Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy RR_66 » Światła LED do jazdy dziennej, jak nas naciągają







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika RR_66
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 31755 razy
Data wydarzenia: 14.06.2011
Światła LED do jazdy dziennej, jak nas naciągają
Kategoria: inne
Od pewnego czasu zastanawiam się nad ICH zamontowaniem. Bo po co jeździć z odpaloną "elektrownią" skoro można tego uniknąć.
Zacząłem szukać w necie jakie są ceny a są RÓŻNISTE od 98 zeta do ponad 250 zeta, jaki wygląd, jak montowane i jakie te cudeńka mają "papiery", aby uniknąć "zaboru" przez światłego "miśka" dowodu rejestracyjnego.
No i co się okazało ? Może nie jestem pierwszy w tych odkryciach ale ku potomności dla innych a stojących PRZED tym dylematem:

Które z nich kupić i na co zwrócić uwagę ?

Na allegro lub w sklepach internetowych można znaleźć albo:

1. z homologacją - tu mamy problem z głowy ( TEORETYCZNIE )
2. bez homologacji - tu bierzemy "wszystko na klatę"
3. NO NAME - najciekawsze, które "mają" tajemnicze oznaczenia (nikt nie wie CO mają znaczyć) a sprzedawca dał by się pokroić że SĄ DOPUSZCZONE (prawdopodobnie w Nowej Zelandii lub na Filipinach).

przykłady oznaczeń:
- E-mark E4 E11 RL - komplet 2szt. LEGALNE
- E-mark E4 E11 RL - komplet 2szt. LEGALNE
- DRL 820 RL, E4, automat - MOC KOMPLETU 5W
- DRL 507 HP RL, E4, automat 12/24V - MOC KOMPLETU 11W
- DRL 824 RL, E4, automat - MOC KOMPLETU 5W



Na jednej ze stron znalazłem COŚ co może nam pomóc w odpowiednim podjęciu decyzji i SPRAWDZENIU PRZED ZAKUPEM - co tak właściwie KUPUJEMY.

Uwadze polecam pkt 10


1. Co to jest homologacja?
Jest to certyfikat zgodności produktu z normami obowiązującymi w danym kraju przyznawany przez instytucje do tego upoważnione. Numer homologacji jaki posiada dany wyrób można odczytać po prawej stronie szyby reflektora.

2. Jak rozumieć symbole podane w homologacji?
- PATRZ RYSUNEK -

Ad 1 - oznaczenie rodzaju światła na jakie jest nadana homologacja. Wyjaśnienie skrótów:
C - asymetryczne światła mijania wyposażone w żarówki konwencjonalne
R - przednie światła drogowe wyposażone w żarówki konwencjonalne
HC - asymetryczne światła mijania wyposażone w żarówki halogenowe
HR - przednie światła drogowe wyposażone w żarówki halogenowe
L - oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej
1, 1a, 1b, 2a, 2b, 3, 4, 5, 6, 6R, 6L, (D) - światła kierunku jazdy dla samochodów i ich przyczep
A, (D) - przednie światła pozycyjne
R, (D) - tylne światła pozycyjne
S1, S2, S3, (D) - światła hamowania
(D) - oznacza, że homologacja dotyczy pary świateł
B - przednie światła przeciwmgłowe
F - tylne światła przeciwmgłowe dla samochodów i ich przyczep
AR - światła cofania dla samochodów i ich przyczep

RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych

IA, IIIA, IB, IIIB - światła odblaskowe: B - wbudowane w lampy; I - dla pojazdów silnikowych; III - dla przyczep

Mogą wystąpić kombinacje literowe np.: CR, C/R, HCR, HC/R, 1D, 1aD, 1bD, 2aD, 2bD, 3D, 4D, 5D, 6D, 6RD, 6LD, AD, RD, S1D, S2D, S3D.

Ad 2 - jest to liczba cechowania oznaczająca maksymalną światłość reflektora (patrz poniżej pyt.4).

