Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Michal46 » Polska nie dba o utrzymanie dróg krajowych







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Michal46
ZS
Jeździ: Hyundai i30
Wcześniej jeździł: Daewoo Lanos Lanek
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 1172 razy
Data wydarzenia: 17.05.2012
Polska nie dba o utrzymanie dróg krajowych
Kategoria: inne
Tak wiem... kolejna informacja o drogach z mojej strony, ale zawarte informacje w tym artykule ukazują prawdziwy obraz polskich dróg, a raczej ich niedofinansowanie.


Mimo znacznych nakładów na budowę najważniejszych dróg, wciąż prawie połowa z nich jest w stanie złym lub niezadowalającym. Powodem jest niewystarczające utrzymanie - wynika z najnowszego raportu firmy Ernst&Young.

Przygotowany w ramach programu Ernst&Young "Sprawne państwo" raport - Efektywność zarządzania utrzymaniem dróg krajowych w Polsce" przedstawiono 16 maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Z raportu wynika m.in., że od 2009 r. spadają w Polsce nakłady na utrzymanie sieci dróg krajowych.

Raport: większość polskich dróg niedostosowana do standardów

Jak przypomniała jedna z autorek raportu Jana Prieriegud, ostatnie pięć lat w Polsce to w obszarze dróg krajowych boom inwestycyjny, m.in. do końca 2011 r. powstało 1850 km dróg autostrad i dróg ekspresowych, a w budowie jest 1400 km kolejnych.

Skutkuje to nieznaczną poprawą ogólnego stanu dróg - odsetek długości odcinków w złym stanie spadł w latach 2004-2011 z 26 proc. do 18 proc. Jednak, jak zaznaczyła Prieriegud, odsetek dróg w dobrym stanie nie przekroczył nigdy 60 proc.

- Należy pamiętać, że drogi krajowe, które stanowią zaledwie 5 proc. ogólnej sieci dróg publicznej w Polsce, przenoszą ponad 60 proc. całkowitego ruchu, szczególnie ruchu ciężkiego - wskazała autorka. Dodała, że w ostatnich 15 latach ruch ciężki wzrósł 3,5-krotnie, a tendencja ta utrzymuje się. Jednocześnie nadal dwie trzecie dróg nie jest dostosowane do standardu nacisku 11,5 ton na oś.

Łącznie, w ciągu ostatnich pięciu lat w polskie drogi zainwestowano ok. 100 mld zł. - Aby ten wysiłek przyniósł oczekiwane efekty dla polskiej gospodarki, dla społeczeństwa, obok hasła "buduje się", coraz większy nacisk powinno się przywiązywać do hasła "utrzymuje się i remontuje się" - podkreśliła.

Wydatki na remonty dróg spadły pięciokrotnie od 2009 r.

Tymczasem od 2009 r. łączne wydatki na utrzymanie dróg spadły o połowę (z blisko 3 mld zł do niespełna 1,5 mld zł w 2011) a na remonty - pięciokrotnie (z ponad 2 mld zł do ok. 400 mln zł). Aby istniejąca i nowo budowana sieć drogowa była utrzymywana w należytym stanie, potrzeba obecnie stabilnego finansowania na poziomie 4 mld zł rocznie.

- Trzeba pamiętać, że wydatki na utrzymanie pośrednio wpływają również na stopę dofinansowania unijnego na nowe projekty inwestycyjne w nowej perspektywie - na przyszłe lata - zaakcentowała Prieriegud.

Prócz wniosków dotyczących wysokości nakładów, autorki raportu m.in. przeanalizowały istniejące w Polsce i innych krajach systemy zarządzania drogami i przedstawiły tzw. dobre praktyki do upowszechnienia w Polsce.

Jedna z nich dotyczy długoletnich kontraktów utrzymaniowych - zlecanych zewnętrznym wykonawcom. W Polsce po raz pierwszy taki kontrakt zawarto na odcinek drogi S3 Klucz-Myślibórz. Obecnie ten model (pod nazwą - Utrzymaj Standard") jest stopniowo wdrażany - w tym roku planowane są 6-letnie kontrakty dla ponad 30 odcinków o łącznej długości 1 tys. km. Raport postuluje przyspieszenie tego procesu.

