Tutaj jesteś:
Społeczność
»
Blogi
»
Blog auta Seat Ibiza Srebrny Hiszpan
»
Usterka w oświetlenia w bagażniku(brak oświetlenia),naprawa krańcówki(mikrostycznika)
Wpis w blogu auta
Seat Ibiza
Dodano: 12 lat temu
Blog odwiedzono 14345 razy
Data wydarzenia: 18.02.2012
Usterka w oświetlenia w bagażniku(brak oświetlenia),naprawa krańcówki(mikrostycznika)
Kategoria: serwis
Na wstępie muszę zaznaczyć, że robiłem to pierwszy raz co wiązało się z metodą rosyjskiego badacza Macajewa.
Po wykonaniu naprawy mogę śmiało powiedzieć, że naprawa samej krańcówki nie jest trudna,gdyż aby ją wyjąć wcale nie trzeba demontować zamka.
Potrzebne narzędzia:
-śrubokręt płaski,
-imbusy chyba 7( ja miałem wyrobione śruby)
-lampka do przyświecania,
-kombinerki,
-gumowy młotek
Aby zdemontować mikrostycznik:
Rys.1 Zdejmujemy tapicerke na klapie bagażnika. W mojej Ibizie nie było żadnych śrubek, jednakże we wcześniejszym moim aucie(VW POLO 6N),taka śrubka znajdowała się w wewnętrznym uchwycie zaznaczonym na rysunku, dlatego warto to sprawdzić w pierwszej kolejności. Jeżeli śrubki nie ma lub ją odkręciliśmy, zabieramy się za demontaż tapicerki przy pomocy śrubokręta płaskiego(w miare szerokiego). Śrubokrętem lekko podważamy tapicerkę, powinna się poddawać.
Rys.2,3 Naszym oczom ukazuje się ten widok. W kwestii wyjaśnienia rysunek 4,5 to wtyczki do podświetlenia tablicy,6 to wtyczka do sterowania wycieraczką. Jeżeli mamy w Ibizie alarm znajduje się on w zupełnie innym miejscu, w lewym dolnym rogu otworu bagażowego przy uszczelce jest również mikrostycznik.
Teraz lokalizujemy kabelki biegnące do mikrostycznika. U mnie na rysunku kabelki zostały zaznaczone.
Rys.7 Jest oczywistym że krańcówkę znajdziemy w zamku od wewnątrz. Widzimy że do mikrostycznika biegną dwa kabelki, u mnie biało brązowy i brązowy,oba są tej samej biegunowości,dlatego możemy łatwo sprawdzić czy z instalacją wszystko w porządku.
Rys.8 Wypinamy wtyczkę( u mnie był problem nie tylko z mikrostycznikiem, dlatego demontowałem cały zamek i zamieszczam zdjęcie póżniejsze). I oba kabelki łączymy ze sobą wykorzystując krótki drucik/kabelek. Jeżeli oświetlenie się zapali to znaczy, że obwód został zamknięty i z instalacją jest wszystko w porządku. Jeżeli oświetlenie się nie zapali to znaczy, że obwód jest gdzies jeszcze otwarty i krańcówka może być dobra, obwód po prostu się nie zamyka.
Rys.9 Na tym rysunku widzimy sam plastik z zamka, strzałką zostało zaznaczone miejsce podważenia zatrzasku, który trzyma mikrostycznik, u mnie dość mocno trzymał. Krańcówka jest trzymana tylko przez niego.
Rys.10,11,12 Po wyjęciu mikrostycznika rozpoczynamy weryfikacje organoleptyczną. Moja krańcówka na tym zdjęciu jest już zreperowana, dlatego proszę się nie sugerować na podstawie mojej. Sprawdzamy czy mechanizm wyłączający nie jest zatarty(czy się przesuwa), największą uwagę skupiamy na główce sterującej mikrostycznikiem. Czy nie jest zniszczona(wytarta,ułamana,wybita),powinna być kwadratowa, jeżeli jest znioszczona, to możliwe, że czeka nas rozbiórka zamka, w celu naprawy doraźnej, gdyż naprawa samego mikrostycznika może nie poskutkować na dłuższą metę,możliwe ze w zamku pękła sprężynka, którą trzeba naprawić(lub wymienić na nową, albo cały nowy zamek, ja się pomęczyłem w dalszej części wpisu naprawa została przedstawiona).
Rys.13 Wrócmy jednak do krańcówki(jeżeli z zewnątrz wygląda na dobrą),zabieramy się za sprawdzenie czy w krańcówce nie zasniedziały styki. W tym celu mikrostycznik podpinamy pod kabelki które do niego są podpinane.
Rys.14 Jeżeli oświetlenie bagażnika się zaświeci, to znaczy że wszystko z krańcówką w porządku i uszkodzone jest coś innego.
Rys.15,16 Po naciągnieciu stycznika oświetlenie powinno zgasnąć.
Rys. 17 Jeżeli jednak krańcówkę wepniemy i oświetlenie się nie zaświeci to znaczy, że styki zaśniedziały, ale to nic straconego bo krańcówkę można rozebrać.Niestety nie posiadam zdjęć z demontażu krańcówki,ale ją demontowałem.
Aby otworzyć mikrostycznik należy lekko podważyć w miejsu zaznaczonym na zdjęciu. W środku znajduje się tuluja na której jest sprężyna i plasikowa głowiczka sterująca. Demontujemy ten mechanizm i pod spodem są trzy blaszki, jedna wygląda na wtopioną ale tak ma być gdyż oświetlenie by nam się nie wyłączało,gdyby były trzy takie same styki. Styki czyścimy, i składamy krańcówka, powinno działać.
Gdy mikrostycznik ma uszkodzoną główkę sterującą to znaczy, że sprężyna w zamku może być uszkodzona.