Ad 3 - jest to znak homologacji międzynarodowej składający się z litery "E" i numeru określającego kraj w którym został wydany dany certyfikat.
Wykaz cyfr homologacji i przypisane im państwa
1 - Niemcy
2 - Francja
3 - Włochy
4 - Holandia
5 - Szwecja
6 - Belgia
7 - Węgry
8 - Czechy
9 - Hiszpania
10 - Jugosławia
11 - Wielka Brytania
12 - Austria
13 - Luksemburg
14 - Szwajcaria
15 - (wolna)
16 - Norwegia
17 - Finlandia
18 - Dania
19 - Rumunia
20 - Polska
21 - Portugalia
22 - Rosja
23 - Grecja
24 - Irlandia
25 - Chorwacja
26 - Słowenia
27 - Słowacja
28 - Białoruś
29 - Estonia
30 - (wolna)
31 - Bośnia i Hercegowina
32 - Łotwa
33 - (wolna)
34 - Bułgaria
35 - (wolne)
36 - Litwa
37 - Turcja
38 - (wolna)
39 - Azerbejdżan
40 - Macedonia
41 - (wolna)
42 – the European Community (Approvals are granted by its Member States using their respective
ECE symbol)
43 - Japonia
44 - (wolna)
45 - Australia
46 - Ukraina
47 - Południowa Afryka
48 - Nowa Zelandia

Ad 4 - indywidualny numer homologacji na dany produkt.
3. Co to jest klasa szczelności IP?
Klasa szczelności IP (International Protection) jest to stopień ochrony zapewnianej przez obudowę przed wnikaniem obcych ciał stałych (pierwsza cyfra) oraz przed wnikaniem wody i szkodliwymi jej skutkami (druga cyfra). Badania szczelności reflektora przeprowadzane są w laboratoriach wyposażonych w specjalne urządzenia pomiarowe.

4. Co to jest liczba cechowania?
Podstawowym parametrem charakteryzującym reflektor drogowy jest światłość maksymalna, odpowiedzialna za zasięg reflektora. O wartości światłości maksymalnej mówi liczba cechowania reflektora drogowego (w przybliżeniu, jeżeli pomnożymy liczbę cechowania przez 3 to dostaniemy światłość maksymalną wyrażoną w tysiącach kandeli). W większości reflektorów liczbę cechowania można znaleźć obok numeru homologacji.

5. Jaka jest maksymalna dozwolona liczba cechowania?
Niestety nie możemy stosować dowolnie silnych reflektorów. Po pierwsze producentom nie wolno produkować reflektorów o większej liczbie cechowania niż 50 (150000cd), a po drugie maksymalna światłość emitowana przez wszystkie jednocześnie zapalone reflektory drogowe naszego samochodu nie może przekraczać 225000cd (sumaryczna liczba cechowania 75). Reflektorów o łącznej światłości przekraczającej 225000cd wolno jednak używać na zamkniętych odcinkach drogi (np. rajdy) jak również poza drogami publicznymi.

6. Co zrobić z reflektorami które przyczyniają się do przekroczenia maksymalnej światłości?
W trakcie poruszania się po drogach publicznych na dodatkowe reflektory powodujące przekroczenie maksymalnej dozwolonej światłości należy założyć dekle ochronne (dostępne w naszej ofercie).

10.
Czym sie różnią światła mijania od świateł dziennych?
Kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej w czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania. Lampy jazdy dziennej nie dają światła potrzebnego do oświetlenia drogi w nocy, jakie dają światła mijania.

Używanie świateł do jazdy dziennej ze względu na mały pobór prądu przyczynia się do spadku zużycia paliwa jak również do mniejszego zużycia akumulatora.


11. Czym różnią się światła drogowe od świateł przeciwmgłowych?
Świateł przeciwmgłowych można używać podczas mgły, gdy widoczność spada poniżej 50 m i w trakcie jazdy nocą po krętych drogach. Skonstruowane są one tak, aby światło emitowane nie odbijało się od mgły. Reflektory przeciwmgłowe mają za zadanie maksymalnie oświetlić to, co znajduje się w najbliższym otoczeniu przedniej części auta, a w szczególności pobocze. Z uwagi na przepisy drogowe oraz na niewielki zasięg w kierunku jazdy reflektory te mogą stanowić jedynie uzupełniające źródło światła. Światła drogowe mogą być stosowane do jazdy w nocy do doświetlenia drogi. Należy używać ich tylko i wyłącznie tak, aby nie oślepiały innych użytkowników drogi. Wiązka światła, którą emitują jest na tyle mocna, że pozwala dojrzeć przeszkodę z odległości nawet 350m!

13. W jakich miejscach na pojeździe można montować halogeny dodatkowe
a) Reflektory przeciwmgłowe:
Powinny być:
- zamontowane z przodu pojazdu, symetrycznie względem jego wzdłużnej płaszczyzny symetrii, nie niżej niż 250mm od jezdni i nie wyżej niż światła mijania, a dla samochodów osobowych (kat. M1) także nie wyżej niż 800mm; odległość każdego z nich od bocznego obrysu pojazdu nie może być większa niż 400mm; podane odległości mierzy się do krawędzi powierzchni świetlnej reflektora
- tak podłączone, aby ich użycie mogło nastąpić niezależnie od włączenia świateł drogowych i świateł mijania
b) Reflektory drogowe:
- powinny być zamontowane z przodu pojazdu w taki sposób, aby ich użycie mogło nastąpić jedynie przy włączonych światłach pozycyjnych
-powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza
-ponadto ich wyłączenie musi samoczynnie następować po przełączeniu świateł drogowych reflektorów głównych na światła mijania

c) Lampy świateł jazdy dziennej:
Powinny być:
-zamontowane z przodu pojazdu symetrycznie do jego wzdłużnej płaszczyzny symetrii, nie niżej niż 250mm i nie wyżej niż 1500mm od jezdni; odległość każdego z nich od bocznego obrysu pojazdu nie może być większa niż 400mm, wzajemna odległość pomiędzy nimi nie może być mniejsza niż 600mm (jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m odległość ta może być zmniejszona do 400mm)
-tak podłączone, aby nie można było ich włączyć, jeżeli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne; ponadto ich wyłączenie musi samoczynnie następować po włączeniu świateł mijania lub drogowych

Szczegółowe warunki, jakie należy spełnić montując światła zewnętrzne pojazdu reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 262) oraz (Dz. U. Nr 58, poz. 515).

Przekręcając kluczyk w stacyjce zapalają się światła do jazdy dziennej. Włączając światła pozycyjne, światła do jazdy dziennej gasną.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, Poz. 639) zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 roku. W autach rejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Dzięki ostatniemu zapisowi użytkownicy pojazdów wyposażonych w światła dzienne działające zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie będą musieli dokonywać przeróbek instalacji elektrycznej.

Mając zamontowane światła do jazdy dziennej nie trzeba mieć włączonych świateł pozycyjnych.

pozdrawiam i szerokości
Dodano: 13 lat temu
Do skygela: Przeczytałem artykuł z linku.
"Do wyprodukowania 110 W energii potrzeba 0,23 litra benzyny na 100 km."
Takie same wyliczenia można zastosować do Fiata CC o pojemności 0,7l i Porsche Cayenne z silnikiem 4,8l ?

Może i to jest oszczędność, a z drugiej strony to ile zarobimy jeżeli np. 200 zł zainwestujemy w obligacje czy inne papiery wartościowe zamiast świateł dziennych ?
Dodano: 13 lat temu
Witam
Panowie OSOBIŚCIE nie chodziło mi o OSZCZĘDNOŚCI - ot po prostu żarówka 21W a "lampa" 5W to jest różnica w poborze - poza tym do mnie przemawia jeden argument (co nie znaczy że JESTEM zwolennikiem LEDÓW)
- podczas jazdy mam zapalone TYLKO to ustojstwo
- obecnie świci mi - nam - "wszystko" i ŻYWOTNOŚĆ naszych żarówek - postojowe, drogowe i tył - skraca się ...
OT i to jest oszczędność ;)

pozdrawiam i szerokości
Dodano: 13 lat temu
Do skygela: szanowny kolega, troll nie podaje żadnych argumentów. A ja ci podaję dane - prąd, jaki pobierają żarówki do jazdy dziennej 21W to ok. 3-4A. Dobre żarówki ledowe pobierają prąd 1,5-2A. GDZIE TA OSZCZĘDNOŚĆ? Ja nie wierzę w jakieś testy, wierzę w to, co sam pomierzę i zobaczę.

Pomijając już fakt, że białych ledów w ciągu dnia prawie nie widać.

W dodatku, nadal nie wziąłeś kalkulatora i nie policzyłeś, po ilu tysiącach kilometrów zwróci się inwestycja 200zł w lampy!

Ja policzyłem i zamontowałem i kupiłem takie, żeby ta inwestycja miała MINIMALNY ekonomiczny sens!
Dodano: 13 lat temu
Do grzegorzatut: Hahahahaha. Podpinasz do akumulatora (w takim sensie). Czyli nie podpinasz w jakieś istniejące kable. O to mi chodziło.
Dodano: 13 lat temu
1. "kopiuj wklej" - nie napisałem, że to MOJE WYPOCINY ale że znalazłem w necie
2. nie wiem JAK to wpływa na ZUŻYCIE paliwa ale może tak jest, opisali to inni a SKORO wsadzają teraz LEDY do NOWYCH aut - widać COŚ w tym JEST
3. sami dobrze wiecie ILE jest TYCH "choinek" do kupienia i rozróżniamy je albo PO CENIE albo wg Producenta - a odnośnie OZNACZEŃ no to nie wiem MOŻE się znacie na tym bo ja aż takiej wiedzy nie mam
4. w ramach ESTETYKI - nie polemizuję KAŻDY ma swoje zdanie i o gustach się wg mnie nie dyskutuje
5. związek tytułu z treścią - chodzi o naciąganie - WSZĘDZIE można kupić "światła do jazdy dziennej" ale NIE każde mają dopuszczenie i TU masz kolego oznaczenia DOPUSZCZENIA do użytku.

w dużym skrócie - szerokości i pozdrawiam
Dodano: 13 lat temu
Do And1WT: o bosze ;) co masz drugi alternator, drugi akumulator, czy jak ;) he he he he
Dodano: 13 lat temu
coś o spalaniu: http://dojazdydziennej.com.pl/p31_Korzysci
http://regiomoto.pl/portal/eksploatacja/swiatla-do-jazdy-dziennej-halogeny-led-czy-ksenony-poradnik
ale to i tak mamlecza nie przekona
Dodano: 13 lat temu
Do grzegorzatut: Swiateł dziennych nie wpina się w istniejącą instalację tylko mają oddzielny obieg...
Dodano: 13 lat temu
Kurna sami doktorzy nauk wszelakich tu są.
Dla mnie możecie nawet z latarnią morską na dachu jeździć. Ja widzę plusy świateł dziennych.