Raport: środki na utrzymanie dróg niestabilne

Wśród głównych wniosków dotyczących sytuacji w Polsce, raport wymienił m.in. niestabilność środków na utrzymanie dróg - nie tylko rok do roku, ale też w ciągu roku - co uniemożliwia zarządcy efektywne planowanie prac. Autorki przypomniały jednocześnie, że trwają prace nad zmianą ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, która dopuści finansowanie prac utrzymaniowych również z tego źródła.

Innym problemem jest nierygorystyczne stosowanie standardów prowadzenia prac, które w dodatku nie uwzględniają limitów zakłóceń ruchu w związku z robotami. Na efektywność działania GDDKiA wpływają też m.in. brak kompleksowej analityki w tej sferze, brak systemu sprawozdawczości i brak systemu kontroli z punktu widzenia użytkownika dróg.
Obok Jany Prieriegud nad raportem pracowała Joanna Archutowska - autorki są specjalistkami m.in. ekonomiki transportu. Raport ma być dostępny m.in. w formie elektronicznej. Według przedstawicieli Ernst&Young, może być użyteczny, obok decydentów, m.in. dla zarządców dróg szczebli regionalnych i lokalnych.
Dodano: 12 lat temu
Do -Marek-: A mojego szwagra, kumpla, matki, córki, chłopak wrócił z hameryki i jest szczęśliwy, że nie jeździ po polu
Dodano: 12 lat temu
Niedawno szwagier wrócił z kilkuletniego pobytu na Wyspach. Jeździł tam na niskoprofilowych `17. Ileż się już zdążył nakląć odkąd przekroczył naszą granicę. A dzisiaj, czyli niecały miesiąc od powrotu poleciło mu przednie zawieszenie i auto stoi w warsztacie.
Do standartów cywizlizowanych państw jeszcze nam bardzo daleko.
Dodano: 12 lat temu
Do Michal46:masz wyjątkowo kwaśne usposobienie chyba...
drogi, jak drogi...
kopiujesz coś z netu i wklejasz,po co?
Dodano: 12 lat temu
Do AveCezar: Sam wiesz co dzieje się w koło i na lepiej się nie zanosi :( Z naszymi autkami damy sobie radę niech martwią się Ci co mają nowe bo z tego co widzę to częściej narzekają nią my :):):) Pozdr [[papa]
Dodano: 12 lat temu
Dlaczego w Polsce obowiązują inne standardy w budowie autostrad niż w Niemczech,czemu tyle kasy idzie w pseudoekologię,np.wiadukty dla zwierząt,tego nie ma na zachodzie (bynajmniej od Świecka do Dortmundu,Frankfurtu nad Menem,Kolonii). Skoro orientujesz się to wiesz ile kasy zwrócono do Unii,zabierając ją prywatnym inwestorom np.ze względów politycznych,ale to nie temat na ten portal.Dlaczego każdy kilometr naszej 2-pasmowej autostrady jest dużo droższy niż 3-pasmowa w Niemczech.Ile nowych dróg można by zbudować za 6-7mld.euro które dobrodusznie wydano na pomoc dla zamożniejszych od nas Greków i Włochów.
Dodano: 12 lat temu
Do rekord5: Owszem, wiem...W funduszach strukturalnych (nie chwaląc się) orientuje się dość dobrze, także od razu wiedziałem że to nie jest róża pozbawiona kolców;). Owszem, pierwotne plany były zdecydowanie bardziej ambitne. Jeśli jednak mamy kilkudziiesięcioletnie zaległości w infrastrukturze komunikacyjnej (nie tylko drogowej) to oczekiwanie ich nadrobienia w ciągu 5 czy nawet 10 lat jest po prostu naiwnością.
Dodano: 12 lat temu
Nie jest tak źle...
Dodano: 12 lat temu
Do benny86: A wiesz dlaczego obniżono stawki za przejazd tymi autostradami,nie ze wspaniałomyślności rządzących tylko ze względu na grożbę zwrotu części unijnych dotacji.Gdyby nie grzebano(pod kątem korzyści dla kolesi) przy programie budowy dróg i autostrad który powstał w latach 2006-2007 już byś jeżdził w Bieszczady,a warszawiacy mieliby autostradę na zachód oraz obwodnice północną,południową i wschodnią.
Dodano: 12 lat temu
Do rekord5: Na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA właśnie obniżono stawki do 10gr za kilometr(dla osobówek) co jest moim zdaniem całkiem sensowną stawką, no ale przymusu korzystania nie ma. Wielkim błędem nazwałbym dopuszczenia prywatnego podmiotu do zarządzania i pobierania opłat za autostrady - mam nadzieję że te umowy są zawarte na czas określony...
Co do rozliczeń GDDKiA z wykonawcami sprawa jest bardziej złożona. Syndyk blokował konta bankowo z powodu upadłości jednej ze spółek tworzącej konsorcjum - procedury przewidziane prawem upadłościowym i naprawczym... Prawem które zawiera dość archaiczne rozwiązania, ale to temat-rzeka. A4 ma być w całości gotowa w lutym 2013 roku, mam nadzieję że jadąc za rok na urlop w biesczady zajade nią zdecydowanie dalej niż do Szarowa...
Dodano: 12 lat temu
Do benny86: 3 autostrady,nie dość że najdroższe w Europie to jeszcze na wielu odcinkach kasa wyparowała gdzieś po drodze między GDDKiA a budowniczymi.
Dodano: 12 lat temu
Do Qchar: Oj bardzo długo poczekamy na drogi równe jak stół. Tylko czy wytrzyma zawieszenie naszych autek ;)
Dodano: 12 lat temu
Michal46 jak już wcześniej pisałem drogi mamy jakie mamy. Nie bardzo rozumiem co chcesz wnieść takim wpisem. Każdy wie po czym jeździ. Nasz kochany minister Nowak wie jak porozdzielać pieniądze na drogi( raczej na premie ;-) ).
Dodano: 12 lat temu
Jak widzę takie raporty to chce mi się płakać - nad rzetelnością ich autorów, nie nad stanem dróg...
"Niedostateczne utrzymanie" - typowo propagandowy (przepraszam-PRowy slogan)można w tym ująć wszystko wedle swoich poglądów, opinii i chęci
"Nieznaczna poprawa ogólnego stanu dróg". Czyli długość odcinków w złym stanie technicznym zmniejszyło się o około 35% i autor nazywa to "nieznaczną poprawą". Gratuluję;)
Drogi krajowe "przenoszą" 60% ruchu? Fajnie, ale czy,ż nie po to sie buduje wspomniane autostrady i ekspresówki, zeby ten stan zmienić?
Wydatki owszem, spadły. Trzeba jednak pamiętać że 3 autostrady które będziemy mieć są na ukończeniu w perspektywie kilkunastu miesięcy, a to one pochłaniały znaczną część budżetu. Kryzys również nie jest bez znaczenia, wpływy do budżetu zmalały przy rosnących wydatkach.
Dodano: 12 lat temu
Do Michal46: Skoro jest Ci tak źle, to wstaw auto do garażu i zacznij spacerować
Dodano: 12 lat temu
[popcorn]
Dodano: 12 lat temu
Do roki1: Bardziej boli że drogi będą się pogarszać bo zajęto się budową nowych dróg zapominając o utrzymaniu starych. Prawie połowa dróg krajowych w złym stanie to chyba nie jest powód do dumy.
Dodano: 12 lat temu
Oj nudzisz chłopie, nudzisz i w dodatku marudzisz
Dodano: 12 lat temu
Nie jest aż tak źle ale na dobrze jeszcze nam przyjdzie długo poczekać :(:(:(:(
Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez niki129
Z racji tego że od ponad roku mieszkam pod lasem, od samego początku chodziło mi po głowie jakieś uterenowione auto. Padło na Daihatsu Terios-a, za tym modelem auta przemawiały małe wymiary ...
5 komentarzy
Dodano: 3 dni temu, przez niki129
Kiedyś zawsze przychodzi ten czas. Audi zostało wystawione na sprzedaż. Było z nami od 2018 roku. fajne, wbrew pozorom proste auto. Myślę że nowy właściciel będzie zadowolony. ...
3 komentarze
Dodano: 5 dni temu, przez CeZaR83
Przyszły dziś do mnie fotki z zabezpieczenia... Proces zabezpieczenia podwozia wraz z profilami zamkniętymi, oparty o produkty szwajcarskiej firmy WAXOYL Ponad 20 zdjęć, na zdjęciach może sie ...
14 komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl