Tutaj jesteś: Społeczność » Blogi » Blog kierowcy Bullet_ » Uratujmy fabrykę FSO







Prześlij sugestię
Wpis w blogu użytkownika Bullet_
Dodano: 13 lat temu
Blog odwiedzono 1955 razy
Data wydarzenia: 15.09.2011
Uratujmy fabrykę FSO
Kategoria: inne
Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, prawdopodobnie w tym roku ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.

Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:
-Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.
-Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.
-FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.
-FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)

Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?

-Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji która odstraszyła kontrahentów FSO.
-W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.
-Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:

-Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre
-Terenowy pick up FSO Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA
-FSO Polonez Truck z napędem 4x4
-FSO Polonez Kombi
-FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu
-FSO Maraton- tani motocykl crossowy,
-FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza

Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac

Osiągnięcia FSO:

3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i
50 000km.
Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110
Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu
Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.
Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4
Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez
Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)
Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)
Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)
Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)


Jak pomóc FSO?

Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się w biurze poselskim, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, o formule akcji i jej terminie poinformujemy gdy ustalone zostaną wszystkie szczegóły.

PS. Nie jestem autorem tekstu :)
Dodano: 13 lat temu
ja osobiscie marze o tym by kupic za jakis czas czerwonego duzego fiata i odresaurowac go bo mam pewne piekne wspomnienia z ta marka,ale co do ratowania FSO zgadzam sie z grzegorzatut i innymi ktorzy tak mysla nie warto ratowac tej firmy.Gdyby czasy byly inne,inny rzad i wogole to dzis pewnie fso moglo by stac sie czyms typu AUDI lub Honda ale wlasnie, gdyby... najlepiej jak ci co mieli z tymi autami stycznosc,ci ktorzy godzinami przy nich grzebali by jezdzic poprostu pamietali on nich.pozdrawiam.
Dodano: 13 lat temu
Moje trzy grosze w tej sprawie:
Nie należy ratować, należy zaorać. Ratowanie tego tworu to przedłużanie mrzonek. Zbyt wielu pasibrzuchów napycha sobie kabzy przy takich restrukturyzacjach. FSO jest ja PZPN, za duży bagaż z przeszłości by to dalej ciągnąć. Jak coś jest totalnie do bani to nie można tego w nieskończoność remontować. Przychodzi taki czas, że trzeba burzyć stare by budować nowe. W Polsce bardziej interesuje mnie by rozliczać każdego z zadań jakie miał do wykonania. Gdy efekt jest dobry należy nagradzać, a gdy jest inaczej należy wyciągać konsekwencje. Jeśli ktokolwiek z Was kiedykolwiek słyszał o tym by którykolwiek z wdrażających setną restrukturyzację w polskim przemyśle stoczniowym, motoryzacyjnym, w górnictwie, w hutnictwie i Bóg jeden wie w czym jeszcze został wynagrodzony w sposób właściwy do efektów jakie jego działania przyniosły, to nich mi dać znać. Póki co wygląda to tak, że za bardzo konkretne pieniądze stworzono wielkie G. i dalej się tworzy. Mistrzostwa w rozpiżaniu wszystkiego trwają w najlepsze. A grabarze wymienionych i nie wymienionych przeze mnie branż mają się świetnie i stale dbają o Nasze interesy piastując kolejne odpowiedzialne stanowiska.
Na FSO spoglądam z nostalgią i żalem, ale dokładnie tak samo patrzę na PZPN bo i tam były czasy Górskiego i Piechniczka. To już przeszłość.
Co to ma niby znaczyć RATUJMY ... kto i w jaki sposób ma to robić ... czy chodzi o kolejną zrzutkę ... ? Jeśli TAK
To ja mówię: NIE
Szerokości
Dodano: 13 lat temu
Ostatnio kilka firm rozpoczynało negocjacje w sprawie rozpoczęcia montażu na Żeraniu (jakieś wynalazki z Chin i chyba Renault z montownią Dacii), za każdym razem rezygnowano ze względu historię współpracy ze związkami zawodowymi. Także - thanks, but no thanks.
Dodano: 13 lat temu
Z Elektrody. Polecam znaleźć ten wątek - można się dowiedzieć, dlaczego mamy NIE ratować tej "fabryki".
Dodano: 13 lat temu
Idea zaszczytna, ale kilka faktów jest bardzo "specyficznie" przedstawionych:
1)Opłata za użytkowanie wieczyste nieruchomości. Nie była podnoszona przez kilkanaście lat i w roku 2011 jej drastyczną podwyżką uderzono w tysiące właścicieli nieruchomości i FSO nie jest tutaj wyjątkiem. Insynuacje jakoby sprawa dotyczyła tylko FSO i to w sytuacji kiedy akurat szuka inwestorów są śmieszne - GM już w 2008roku sygnalizował że nie będzie zainteresowany przedłużeniem kontraktu, co przez te 3lata robiła kadra zarządzająca FSO? Chyba tylko udzielała wywiadów dla TVN Turbo...

2)Rzekome wrogie nastawienie władz PRLu wobec FSO - kurcze, gdzie my żyjemy... Mamy za sobą 22lata gospodarki wolnorynkowej, PRL owszem ograniczał swobodę działalności gospodarczej ale to dotyczyło wielu zakładów i niewielkich firm, a niektórzy potrafili sobie z tym poradzić. FSM wszedło w koperację z Fiatem i dobrze na tym wyszli, Romet czy Junak co prawda nie są już to polskie produkty ale relacja cena/jakość świetna, marka przetrwała.

3)Zastanawia mnie sens akcji protstacyjnej. Może zamiast marnowania czasu i energii na ich organizację, rozsyłajmy meile do potencjalnych inwestorów? Niestety, PRL minął i nikt z "władzy" pod naciskiem ludu nie przyjdzie i nie wysypie worka pieniędzy, pomoc publiczna jest ściśle regulowana prawnie a FSO już sporo tej pomocy otrzymało, niestety oprócz realizacji kontraktu z GM nic więcej nie robili.

4)Mówiąc o przyczynach upadku FSO nie sposób zapomnieć o Daewoo. Koreańczycy mieli bardzo dobry pomysł, niestety zrobili jeden, niewybaczalny ekonomicznie błąd - zwyczajnie przeinwestowali. Całą zarobioną kasę przeznaczali na nowe inwestycje (chcieli produkować wszystko - samochody, sprzęt rv, agd, meble itp.) i w pewnym momencie zabrakło funduszy na bieżącą działalność, natomiast zysków z poczynionych inwestycji jeszcze nie było(każda inwestycja potrzebuje zcasu aby się zwrócić i zacząć zarabiać).


Biorąc powyzsze pod uwagę tym bardziej sytuacja mnie wkurza, bo sam jeżdże samochodem zmontowanym na Żeraniu i jestem z niego bardzo zadowolony - naprawdę się postarali jak na taką cene...
Najnowsze blogi
Dodano: 12 dni temu, przez
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie. https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 18 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8 komentarzy
Dodano: 26 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5 komentarzy
Marki społeczności
Aktualnie online
Szukaj znajomych
Login:
Miejscowość:
Województwo:
Opony letnie w oponeo.pl