Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog kierowcy MaArek77
»
Rozwój techniki i technologii – w co warto dzisiaj wyposażyć samochód
Wpis w blogu użytkownika
MaArek77
Dodano: 6 lat temu
Blog odwiedzono 1027 razy
Data wydarzenia: 31.10.2018
Rozwój techniki i technologii – w co warto dzisiaj wyposażyć samochód
Kategoria: obserwacja
I nie chodzi mi o nowe źródła napędu gdyż kończą się złoża ropy naftowej.
Samochody zaczynają być traktowane jak gadżety, jak modne przedmioty ułatwiające życie. W zatłoczonych aglomeracjach gdzie trudno o miejsce do parkowania.
Z chęci zysku zmieniła się także trwałość aut, nikt nie oczekuje że wytrzymają w miarę bezawaryjnie 400 czy 600 tys. km przebiegu czy 15 lat. W rozwiniętych społeczeństwach Europejskich auta zmienia się częściej bo technologia i moda są obecnie szybsze niż 20 lat temu.
Dla osób dla których auto musi być tylko ładne i przemieścić nas z punktu A do B to zła wiadomość, dla nich elektryczne szyby to zbędny gadżet a nawigacje maja przecież w smartfonie. Dzięki takim osobom na pewno technologia i użyteczność aut byłaby dzisiaj w innym miejscu niż jest.
A co zmieniło się w ostatnich zaledwie kilku latach? Przede wszystkim systemy wspomagające jazdę i chroniące nas przed możliwym wypadkiem. I nie mam na myśli ESP, które jest systemem bardzo starym.
Wielu powie ze bez sensu przepłacać i im więcej elektroniki, tym bardziej może się to zepsuć, a podniesie cenę auta nawet o 30%. Ale ja wiem że trzeba iść z czasem, z postępem i z osiągnięciami. To co dzisiaj jest nowością za 5 lat będzie już standardem i codziennością.
Gdyby tak myśleć że po co to, że ja nie mam i inni tez nie mają to auta dzisiaj byłyby jak „cep” czyli na poziomie czegoś z roku 1985-go. Zatem co kupując auto dzisiaj zamówiłbym do swojej konfiguracji na pewno? Nazewnictwo i przykłady z koncernu volkswagen, jednak większość firm oferuje podobne systemy nazywając je nieco inaczej:
- Aktywny tempomat ACC (zawiera w sobie Front Assist), Sam przyspieszy i zahamuje. Utrzyma bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu i pomoże podczas jazdy w korku: aktywny tempomat (ACC) to jeden z najlepszych asystentów kierowcy. Najlepiej działa z automatyczną skrzynia biegów, gdyż auto samo zmienia bieg na niższy i w sytuacji awaryjnej może zatrzymać auto czyli wyhamować do zera co w wypadku manualnej skrzyni spowoduje zaduszenie silnika.
Używam ten system z manualną skrzynia i świetnie spisuje się na autostradzie, gdy podjeżdżam do auta jadącego zbyt wolno mój samochód wyhamowuje, nie musze wciskać pedału bo rozłączyłbym tempomat, gdy zjadę na wolny pas auto samo przyspiesza do zadanej prędkości o ile jest wolna droga przed nim
- Front Assist - w samochodach koncernu Volkswagen system aktywnego monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Czujnik radarowy monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu i ostrzega wizualnie i dźwiękowo kierowcę gdy odległość jest zbyt mała. W niebezpiecznych sytuacjach system ten wysyła krótki impuls hamowania, który ma na celu zwrócenie uwagi kierowcy na konieczność zmniejszenia prędkości lub hamowania awaryjnego. System ten wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby osiągnąć maksymalna skuteczność ewentualnego hamowania awaryjnego.
- czujnik martwego pola – Blind spot/Blind Assist - Wykorzystująca radar funkcja wspomagania kierowcy pomaga dostrzec pojazd w tzw. martwej strefie widoczności, tzn. tam, gdzie lusterka zewnętrzne i boczne szyby nie zapewniają pełnej widoczności. Sygnalizuje to lampka ostrzegawczą w lusterku wstecznym aby nie zmieniać pasa gdyż dojdzie do kolizji. Rzecz nieoceniona, może przydać się raz w życiu i uchronić nasze auto przed wypadkiem a nas kto wie czy nie przed utratą zdrowia i życia.
- od roku 2014 Blind Spot to również system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego. Gdy cofamy a obok stoi wysoki Bus możemy nie zauważyć że w ruchu poprzecznym zbliża się pojazd w który możemy uderzyć gdybyśmy wyjechali prosto z miejsca parkingowego. Proste i genialne.