Trol netowy :) tak jest
Dodano: 13 lat temu
konkretnie na temat. dobry wpis. Odnosnie pkt 10 jestem ciekaw jego rozwiniecia tj. o jakiej oszczednosci ilości zuzytego paliwa i akumulatora mowimy... Jezeli to wartosc powiedzmy 0,10l na 100 km to ja w dalszym ciagu bede tkwil przy swoim przekonaniu ze takie dokladane swiatelka to wizualna kicha i uszczerbek dla wizerunku auta to oczywiscie moja opinia i kazdy decyzje podejmuje indwywidualnie. Pozdro
Dodano: 13 lat temu
Szacunek za wpis [up] bardzo ciekawy i przydatny :) Pozdro
Dodano: 13 lat temu
Dzięki za tę pożyteczną "garść" informacji!
Dodano: 13 lat temu
Do mamlecz: myślę że cokolwiek byłoby podane, testowane zawsze podważysz czepiając się szczegółów na które inni też nie zwracają uwagi.
Osobiście uważam że jesteś trolem netowym.
Ale wrzucę coś w temacie.
Dodano: 13 lat temu
Do grzegorzatut: no dużo różnych spraw do wyjaśnienia (które w necie dawno opisane są), plusów z założenia ledów też. Choćby najważniejsze- kąt świecenia świateł mijania, a dziennych. Mijania dają wiązkę w dół na ulicę, w słoneczny dzień bywa że bardziej widać odbite słońce od maski niż lampy, których nie dojrzysz od razu, a dzienne ledy dają szeroką wiązkę do przodu i zawsze takie światła widać. Ile prądu i benzyny zaoszczędzimy? Nie wiem, zaraz poszukam w goglarce.
Druga sprawa to poprawność założenia ledów, często zdarza się że wraz z krzywizną zderzaków lampy świecą na boki zamiast do przodu, i to jest o "d*pę rozczaś" takie zakładanie.
Generalnie zauważyłem że te o przekroju okrągłym lepiej świecą niż płaskie.
Dodano: 13 lat temu
Do And1WT: Tylko, gdzie to ECO, skoro lampa kosztuje 200zł? Chyba, że chodzi tylko o ekologię, nie o ekonomię. Wtedy (może) jakaś różnica jest.
Dodano: 13 lat temu
Do skygela: Więcej w tym wpisie dziur niż całości. A co z ceramizerami? Doczytałeś już, jak wiarygodne testy zostały przeprowadzone? W zasadzie - jak niewiarygodne? Bo nie odpowiedziałeś pod tematem :P
Dodano: 13 lat temu
Do skygela: ja osobiście podzielam zdanie mamlecza, możesz to nazwać szukaniem dziury w całym ;) lecz ja to nazywam stawiniem pytań :) i szukaniem sensu.
Dodano: 13 lat temu
Wpis jak najbardziej przydatny, tylko do mojej Toyki nie pasuja nijak ledy... Nie ta epoka...
Dodano: 13 lat temu
mamlecz jak zwykle krytyczny i szukający dziury w całym
Dodano: 13 lat temu
... no dobra ale komu te światła są tak naprawdę potrzebne? Oczywiście pomijając producentów i sprzedawców. Bo im Wasza kasa zawsze się przyda ;)
Jeżeli ktoś z Was pokusi się o odpowiedź na moje pytanie i zechce napisać coś w stylu, że zmniejszy się zużycie paliwa, czy zwiększy się żywotność akumulatora, to poproszę o napisanie: o ile konkretnie ;) ?
Powiem tak; jeśli w nowych autach takie światła są fabrycznie zainstalowane to gitara, ale po kiego diabła przyklejać te dodatkowe lampki choinkowe do wszystkich aut. Często widzę taką kaszanę na zderzakach i innych mniej lub bardziej udanych lokalizacjach z przodu auta, że łapy opadają. Zastanawiam się wtedy także jak to wygląda pod względem solidności jeżeli chodzi o poprawność wpięcia się do fabrycznej instalacji elektrycznej auta, oraz tego jak wygląda włącznik/wyłącznik i gdzie jest zamontowany wewnątrz.
Ludzie więcej rozsądku ! Po co doktoryzować się ze świateł dziennych do samodzielnego montażu, skoro można je spokojnie ol... tzn. zignorować.
Szerokości.
Dodano: 13 lat temu
Do mamlecz: Taki sam jak obowiązkowe ich montowanie w nowych samochodach. Eco Panie mamlecz, Eco :-)
Dodano: 13 lat temu
Do bebe_b4: A pewnie tym że więcej niż 60% kierowców nie wie co to są światła dzienne, a połowa z tych co nie wie nie widzi pomiędzy nimi różnicy :-)
Dodano: 13 lat temu
Dobra, ale jaki jest sens montowania dziennych za 200+ zł?

I czemu akurat LEDy, skoro do większości samochodów pasują jak piąte koło u wozu?
Dodano: 13 lat temu
Bardzo ładne "kopiuj - wklej" :) , ale nie bardzo rozumiem, jaki jest związek tytułu z treścią wpisu, i czemu akurat punkt 10 miałby zasługiwać na szczególną uwagę.
Dodano: 13 lat temu
Ten wpis powinny przeczytać osoby nie mające pojęcia o działaniu tych świateł.
Ile razy to ja już usłyszałem żeby włączyć światła w momencie działania moich dziennych. Debilizm

Co do modelu dziennych to ja szczerze polecam Philipsa. Cena ta wyższa bo ok 250 zł, ale po pierwsze homologowane, po drugie łatwe w montażu i po trzecie ładne :-)

Gratki za profi wpis. Chociaż i tak większość osób powie że za długi :-)
Najnowsze blogi
Dodano: 9 dni temu, przez
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie. https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8 komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl