomoże instrukcja. Warto pamiętać, by łańcuchy na trasie zakładać przed wystąpieniem ciężkich warunków – montaż podczas np. śnieżycy może być bardzo niebezpieczny dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Samo zakładanie nie jest trudną sztuką:
• po pierwsze należy rozpakować łańcuch i rozłożyć go, aby poluźnić splot. Przygotowany w ten sposób łańcuch umieścić trzeba pod samochodem, za kołem
• następnie połączyć trzeba pierścienie tylne
• dalej połączyć zewnętrzne części łańcucha, a pierścień tylny przesunąć do wewnątrz
• potem trzeba naciągnąć łańcuch, przewlekając odpowiednią część przez bloczki i naciągnąć
• na końcu trzeba naciągnięty łańcuch zabezpieczyć.

Jeśli montuje się łańcuchy posiadające samonapinacze nie trzeba po przejechaniu 50 metrów kontrolować stanu naciągnięcia. Jeśli zaś zakładane są łańcuchy klasyczne, po 50 metrach jazdy trzeba sprawdzić, jak się zachowują i ewentualnie dociągnąć.
Koszty
Warto zdecydować się na droższy, markowy produkt, aby mieć pewność, że kupujemy łańcuchy najwyższej jakości. Tanie łańcuchy nie spełniają oczekiwań kierowców – często są zbyt cienkie, aby zapewniać bezpieczeństwo, w dodatku bardzo szybko zużywają się. Zdecydowanie najlepiej dokonać zakupu oryginalnych, certyfikowanych łańcuchów, które gwarantują zachowanie najwyższych standardów wykonania i użytkowania.

Bez łańcuchów śniegowych łatwo ugrząznąć w śniegu.

Wady łańcuchów śniegowych

Wadą łańcuchów śniegowych jest ich utrudniony niekiedy montaż. Wielu kierowców skarży się, że stosowanie łańcuchów wymusza na nich diametralną zmianę stylu jazdy. Auto wyposażone w łańcuchy nie może poruszać się szybciej, niż 40 km/h, gwałtownie przyspieszać, czy hamować. Dla wielbicieli szybkiej jazdy te ograniczenia są nieprzyjemne i powodują dyskomfort. Produkt ten wymaga także tego, aby jeździe poświęcać więcej czasu – stan łańcuchów trzeba często kontrolować, monitorować stan naciągnięcia, przekładać je na drugą stronę w celu opóźnienia zużycia, czy zwracać uwagę na jakość podłoża (jeździć po śniegu, nie po czarnym asfalcie, wyjeżdżonym przez inne samochody).


Zalety łańcuchów śniegowych

Priorytetową zaletą łańcuchów śniegowych jest to, że zwiększają przyczepność, czyli bezpieczeństwo na oblodzonej lub zaśnieżonej drodze. Dzięki nim kierowca lepiej panuje nad pojazdem nawet w ekstremalnych warunkach, może pokonać wyznaczoną trasę, gdy nawierzchnia jest wyjątkowo niebezpieczna. Dzięki łańcuchom kierowcy jeżdżą wolniej, bardziej zachowawczo – to, co dla niektórych jest wadą, faktycznie jest zaletą łańcuchów. Zdjęcie zimą nogi z gazu pomaga prowadzić bezpiecznie i odpowiedzialnie.


źródło: internet
Ostatnia aktualizacja: 20.02.2011 16:10:26
Dodano: 13 lat temu
Lepiej mieć niż nie mieć! ;)
Dodano: 13 lat temu
Dobrych rad nigdy nie za wiele hej
Dodano: 13 lat temu
No mi łańcuchy nie potrzebne,wystarczy 4x4.:)
Dodano: 13 lat temu
No nie źle , wpis extra jak i to Subaru choć skuter myślę byłby sprytniejszy :):):)
Dodano: 13 lat temu
Przydatny i interesujący wpis!
Dodano: 13 lat temu
Jazda z łańcuchami na kołach, mnie, daje przyjemność. Jadąc po śniegu (ubitym czy nie) czuję pewne napięcie mięśniowe. Zakładam łańcuchy i jak ręką odjął. Moje pozwalają jechać do 50km/h wiec nie jest źle. Zakładanie i zdejmowanie to przyjemność, za którą, niestety, trochę zapłaciłem :(.
Dodano: 13 lat temu
Przydatny wpis. Czyżbyś przewidywała znowu opady śniegu?
Dodano: 13 lat temu
subaru [puchar]
choć przyznam, że hybryda też fajnie wygląda;)


PZDR.
Dodano: 13 lat temu
Nie używałem jeszcze łańcuchów... To Subaru jest chyba Ken'a Block'a - gość potrafi jeździć
Dodano: 13 lat temu
mie też subaru, a łańcuchy w mojej rodzinie są zimowym wyposażeniem obowiązkowym od 2003 r kiedy tato w Karpaczu nie mógł podjechać pod górkę (jeszcze do tego letnie opony) normalnie pra ale urwał. na cifie taty użyte były możez 6x a teraz słuzą mojej perełce, w nowym cifie o rozmiar koło urosło więc wymagał nowego sprzętu:)
Dodano: 13 lat temu
Do tenjedyny13: Raczej źle zrozumiałeś. "Łańcuchy śniegowe to stalowa siatka zakładana na koła osi napędowej (dla aut z napędem 4x4 na obie osie)." czyli na oś z napędem (przód lub tył w zależnaości od auta) lub 2 osie (przód i tył) w przypadku napędu na 4 koła.

Wpis fajny! Ten ostatni pojazd niezły! ;)
Dodano: 13 lat temu
Hmm może źle zrozumiałem,ale pisze tylko,że można je zakładać do aut z napędem 4x4. To to raczej nie prawda.
Dodano: 13 lat temu
Mnie najbardziej podoba się to Subaru.
Najnowsze blogi
Dodano: 11 dni temu, przez niki129
Z racji tego że od ponad roku mieszkam pod lasem, od samego początku chodziło mi po głowie jakieś uterenowione auto. Padło na Daihatsu Terios-a, za tym modelem auta przemawiały małe wymiary ...
17 komentarzy
Dodano: 11 dni temu, przez niki129
Kiedyś zawsze przychodzi ten czas. Audi zostało wystawione na sprzedaż. Było z nami od 2018 roku. fajne, wbrew pozorom proste auto. Myślę że nowy właściciel będzie zadowolony. ...
8 komentarzy
Dodano: 13 dni temu, przez CeZaR83
Przyszły dziś do mnie fotki z zabezpieczenia... Proces zabezpieczenia podwozia wraz z profilami zamkniętymi, oparty o produkty szwajcarskiej firmy WAXOYL Ponad 20 zdjęć, na zdjęciach może sie ...
27 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl