Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog auta Mercedes W123 Gandalf » Świece żarowe - wymiana - samodzielna :)







Prześlij sugestię
Wpis w blogu auta Mercedes W123
  • przebieg 326 232 km
  • rocznik 1981
  • kupione używane w 2010
  • silnik 2.4 D
Dodano: 14 lat temu
Blog odwiedzono 9024 razy
Data wydarzenia: 29.10.2010
Świece żarowe - wymiana - samodzielna :)
Kategoria: serwis
Pomimo przekonania o tym, że auto pali wręcz podręcznikowo - ostatnio przy lekkim ochłodzeniu temperatury zewnętrznej zauważyłem mały problem. Podczas pierwszego odpalania zazwyczaj rano - silnik zaskakiwał jednak nie na wszystkie cylindry. Chodził raczej twardo i dość głośno klekotał. Sytuacja zmieniała się praktycznie po ok minucie, gdzie pracowały już wszystkie cylindry. Twarda praca znikała po ok. 5 min najprawdopodobniej gdy silnik trochę się nagrzał.

Sprawa dość oczywista - świece żarowe. Postanowiłem się tym zająć, aby mieć już Mecenasa przygotowanego do zimy na wzorowo ;)

Punkt 1 - Jakie świece???

Oryginalnie były Boscha z pręcikiem (szybkie grzanie każda świeca osobno), a nie jak w starszych modelach z tzw. agrafką (grzanie szeregowe - po kolei). Wiadomo, że technika zmienia się jak w dość szybkim tempie, ale ilu doradców - tyle odpowiedzi i proponowanych modeli świec. Programy w jakie są wyposażone hurtownie oraz sklepy mają dość rozbieżne dane. Na hasło " Mercedes-Benz 240D 72KM 1981 silnik OM 616.912" - dostawałem małe świece o gwincie 12... Z racji tego, że patrzyłem na stare to oczywiście musiałem tłumaczyć o jakie mi chodzi. Gwint 18' klucz 21 itd. Po odwiedzinach w kilku hurtowniach w końcu dostałem.
Opinie były różne i wybór raczej mały. Boscha nie było bo skończyli produkować w 1999 roku ten model. Były jeszcze Beru, Febi oraz nasza kielecka Iskra. Zróżnicowanie cenowe odpowiednio 40, 29, 19 zł.
Zdecydowałem się na Beru. Komplet 160zł.

Punkt 2 - Informacje jak wymienić?

W zasadzie w tym modelu Mercedesa nie jest to jakaś szczególna filozofia. Ogólnie dostęp relatywnie dobry i wszystko bardzo prosto podłączone. Niemniej jednak zasięgnąłem informacji w książce serwisowej oraz na forach internetowych. Pierwsze co się rzuciło w oczy to mnóstwo ostrzeżeń o urwanych lub ukręconych świecach. Opisy jakie konsekwencje niesie to za sobą itd. Przyznam, że się zastanowiłem nad opcją warsztatową... ale po namyśle zdecydowałem, że zrobię to samemu.

Punkt 3 - Wymiana

Około godziny 16 zebrałem się i przygotowałem narzędzia i preparaty - klucze płaskie 8 i 21, nasadowe 8 i 21, WD40... Rozgrzałem silnik do ok 40st. W tych warunkach aluminium nieco się rozszerza to powinno ułatwić wykręcenie świec. Otworzyłem maskę tak jak tylko w Mercedesie jest możliwe - 90 stopni. Popryskałem WD40. Zabrałem się do odkręcenia przewodów elektrycznych małą płaską 8. Trochę się nagimnastykowałem bo czasami nakrętki kręciły się razem z trzonkiem! Po krótkim czasie dałem radę i uwolniłem świece od przewodów.
Jeszcze jedno pryśnięcie WD40 i z wyczuciem zabrałem się za wykręcanie świec płaskim kluczem 21. Pierwsza licząc od strony kabiny poszła bez problemu. Druga i trzecia podobnie. Najgorszy dostęp miałem do czwartej, ale też się udało.

Punkt 4 - Montaż nowych świec

Nowe świece kolejno delikatnie wkręciłem, następnie kluczem z wyczuciem dociągnąłem. Przewód napięcia zaizolowałem taśmą (miałem tylko czerwoną :), zakręciłem nakrętki i gotowe.

