Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Fiat Multipla 1.9 JTD Biedron
»
Multipla - Piękna czy Bestia.
Wpis w blogu auta
Fiat Multipla
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 5601 razy
Data wydarzenia: 03.11.2010
Multipla - Piękna czy Bestia.
Kategoria: obserwacja
Samuraj jaki jest każdy widzi. Jeśli faktycznie był zrobiony w kuźniach Japonii, składany pracowitymi japońskimi rączkami to z nieznanych producentom Forda, VW czy GM pobudek te Japończyki się nie psują. Coś co stanowi filar Europejskiej motoryzacji - serwisy :D dla Japończyków (prawdopodobnie z powodu braku miejsca na wyspach) jest czymś równie egzotycznym jak kąpiel w zimnej wodzie dla kota.
Chłodny profesjonalizm, surowa linia z zewnątrz jak i wewnątrz sugerują, że do designu tego auta zatrudniono niebywale utalentowaną Niemkę. Być może emerytowaną pływaczkę z RFN

Trzy lata eksploatacji Jazza sprawiły, że mój mechanik porósł mchem a moja fotografia zawisła pożółkła gdzieś pomiędzy przepisami BHB a instrukcją przeciwpożarową w najdalszych czeluściach warsztatu.
Przyszedł jednak czas na zmiany i miejsce ponurego samuraja zajęła rozgadana, głośna i pełna wewnętrznego piękna Włoszka.
Jak to z Włochami bywa faktycznie gada. Jak to z Włoszkami bywa ma swój niezaprzeczalny urok, jak to z południowcami jest jedni ich kochają, inni nie znoszą. Jedno jest pewne - obok Multipli obojętnie przejść się nie da.
Nie raz, nie dwa widziałem twarze kierowców przyklejone do szyb bocznych obrzucających Multiplę różnymi spojrzeniami. Zaciekawienie, rozbawienie a czasem obrzydzenie.
Nie raz zdarzało się przejeżdżając przez ulice wciśnięte między kamieniczki widzieć w lusterkach wybiegające z bram dzieci z otwartymi buziami wskazujące na przedziwny wehikuł.
Coś jest jednak w tej paskudzie co przyciąga wzrok. Nie jestem pewien czy koncern Fiat wypuszczając Multiple liczył na wielkie zyski, czy też był to eksperyment pod tytułem "Zróbmy 6 osobowy, rodzinny samochód" zaś ktoś z księgowości dorzucił "Okej panowie (i panie) ale starczy nam jedynie na górną połowę samochodu, dół musimy wziąć z czegoś innego".
W efekcie otrzymano... coś co stanowi klasę sama w sobie. W dwóch rzędach umieszczono po trzy fotele, w których komfortowo podróżować
może sześć osób. Każdy z foteli ma osobno regulowany kąt nachylenia oparcia, fotele w pierwszym rzędzie można płynnie przesuwać, zaś w tylnym rzędzie płynne przesuwanie przód-tył ma jedynie fotel środkowy. Ponadto tylne fotele można przepiąć na zaczepach (bardzo wygodny system odczepiania foteli od podłogi)aby dodatkowo zwiększyć powierzchnie bagażnika. Jeśli chodzi o fotele ciekawostka dla przyszłych kupujących - stopień zużycia lewej krawędzi siedziska fotela kierowcy jest najlepszym świadkiem przebiegu samochodu, powyżej 160-180 tysięcy przejechanych km materiał w tym miejscu zaczyna się przecierać i targać. Także jeśli ktoś zobaczy w ogłoszeniu fotkę Multipli z wytarta dziura po lewej stronie tuz przy dźwigni ręcznego, oraz przeczyta opis - 110.000 km znaczy ze komuś się ilość km podzieliła przez dwa. Albo trzy

O fotelach jeszcze jedno - tak, są one dość płytkie i faktycznie na zakrętach nie trzymają tak dobrze jak fotele kubełkowe. Pytanie tylko czy Multipla to bolid dla Kena Blocka?
...o dziwo mogła by być

Legendarną już stała się widoczność w tym samochodzie. Słowo Akwarium rzeczywiście oddaje to, czego doświadcza kierowca Multipli. Siedzi się wysoko, szyby w oknach zaczynają się na wysokości niemal bioder i są one spore. Do tego stopnia spore, że kiedy nie ma mowy o czymś takim jak mycie szyb w Multipli. W Multipli myjesz okna

Szklarnia w Multipli to zaleta bezdyskusyjna, jednak pociąga ona za sobą pewne niedogodności związane z ogrzewaniem. Multipla bez klimatyzacji latem zapewni doznania dość gorące. Na szczęście klimatyzacja w tych autach to dość często spotykany element wyposażenia i naprawdę WARTO ją mieć. Zimową porą zaś ogrzewanie działa na tyle sprawnie, że w środku dość szybko robi się ciepło. Dodatkowo Fiat wyposażał Multiple w swego rodzaju webasto - system dodatkowego dogrzewania silnika. Włącza się on automatycznie kiedy temperatura spada poniżej trzech stopni Celsjusza. Nie wiem czemu akurat trzech, podejrzewam, że dla Włocha przy 3 stopniach na dworze zamiera wszelkie życie, zaś opady śniegu to zapowiedź armagedonu

Działa to na tyle sprawnie, że kiedy w zeszłym roku zima zaszalała z -27 stopniami w aucie po ok 5 minutach zaczyna wiać ciepłe powietrze.
Skoro jesteśmy przy silniku - moja Multipla wyposażona jest w diesla 105 konnego, wspomaganego najprostsza turbiną. Bez zmiennych geometrii, bez dopalaczy


Jeśli mowa o sprzęgle to oczywiście mówimy również o kole dwumasowym.
Koszty wymiany od 1 do 2 tysięcy złotych. Niestety. Co prawda robi się to średnio raz na 200.000 km (dwumas) ale trzeba się liczyć ze to czasem wymienić trzeba.
Na pewno słabym punktem jest trwałość elementów zawieszenia. Trzeba je traktować serio delikatnie. Kocie łby, dziurawe drogi i agresywnie zbierane progi zwalniające radykalnie skracają ich żywotność. Od remontu zawieszenia do usłyszenia pierwszych stuknięć trzeba liczyć ok 13-15.000 km, chyba, ze serio delikatnie traktujemy zawieszenie, wtedy powinno posłużyć dłużej. Szczęściem w nieszczęściu jest to - że to Fiat, co oznacza, że części nie są drogie.
Ciekawie zachowują się światła w tym samochodzie. o tyle o ile mijania (krótkie) działają poprawnie o tyle włączenie drogowych (długich) oraz przeciwmgłowych powodują, że najczarniejsza noc zamienia się w dzień :D chyba jedynie kierowcy ciężarówek obwieszeni tysiącem szperaczy są w stanie zrobić większy popłoch na drodze

Patrząc zaś na dupcie Włoszki... to choć jest dość szeroka, jednak niezbyt pakowna

Oczywiście inaczej sytuacja się przedstawia kiedy wydłubiemy tylni rząd siedzeń - wtedy można zapakować tam wszystko, łącznie z łożem małżeńskim

Podsumowując mój rok z Multiplą:
1. Nie psuła się tak jak mnie straszono. Padł:
- alternator - to norma we fiatach, po prostu pękła obudowa.
- spaliły się obie żarówki świateł mijania (na szczęście nie naraz) oraz żarówka stopu.
- zawieszenie przednie w postaci łożyska prawy przód, wahacz prawy i lewy przód, jakieś gumki czegoś-tam-lizatora.
2. Rozpieściła mnie swoim wnętrzem - przestrzeni jest tyle, że wsiadając do innych aut czuję się jak w autkach dla dzieci.
3. Widoczność - jak na motocyklu, widać WSZYSTKO.
4. Spalanie - nie zastanawiając się za bardzo nad jazda na kropelce spalanie układa się od 6.4 (lato, ok 100kmh, bez wariackich manewrów) do ok 7.7 (zima, webasto się włącza). Pewnie można i mniej latem i więcej zimą, tylko pytanie - po co?
5. Silnik - choć nie jest najcichszy to jednak nie męczy hałaśliwością.
6. Plastiki - niestety czas swoje robi i potrafią kruszeć. Gumowate coś co pokrywa elementy konsoli środkowej po 11 latach robi się delikatne i nie lubi drapania pazurami. Multimaniacy czyszczą tę gumowatą rzecz przy użyciu ....gąbek do mycia garów (takich metalowych delikatnych) i malują sprayami do plastiku

Syn zapytał mnie, czy gdybym wygrał w totolotka to kupiłbym inne auto, odpowiedziałem że nie. Oddałbym jedynie Biedronę do warsztatu aby wymieniono wszystko co się da na nowe podzespoły

Jeśli zdecydujesz się na Multiplę:
1. To, że klamki 'nie odbijają' to norma, Multi tak ma. Trzeba je czasem docisnąć przy zamykaniu drzwi.
2. To, że tylne drzwi skrzypną przy zamykaniu - Multi tak ma

3. Czasem zdarzają się zatarte wycieraczki tylnej szyby - do zrobienia własnymi rękoma (o ile silnik się nie spalił) tutorial co i jak zawarty jest na jednym z forów Multimaniaków.
4. Sprzęgło nie śmie szarpać, jeśli szarpie - dwumas do wymiany.
5. SIEDZENIE przednie kierowcy najlepszym świadkiem przebiegu, zaczyna się przecierać przy ok 160-180 tysiącach. Jeśli jest zdrowo rozorane i 'wysiedziane' nie ma opcji - auto ma powyżej 180 tysięcy i nie ma co dawać sobie wcisnąć kit, ze auto ma mniej.
6. Sanki pod silnikiem - niestety zdarza się że rdzewieją. Warto to sprawdzić. 'Nowe' kosztują ok 200 pln.
7. Zdarza się swoista dziura podczas przyspieszania (w dieslu 105 km). Czuć ze auto płynnie idzie potem ma chwilowe spadki mocy i dalej wkręca się na obroty. Czytałem ze odpowiedzialny za to jest jakiś zawór w turbinie, który czyści się własnymi ręcamy. Mi to nie przeszkadza, działa to nie mam zamiaru w tym dłubać

8. Multiple występowały w dziwnych wyposażeniach


9. Czujniki cofania - zwykle nie działają

10. Tylna półka - nie wiem czemu ale większość multipli jej nie ma. To znaczy jej właściciele demontują te półki. Bladego pojęcia nie mam czemu, ja na niej w takim fajnym zagłębieniu wożę parasol

Wymarzone wyposażenie Multipli?
1. Silnik 105 lub 115 km (JTD lub Multijet)
2. Webasto
3. Elektryczne szyby i lusterka
4. 4x airbag
5. Klimatyzacja (OBOWIĄZKOWA!) z systemem automatycznej regulacji siły nawiewu (fajny bajer)
6. Szyberdachy
7. Demontowalny hak
Podsumowując podsumowanie - Multipla to prawdziwa Włoszka. Ma swój urok, temperament, potrafi być głośna i ma szeroką ... przestrzeń bagażnika

Najnowsze blogi
Dodano: 8 godzin temu, przez darek-k
płyn hamulcowy koloru herbaty, czy ktoś to kiedyś zmieniał nie wiadomo, ale trzeba było się za to zabrać, oraz tarcze z tyłu, bo miały bicie choć nie wykazywały znacznego zużycia
koszty ...
Dodano: 9 godzin temu, przez darek-k
prędkość prawie zgodna z przepisami, droga S7 na Kielce, max 130km/h na S7, spalanie od 4L do 4,5L max , klimatyzacja AUTO
Dodano: 1 dzień temu, przez darek-k
Przyszedł czas na serwis olejowy z filtrami
robota zrób to sam jak zwykle
Olej Total 5W30
filtr oleju PSA 1109CK
filtr paliwa PSA 1906C0
filtr powietrza MANN
filtr kabinowy Valeo 715635/ZAW ...
1
komentarz
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych

Mam pytanko a mianowicie jak się wymienia żarówki świateł drogowych , jak tam się dostać - wyjmuję się całe lampy ?
Pozdrawiam.