- Area View czyli system kamer 360 stopni. Same czujniki parkowania wystarcza. Kamera cofania również. Ale przednia kamera szerokokątna pokaże nam co znajduje się przed autem gdy wyjeżdżamy z miejsca o braku widoczności (zza żywopłotu, gdy zasłania nas mur itp.) Do tego widok górny z kamery 360 pomoże zaparkować nam idealnie równolegle a widok boczny uchroni nas przed otarciem drogich alufelg o krawężnik. Rzecz nieoceniona kto zna zrozumie, dla innych gadżet. Owszem wiele lat jeździłem bez tego i nigdy nie uderzyłem, nie odarłem felgi ale dlaczego sobie nie pomóc skoro technika pozwala
- Instalacja telefoniczna (wersja Business) - bezprzewodowe połączenie Bluetooth - zdalny dostęp do danych na karcie SIM), bezprzewodowe odtwarzanie muzyki (poprzez A2DP), wyświetlanie, pisanie i wysyłanie wiadomości SMS poprzez klawiaturę na ekranie radia/nawigacji (poprzez MAP), wbudowany moduł GSM obsługujący standard LTE z podłączeniem do anteny zewnętrznej, funkcja routera WiFi, gniazdo 230 V w konsoli środkowej z tyłu
Częściowo posiadam i chyba tłumaczyć nikomu nie trzeba że odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych w czasie jazdy trzymając telefon w ręce jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa i podlega mandatowi karnemu od 300 zł wzwyż
Jest jeszcze wiele innych funkcji i udogodnień które mnie nie zainteresowały lub uważam za zbędne lub wręcz niebezpieczne:
- Keyless Go - dostęp bezkluczykowy – dla leniwych i głupich bo takie auto można ukraść w 5 sekund. Domu tez nie otwieram machając ręką a auto to ja zamykam i otwieram pilotem i ja decyduje czy to się stało czy nie i wtedy mam pewność a nie że odchodzę i auto niby się zamknie
- System Lane Assist - asystent utrzymywania pasa ruchu oraz System Side Assist Plus - asystent zmiany pasa ruchu, no po alkoholu nie jeżdżę i gdybym zasnął to może pomogłoby to uniknąć śmierci ale gdy nie ma wyraźnie zaznaczonych linii na drodze systemy te niezbyt sprawnie działają
- Emergency Assist (rozpoznawanie zmęczenia kierowcy i automatycznego zatrzymania awaryjnego pojazdu), ekstremum. Jeśli ktoś jest nieodpowiedzialny i tak zginie w aucie
- Sign Assist, czyli system odpowiedzialny za rozpoznawanie znaków drogowych. No cóz, w Polsce co 30 metrów jest jakiś znak, owszem mogę nie zauważyć ale to już lekka przesada.
Rzecz mało istotna dla bezpieczeństwa, każdy z nas czasami przekracza prędkość dozwoloną o te 10 czy 20 km/h, lepiej aby auto nie jechało tyle ile można bo jazda stałby się zupełnie nudna
- wszelkie usługi mobilne, w Volkswagenie to Car-net, dostępny gdy zapłacimy roczny abonament w wysokości ok 400 zł. App-Connect to trzy innowacyjne technologie, które pozwalają na wyświetlanie aplikacji ze smartfona na wyświetlaczu systemu Infotainment: znana już aplikacja „MirrorLink”, nowa funkcja Apple „CarPlay” oraz Google „Android Auto”. Volkswagen jako pierwszy producent oferuje jednocześnie trzy interfejsy do podłączenia smartfona.
Auto to nie komputer czy tablet. Jedyne informacje przydatne online to te mówiące o korkach w czasie rzeczywistym oraz Google Street viev pozwalający zobaczyć cel podróży w widoku realnym (jak wygląda rzeczywiście budynek a nie tylko na mapie)
- wszelkie systemy jazdy autonomicznej to bezsens - nie ufam im, w kocu to ja jadę czy jestem niepotrzebny? Owszem Aktywny tempomat to jazda półautonomiczna ale ja trzymam kierownice, obserwuje drogę i uruchamiam kierunkowskazy zmieniając pas ruchu. auto tylko dostosowuje prędkość i odległość. Genialne
Kupując następne auto zamierzam wszystko to posiadać bowiem dla mnie samochód to nie tylko ładny kawałek blachy, 4 koła i niezawodność, to cudowny przedmiot, dający satysfakcje i komfort a jeśli zapłacę odpowiednie pieniądze to dopieści mnie powyższymi technologiami . Bo bez tego jazda nie różniłaby się od tej sprzed 20 czy 40 lat.
Ostatnia aktualizacja: 31.10.2018 19:57:22
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 18 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 27 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
- poprawiajace bezpieczenstwo bierne: te powinny byc obowiazkowe i nie opcjonalne (dodatkowe poduszki za doplata? - tak ciagle to jest nadstanard)
- poprawiajace komfort: bezkluczykowy dostep, kiedys zwykly tempomat, elektryczne szyby (z tego co wiem modul automatyczny na pierwszy montaz jest tanszy niz korbotronik a nimo to czasem spotyka sie jeszcze korbotroniki i trzeba doplacac za elektryczny...), automatyczna klimatyzacja (czym rozni sie od manualnej? jednym czy dwoma czujnikami i przekaznikami oraz sprzezeniem zwrotnym...)
- poprawiajace bezpieczenstwo dzieki wspomaganiu decyzji kierowcy: wszystkie rozpoznawania znakow, aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, dziwie sie ze jeszcze trzeba za to doplacac, moduly obslugujace te funkcje sa serio kompaktowe i wielofunkcyjne, pewnie ich cena w sumie to pareset euro, mysle ze rozwoj oprogramowania tych funkcji jest juz zakonczony.
- in-car entertainment/rozrywka: tutaj najwieksze zdziwienie, bo najbardziej widac jak technologia w automotive odstaje o tej w sprzecie domowym... to co spowalnia tutaj postep to ciagle staranie sie uzywac tych samych magistral, ktore sa uzywane przez inne systemy (te powyzej)... ciekawe kiedy ktos wpadnie na dedykowana wiazke i tylko i wylacznie do in-car entertainmentu i protokoly zgodne z tym co obecnie jest na topie... albo kolejna rzecz nawigacja za miliardy z platnymi aktualizacjami, system staje sie anachroniczny po 2-3 latach... czemu nie jest to wymiennym w calosci modulem?
Za 10 lat bedzie to powszechne i dopracowane
Też trochę jeżdżę i widać kto ma zwykłe, ksenony czy ledy. Z tego wszystkiego ledy i automatyczne regulowanie chyba jest najlepsze.
opisane systemy sa spoko ale robia z kierowców upośledzonych kierowców, niby fajnie jak Ci aktywny tempomat sam hamuje i przyspiesza ale jak się przyzwyczaisz i raz nie zadziała to troche lipa
Gdybym miał w swoim aucie te wszystkie wynalazki, na przykład aktywny tempomat, trzymanie się pasa ruchu, to pies drapał to chwilowe oślepienie, ale na razie to stwarza zagrożenie na drodze.
Co do systemu ostrzegającego o martwym polu kolega ciekawie argumentuje że w mieście wskaźnik miga na lusterku bez przerwy.
To z jednej strony dobrze bo działa, z drugiej źle bo drażni. Ale musimy się przyzwyczaić, raz na 100 wskazań akurat będziemy wykonywać manewr i uchroni nas to przed kolizją. Zmieniając pas zerkamy w lusterko odruchowo.
Co do systemów dostępnych w Sportsvanie jak ojciec zamawiał konfiguracje to powyższe ostrzeganie o pojeździe w martwym polu było dostępne tylko z line assist i rozpoznawaniem znaków za jedyne 4700 lub 550 zł dlatego ojciec spasował bo reszta systemów uznał za zbędną.
Co do Peugeota, dla mnie stylistyka ala XXVI wiek jest straszna, sam i-cockpit też. Cenowo peugeot kreuje sie na premium ale nawet gdy Sportsvan wygląda staro i tradycyjnie to na pewno jest lepszy bo to vw.
Chętnie poznam ten wynalazek z Francji bo może źle wygląda ale w obsłudze jest dobry. Chociaz znam to z Renault i francuskie multimedia na 10000% nie będą lepsze od niemieckich. Jednak u mnie wygląd liczy sie tak samo jak łatwość obsługi.
Zgadzam sie ze zbyt małym wskaźnikiem nieodebranego połączenia a pisanie wiadomości to w ogóle nie wchodzi w gre w aucie, zresztą używam komunikatora whats upp. Ogólnie aplikacje to nieporozumienie w aucie.
Fakt jest to opcja ale zawsze można dokupić i podejrzewam w większości wersji bez wskazania na mocny silnik.
Gdzieś czytałem że u mercedesa testy odstępu i awaryjnego hamowania robi się na specjalnie przygotowanych modelach dmuchanych a w audi system też ma pewna sztywna grupę sylwetek na które system poprawnie zareaguje.
Nawet u Tesli tuż po uruchomieniu Autopilota pojawia się komunikat o konieczności trzymania rąk na kierownicy, bo system potrafi się gubić.
A co do usprawnień w VW to patrząc na te o których napisałeś wybrałem trzy: czujniki parkowania z wizualizacją odległości na ekranie, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy oraz wg. mnie bardzo pomocny,czyli automatyczny hamulec pokolizyjny.
Nie wspominam o automatycznych światłach mijania, zwykłym tempomacie czujniku deszczu bo to raczej już standard jak elektryczne szyby czy lusterka.
Nie chciałem dopłacać do systemu line assist, rozpoznawania znaków ani do systemu martwego pola. Dwa pierwsze w ogóle nie wzbudziły mojego zainteresowania a czujnik martwego pola w ruchu miejskim włącza się praktycznie cały czas i przez to zaczynamy go ignorować.
A i jeszcze uwaga co do obsługi telefonu czy pisania SMS w VW. Import książki do pamięci radia a przede wszystkim 4 numery szybkiego dostępu każdy wielkości 3X3 cm na ekranie to super sprawa ale np. informacja o nadchodzącym połączeniu i znacznik zielonej czy czerwonej słuchawki wielkości 1X1,5cm czyli stosunkowo małe zmuszają do bardzo dokładnego kliknięcia.
Pisanie sms też wcale nie jest takie nieabsorbujące nawet w sportsvanie gdzie ekran jest dosyć wysoko umieszczony bo wymaga jednak przeniesienia wzroku z drogi na ekran.
Kiedyś tez pisałem o tym, że mamy kierownicę wielofunkcyjną jak VW zapomniał o implementacji na niej klawiszy zmiany katalogu na płycie, pamięci USB czy karcie SD. Jest głośność, kolejny-poprzedni utwór, zmiana źródła a katalogu nie ma.
W megane z roku 2001, w altei z 2008 to było w VW z 2016 roku nie ma trzeba wcelować w obszar wielkości poniżej 1X1 cm na ekranie a potem wybrać wg. czego chcemy szukać i dopiero wtedy mamy dostęp do listy katalogów. Niby drobiazg a bardzo irytuje.
Fakt, że roku 2016 w porównaniu do konkurencji system Infotainment VW wyglądał nieźle ale ma swoje słabe strony i niedociągnięcia.
Jako, że też lubię sobie popatrzeć na nowości a i powoli myślę o zmianie samochodu to wg. mnie obecnie bardzo duży postęp w kokpitach zrobił peugeot (i-kokpit) umieszczając duży konfigurowalny ekran zegarów powyżej kierownicy i osobny duży ekran na środku a bardzo dobrą obsługą androida czy sytemu IOS.
Mam taki samochód u sąsiada za płotem i jak chwilę pojeździłem to niestety VW już lekko archaicznie wygląda. Trzeba w peugocie chwilę przyzwyczajenia do zegarów ponad kierownicą ale potem już jest rewelacja praktycznie widzimy cały czas liczniki czy nawigację patrząc na drogę nawet nie musimy "zerkać" w dół. No i ikony na ekranie środkowym są po prostu duże wtedy gdy cos trzeba wybrać albo potwierdzić.
Dla Ciebie te światła to może wygoda, ale dla tych z przeciwka nie za bardzo - wiem od razu w którym aucie z przeciwka jest taki wynalazek - zanim zostaną zmienione zawsze dostaję po oczach, szczególnie na zakrętach.
Naprodukowalem sie i dobrze ze warto bylo 😁
To raczej oczywiste ze kolega w tak drogim i nowoczesnym aucie klasy wyższej ma wszystko w wyposazeniu co opisalem.
Automatyczne parkowanie nawet gdyby bylo tansze nie polecam, dzisla roznie. Czujniki i kamery to juz i tak zbyt wiele aby sprawnie i odpowiednio zaparkowac.
Swiatła drogowe automatyczne Dynamic Light Assist tez mam. I moze nie chodzi o to ze nie trzeba stale klikac manetką ale o to ze one zmieniaja strumien i kąt wiązki swietlnej i tak oswietlaja lepiej gdyby całkowicie je wyłaczyc. A przy tym nie oslepiaja jadacych z naprzeciwka.
Kolega pewnie ma kamere boczną w miescu czujnika od parktronika. Piekna sprawa, wystarczy wychylic sie zza muru 50 cm i wszystko widzimy na ekranie.
Koncern vw tego chyba nie stosuje, tylko przednią kamerę szerokokatna