Punkt 5 - Próba

Kluczyk, grzanie (ok. 3-4 sekund) i... jak być powinno od pół obrotu wszystkie cztery cylindry pięknie zaczęły działanie. Może to moje subiektywne odczucie, ale tak jakby silnik pracował bardziej miękko i równo.

Najważniejszy test będzie jutro rano. Wtedy będzie wiadomo czy diagnoza wymiany świec była odpowiednia. Jeśli nie to będę szukał dalej. Wiem jednak, że zimą w samochodach z silnikiem diesla - świece i dobry akumulator to bardzo ważna kwestia. Tak więc można powiedzieć, że jestem przygotowany na walkę z mrozem ;)

Ponadto zachęcam wszystkich do samodzielnych małych akcji serwisowych. Daje to mnóstwo satysfakcji i pozwala na poznanie swoich maszyn.

Dodano: 4 lata temu
Do MarcinGP:
Dodano: 4 lata temu
Do mucko1: Wiem ;-)
Dodano: 4 lata temu
Do MarcinGP:
Wariat, to drugie ja.
Dodano: 4 lata temu
Do mucko1: Wariat [smiech2]
Dodano: 4 lata temu
O!!! [puchar] dla dziadka.
Dodano: 11 lat temu
Witam. Czy to duża (np w konstrukcji samy swiec czy mam takie same jak twoje?) różnica czy grzane świece są grzane każda po kolei bo wnioskuje ze ja tak mam bo mam taką spirale?
Dodano: 14 lat temu
Przepraszam, musiało mi umknąć ! Pozdro i dbaj o bekę :)
Dodano: 14 lat temu
Do devcio: Jak napisałem: "Oryginalnie były Boscha z pręcikiem (szybkie grzanie każda świeca osobno), a nie jak w starszych modelach z tzw. agrafką (grzanie szeregowe - po kolei"... w moim jest już instalacja szybkiego grzania. Mój model to pierwsza seria produkcja 05.1981 silnik OM616.912 240 D 72KM... szeregowe było w starszych silnikach tj do 08.1980... Dlatego nie widać :)
Dodano: 14 lat temu
Tylko, nie widać tu szeregowego połączenia swiec ....
Dodano: 14 lat temu
zamiast taśmy izolacyjnej trzeba było użyć koszulki termokurczliwej, taśma z czasem od temperatury zacznie się odklejać a termokurczowi to nie przeszkadza :)
pozdro
Dodano: 14 lat temu
Przygotować się trzeba. Pozdrawiam.
Dodano: 14 lat temu
swietna recenzja. pozdrawiam serdecznie.
Dodano: 14 lat temu
Świetna robota i do zimy już jesteś przygotowany:) Gratuluje wyróżnienia i pozdrawiam
Dodano: 14 lat temu
Oszczędności to raczej drugorzędna kwestia... taka wymiana to ok 40 pln... ale zawsze... najważniejsza jest satysfakcja...
Dodano: 14 lat temu
Gratuluje samodzielnej walki Ja w swojej Carinie i Zabie tez staram sie zrobic sam tyle ile sie da. Oczym przewaznie pisze w dziennikach. Masz racje z ta satysfakcja, a jesli dojda oszczednosci, to juz calkiem czlowiek zadowolony pozdrawiam
Dodano: 14 lat temu
Pierwsza klasa! :)
Dodano: 14 lat temu
Wzorowa , bardzo dobra robota. Piękna , przejrzysta fotorelacja. Chętni mogą się nauczyć , od analizy problemu , poprzez przygotowania , zakup elementów , demontaż , montaż i próbę. Ile taka mała akcja serwisowa daje satysfakcji a nawet radości. Pozdrawiam
Dodano: 14 lat temu
Witam . Idzie zima a bez świec ani rusz . Pozdr i niech się spisują dobrze w mroźne poranki :):):)
Dodano: 14 lat temu
Przewalczyłem ten temat kilkukrotnie w golfie i astrze i wiem że dużo od tego zależy. Pozdrawiam
Najnowsze blogi
Dodano: 9 dni temu, przez
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie. https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 16 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8 komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl