Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta BMW Seria 3 E46 330 CiA Cabrio
»
Test paliw, spalanie i koszty
Wpis w blogu auta
BMW Seria 3
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 3575 razy
Data wydarzenia: 10.12.2012
Test paliw, spalanie i koszty
Kategoria: obserwacja
Ostatnio tak byłem ciekaw na jakim paliwie najlepiej jeździc... i najoptymalniej - lałem różne paliwa (w sumie to tylko 3, ale efekt widać):
- Eurosuper 95 - najbardziej 'ekonomiczne' jeśli chodzi o cennik
- V-Power 95 - wzbogacana 95tka która niby ma mieć znaczącć przewagę nad E95
- Verva 98 - 98 oktan, czyli tyle ile zaleca producent, niby wzbogacana tez bardziej niż 95 itd itp
a oto rezultaty:
Eurosuper 95 21,26 l/100km
V-Power 95 20,57 l/100km
Verva 98 20,41 l/100km
Wszystko w podobnych warunkach - na tym samym ogumieniu, po 6-7 tankowań, automat, zima, podobne natężenie ruchu, krótkie odcinki, korki itd itp... no i w aucie wszystko sprawne...
Wychodzi na to że Verva 98 i V-Power 95 są zbliżone w spalaniu do siebie w granicach błędu, 95tka natomiast mocno odstaje od pozostałych dwóch paliw...
Teoretycznie najmniej spala Vervy 98, najwięcej E95, ale ceny paliw są różne... a nas by interesował końcowy rozrachunek
Jeśli chodzi o koszty paliwa (ceny przybliżone bo nie znam dokładnych):
Eurosuper95 5,50 zł/l
VPower 95 6,00 zł/l
Verva 98 5,70 zł/l
co w przeliczeniu na koszt przejechania 100km wynosi
Eurosuper95 117zł/100km
VPower95 123zł/100km
Verva98 116zł/100km
Tak to się prezentuje - z mojego testu wynika że najoptymalniej jest jeździć na 98 z kilku powodów:
- relatywnie najmniejsze spalanie spośród innych paliw
- producent zaleca paliwo 98 oktan
- sredni koszt przejechania najnizszy dla paliwa 98 oktan
Koszt przejechania 100km na Vervie 98 jest prawie identyczny jak koszt na E95, przy czym jesli wezmiemy pod uwage ze czasem roznica cen miedzy 95 a 98 wynosi zaledwie 10 groszy, to znacznie przenosi to szale na strone 98tki - tak wiec raz ze teoretycznie lepsze paliwo, a dwa ze wychodzi taniej


Jeśli chodzi o osiągi, to wymiernie nie widzę różnicy - moje auto dobrze się zbiera niezależnie od lanego paliwa


Najnowsze blogi
Dodano: 3 dni temu, przez FranzMaurer
Marzec garncował, kwiecień do tej pory przeplatał ;) Dość powiedzieć, że jeszcze w czwartek (10/04) wracałem z Krosna przy opadzie śniegu i -1. Dzień później na tym samym kierunku deszcz i ...
26
komentarzy
Dodano: 4 dni temu, przez Maniek1986
Jak w tytule. 11.04.2025r minęło 2 lata od zakupu przeze mnie Leona. Aktualny przebieg to 82.700 k, więc przez ostatnie 12 miesięcy autko przejechało 17.300 km. Złożyły się na to trasy 2 * ...
6
komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych

...ale fakt faktem nie zgodze sie ze stwierdzeniem ze liczba oktanowa nie zalezy od tego co jest w paliwie - tutaj dam sobie glowe uciac ze jest zalezna przede wszystkim od stopnia rozgalezienia weglowodorow wchodzacych w sklad paliwa oraz antydetonatorów (np. kiedyś jako antydetonator stosowano tetraetyloołów, a obecnie stosuje się eter dimetylotertbutylowy) - są to substancje wpływające na zmniejszenie spalania stukowego paliwa, a więc na zwiększenie liczby oktanowej - kolokwialnie można powiedzieć więc że 'to pływa w paliwie' hehe
to nie tak. oktany to nie jest cos co plywa w paliwie. liczba oktanowa wyznacza tylko odpornosc na stuk. a wlasciwie w zaleznosci w odpornosci na stuk wyznacza sie liczbe oktanowa. pomiary przeprowadza sie na specjalnym silniku. warunki pomiaru (np. obroty silnika podczas testu) moga sie roznic w zaleznosci od normy, stad tez to samo paliwo mierzone wg roznych norm (RON, MON, rDON...) bedzie wykazywac inna liczne oktanowa. u mnie na wiekszosci stacji jest benzyna 87 (regular) 89 (super) i 91 (premium). To ostatnie stostuje sie praktycznie tylko do silnikow turbo.
co do spalania to w trasie pali Ci tyle co u mnie 3.0 :D
nie, 14.7 to srednia z calego okresu uzytkowania. na trasie pali 10-11l.
w ameryce pln. inaczej sie mierzy liczbe oktanowa. dlatego benzyna 87 (regular) jest odpowiednikiem E95, a odpowiednikiem E98 jest 89 (super).
fakt jest taki ze nawet w laboratorium odwzorowanie idealnych warunkow przy kazdym pomiarze jest bardzo trudne, bo czynnikow jest dziesiatki - od temperatury otoczenia począwszy, a na smarowaniu łożysk rolek skończywszy
tez zalezy jaki błąd się wyliczy... ja bez wyliczania przyjąłem że różnica prawie 1 litra na spalaniu jest znacząca, chociaż tak na prawdę nie robi mi to żadnej różnicy, bo i tak wleje do zbiornika tyle ile potrzeba
co do zalecen producentow, to o ile w instrukcji od BMW mam napisane wyraznie ze znamionowe parametry sa osiagalne przy paliwie Super Plus 98 (czyli po prostu 98 oktanowym), to powiem Ci ze z tego co wiem w autach amerykańskich jest nieco inaczej - w USA zwyklym przecietnym paliwem jest 91 oktan, a producent zalecajac 'Premium Fuel',bo tak czesto pisza w instrukcjach, nie precyzuje ile oktanow ma miec takie paliwo - a u nich premium fuel na stacjach to jest zarowno 93, 95, 98 jak i 100 oktan... a nie wiem czy nawet 91 czasem nie jest dostepne w wersji premium
hehe dopiero teraz zauwazylem ze jestes kolego z Kanady jak popatrzyłem na Twoje auto i w sumie zapewne wiesz lepiej ode mnie jak to tam z tymi oznaczeniami paliw jest
roznice w spalaniu ktore pokazujesz sa w granicach bledu statystycznego. jak dla mnie to pali tyle samo niezaleznie od paliwa. zuzycie jak i osiagi mozna pomierzyc dokladnie tylko w warunkach laboratoryjnych.
jezeli producent zaleca 98, to wypadaloby tankowac 98... teoretycznie. moje hemi tez wymaga wysokooktanowego paliwa, ale szczerze mowiac nie widze absolutnie zadnej roznicy ani w spalaniu ani w osiagach, wiec tankuje zwykle.
Eurosuper95 - 117zł/100km
VPower95 - 123zł/100km
Frajda z jazdy - bezcenne!
jeżdżąc w mieście na krótkich odcinkach poniżej 19-20 ciężko zejść... w trasie za to średnio około 10-11 litrów wychodzi, a pomiary robiłem w mieście, bo w trasę jeżdżę rzadko - stąd 20 litrów :]
Co nie zmienia faktu, że dobry pomysł na pomiar - może sam sprawdzę różnice w ON jak wychodzą u mnie...