Demontaż zamka i naprawy:
Rys.18 Aby wyjąć zamek z klapy odkręcamy dwie śuby mocujące zaznaczone na rysunku(u mnie z tym mi zeszło dość długo bo śruby wyrobił poprzedni właściciel i było kombinowania).
Wyjmujemy zamek i połowimy go plastik mocno trzyma na tulejkach.
Rys.19 Zdjęciu przedstawia wszystkie części składowe zamka. Uszkodzeniu uległa zaznaczona na zdjęciu sprężyna.
Rys.20 Stycznik naprawiłem przy pomocy klawisza od klawiatury(to nie żart).Otóż z odwrotnej strony klawisza jest jego mocowanie,które idealnie pasuje na uszkodzoną główkę sterującą.Odpowiednio klawisz obrobiłem,podocinałem i spiłowałem i zamocowałem na główkę dodatkowo na klej.
Rys.21,22 Sprężyna ma jedną końcówkę ułamaną, ale to nic straconego, można jeszcze ją naprawić...
Rys.23 Tak sprężyna jest osadzona, powinna się zapierać w zaznaczonym miejscu.
Rys.24 Zdjęcie przedstawia efekt końcowy mojej naprawy. Dobrą końcówke wygiąłem, a pęknięta przedłużyłem twardą,plastikową rurką w którą wtopiłem pękniętą końcówkę.Sprężyna zostanie zamontowana odwrotnie.
Rys.25.Osadzenie naprawionej sprężyny.Drugi koniec sprężyny powinien być zaparty w plastiku.
Rys.26 Gdzie co jest?
Rys.27 Elementy ze sobą współpracujące.
Rys.28 Miejsce osadzenia tych elementów.
Rys.29,30 Miejsce sprężyny nr 2.
JAK TO DZIAŁA?
Rys.31,32
W teorii, w tym momencie bagażnik jest zamknięty. Mikrostycznik jest ścisnięty(oświetlenie nie świeci się)[1]. Element A działa na spręzynie której na zdjęciu nie ma( ta najmniejsza) i zatrzaskuje się na kołnierzu z tyłu za tuleją w miejscu [2].Spręzyna B jest ściśnięta(zaparta w plastiku i ściskana przez wycięcie C(gdyby sprężyna była uszkodzona, cały ciężar przenosiłby mikrostycznik na swojej sprężynie i dlatego zamek dalej działa).Sprężyna D jest w pozycji swojego spoczynku.Dźwignia E jest połączona z guzikiem otwierającym bagażnik za pomocą metalowego styku.
Załóżmy że wciskamy guzik otwarcia klapy bagażnika sprężyna D zostaje ściśnięta(po wykonaiu pracy znowu się luzuje). Zatrzask F się cofa,luzując element A,mechanizm G jest wypychany przez mikrostycznik i sprężyne B, która się luzuje. Głowiczka w mikrostyczniku przesuwa się po stykach w nim zawartych i oświetlenie bagażnika się zapala.
Rys.33 Jeszcze raz wszystkie części.
Rys.34 Gdzie co powinno być przed złożeniem(UWAGA POPEŁNIŁEM BŁĄD, BO WŁOŻYŁEM MIKROSTYCZNIK,LEPIEJ GO NIE WKŁADAĆ,SAM GO WYJĄŁEM I DOPIERO PÓŹNIEJ WŁOŻYŁEM-ŁATWIEJ). Przy składaniu należy zwrócić uwagę na ustawienia elementów,po upewnieniu się plastik wstępnie wciskamy w metal, a następnie za pomocą gumowęgo młotka lekko uderzamy w miejscach tulejek.
Mam nadzieje, że komuś pomoże mój tutorial.
Pozdrawiam wojthaso92
Ostatnia aktualizacja: 18.02.2012 15:14:03
Najnowsze blogi
Auto do kasacji? W Łodzi zrobisz to szybko i bez stresu! Sprawdź szczegóły na stronie.
https://auto-szrot-kasacja-pojazdow.pl/lodzkie/lodz
Dodano: 15 dni temu, przez niki129
Miałem sprzedać Audi ale jakoś było mi żal tamtego auta wystawiłem równolegle na sprzedaż forda. Ogłoszenie wisiało 3 tygodnie, pierwszy telefon, oglądający finalnie auto sprzedane. ...
8
komentarzy
Dodano: 24 dni temu, przez darek-k
Objaw był taki że auto raz opadało, sam tył, i podczas podnoszenia w pewnej chwili jak z procy do góry poszedł, usterka się pogłębiała, że już nawet podczas jazdy potrafił wystrzelić do ...
5
komentarzy
Marki społeczności
Szukaj znajomych
ogólnie wpis perfekcyjny...a gdyby zdjęcia były lepszej jakości, to powiedział bym nawet że lepszego nie widziałem. postarałeś się chłopie
profeska wpis tylko na niektórych zdjęciach widać ,że nie wiadomo o co chodzi ;-}
Gienral,szacun..."nasze pysio" znowu omsknął..;-}
Bo trzeba Ci wiedzieć nasz Mamleczu jeden(!!!!!),że wiele marek aut może należeć do jednego właściciela,w których to,czy też z lenistwa lubo obrzydzenia,a ja twierdzę,że aspekt ekonomiczny gra tu pierwsze skrzypki,jest głównym motorem poczynań w produkcji rzeczy..;-}
(nie pytaj już o nic..)
aWc to taka studnia z ręcznym żurawiem - wlewasz co chcesz, ale wyciągasz co ci naleci, i to w dodatku bardzo powoli i niewygodnie.
Niemniej - klasa wpis, możesz jeszcze powrzucać zdjęcia do tekstu znacznikami [I M G]